Gå til innhold

Hvordan vaske BHer uten at de mister fasong?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skal man vaske BHer uten at de mister fasongen sin? Tenker spesielt på hvis det er innlegg i de. Føler at inngleggene flytter på seg etter hver vask og at fasongen blir helt ødelagt? Synes ikke det blir helt rent av håndvask, men er det eneste mulighet for å bevare fasongen?

Anonym poster: aa3f7df8f2bc9f4accb78e088e238385

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vasker bh'ene mine sjeldent i maskin, det er sjeldent jeg bruker de så lenge av gangen at de blir så skitne.

Anonym poster: 13093cf206b2507ec3959e55d44c860e

AnonymBruker
Skrevet

Vasker dem i håndvask. Sjelden at de er så lortne at det ikke er nok liksom...

Anonym poster: 4b23f6334c683a249f5e94da584971d5

Skrevet

Jeg bruker et program som heter Delicates på maskinen. Det er et kort program med lite sentrifugering som vasker på 30 grader. Alle bhene mine tåler det helt fint.

Skrevet

Jeg vasker mine i vaskepose sammen med liknende farger på 40 grader. Det har så langt gått bra :) Hvis de er av det finere slaget kan jeg finne på å velge håndvask i stedet.

Skrevet

Har aldri opplevd at de mister fasongen jeg. Vasker mine i et putevar på 30 eller 40 grader.

AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd det samme som deg, TS!

Bhen mister fasongen, og stoffkanten på skålene står plutselig ut i stedet for å sitte inntil brystene.

Flere venninner har også opplevd at spilene har blitt ødelagt / laget hull.

Tror det er lurt som noen her sier, at kjøp en sånn vaskepose hvis du ikke alt har, og vask på så lite grader som mulig. Går det an å bare bruke 20 grader også?

Hva betyr sentrifugering?

Eventuelt bare ha bhen oppi ei balje i lunka vann og med litt milo kanskje? En times tid..

Bher lukter jo svette etterhvert, man har de jo rett under armhulen, og de kan også bli litt farget av på kantene av svarte gensere osv.

Anonym poster: 063ef4a732b2b81ce4d349e212ecf798

AnonymBruker
Skrevet

Hva betyr sentrifugering?

Fra Wikipedia: Sentrifugalkraften er kraft som tilsynelatende trekker et legeme bort fra et rotasjonssentrum. Den skyldes legemets treghet når dets kurs stadig blir endret av en ytre påvirkning.

Anonym poster: 72a3d2df6f8a8519132217bff8badcb6

Skrevet

Jeg håndvasker alltid undertøy. Noe misfarging fra mørke gensre får jeg ikke vekk, men det plager meg mye mindre enn deformerte BH'er.

Skrevet

Fra Wikipedia: Sentrifugalkraften er kraft som tilsynelatende trekker et legeme bort fra et rotasjonssentrum. Den skyldes legemets treghet når dets kurs stadig blir endret av en ytre påvirkning.

Anonym poster: 72a3d2df6f8a8519132217bff8badcb6

Eller man kan si det sånn her: det er når klærne inni maskina blir snurra superfort rundt, slik at vannet trekkes ut av tøyet og inn i maskina.

• Liker 1
Skrevet

Putter den i en vaskepose å setter maskinen på ullprogram eller finvask. Begge er på 30 grader utrn sentrifugering på min maskin.

Skrevet

Bhen mister fasongen, og stoffkanten på skålene står plutselig ut i stedet for å sitte inntil brystene.

Ang. akkurat dette problemet: Min anbefaling er å bare kjøpe bh'er som har en søm langs ytterkanten av skålen. Hvis de ikke har det, slik som f.eks. HM's "our perfect"-modeller (perfekt my ass - det var en bedriten bh), så tar det ikke lang tid før kanten mister fasongen og står ut fra kroppen slik du beskriver. Jeg har også helt sluttet å kjøpe bh'er hvor skålene viser tegn til deformering (de bøyer/bretter seg innerst/på midten) allerede i butikken - det gjelder ganske mye av utvalget til f.eks. HM, lindex og cubus, og tyder på at kvaliteten er dårlig.

Jeg vasker mine i vaskepose på 40 grader, enten "syntetisk"-program eller "dagligvask"-program. De holder fasongen helt utmerket. Vaskepose er forresten viktig - hvis spilene faller ut i vasken risikerer du i verste fall å skade vaskemaskina.

Skrevet

Det er dyrt å måtte ha reperatør til å hente spila inni vaskemaskina et sted.

Skrevet

Jeg lærte av min mor å legge bh'ene i bløt en times tid i vasken, med litt biotex.

Sportsbh'ene går i vaskemaskinen, men spilebh'ene får seg en bløtlegging når jeg synes de trenger det.

AnonymBruker
Skrevet

Ang. akkurat dette problemet: Min anbefaling er å bare kjøpe bh'er som har en søm langs ytterkanten av skålen. Hvis de ikke har det, slik som f.eks. HM's "our perfect"-modeller (perfekt my ass - det var en bedriten bh), så tar det ikke lang tid før kanten mister fasongen og står ut fra kroppen slik du beskriver. Jeg har også helt sluttet å kjøpe bh'er hvor skålene viser tegn til deformering (de bøyer/bretter seg innerst/på midten) allerede i butikken - det gjelder ganske mye av utvalget til f.eks. HM, lindex og cubus, og tyder på at kvaliteten er dårlig.

Jeg vasker mine i vaskepose på 40 grader, enten "syntetisk"-program eller "dagligvask"-program. De holder fasongen helt utmerket. Vaskepose er forresten viktig - hvis spilene faller ut i vasken risikerer du i verste fall å skade vaskemaskina.

Enig med deg i det du sier om at bhene står ut fra kroppen. De fleste av mine bher er fra nettopp HM, så kan være noe i det du sier ;)

Men igjen; dette med sentrifugering. Ok, forsto hva det var, men hvorfor er det "dårlig" for klærne / at man skal ha lav sentrifugering/slå det av ?

Skrevet

Vanlige klær kan man vaske med sentrifugering, men litt skjøre ting som BHer,plagg i silke eller ull så ville jeg ha brukt finvask eller ullprogram.

Skrevet

Hard sentrifugering (dvs. med høy omdreiningshastighet) sliter på klærne - det gjør vel bla. at fibrene brekker, tror jeg. På min maskin kan jeg velge mellom 400, 800, 1000 og 1200 (omdreininger per sekund?), og jeg pleier å bruke 800 på det meste, også når jeg vasker bh'er, og de klarer seg fint. Spesialprogrammer for ull/silke og "håndvask" pleier å ha lite eller ingen sentrifugering for å skåne tøyet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde det også kom an på hvordan man henger dem opp til tørk?

Man skal alltid henge bh'er etter cuppene, og aldri over tørkesnoren midt på.

Anonym poster: a7eec5e3e9094098bb207d79673b726b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...