Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg holder på med en mann nå som jeg liker veldig godt. Han fortalte meg ganske tidlig i relasjonen om en dame han var sammen med i noen år, som han følte utnyttet ham. Det endte med at hun hoppet i seng med kameraten hans kort etter de gjorde det slutt. Jeg syns det er trist at han har gått igjennom dette, og det er fint at han føler han kan fortelle slikt til meg. Det er nå 4-5 år siden dette skjedde, og jeg hadde regnet med han var ferdig med det og at det bare var et "arr" nå. Men det viser seg at hver eneste gang vi diskuterer noe (og kun da!) kommer det opp, og han sier at ting er ikke så lett for ham pga han har blitt utnyttet/såret/vært i et dårlig forhold før. Jeg har også vært i et lengre dårlig forhold med en som drev med psykisk terror (i mangel på bedre ordvalg), og jeg har vanskelig for å stole på gutter og menn fordi jeg ble voldtatt av en bekjent i min egen seng for noen år siden. Jeg har ikke nevnt sistnevnte for han jeg nå holder på med fordi jeg føler forholdet vårt ikke er "der" enda. Poenget er - jeg har også hatt det vanskelig, men jeg har kommet over det - jeg bringer ikke opp det dårlige forholdet til min ex hver gang ting ikke går min vei eller jeg gjør en feil. Gikk ut av det forholdet for 2,5 år siden.

Er det normalt at man lar sånt "sitte i" såpass lenge etter, og hvordan skal jeg ta det opp med ham at det plager meg litt at han på en måte bruker det til sitt forsvar? Jeg har sagt at han ikke må la gammelt grums gå utover oss, men det virker ikke som at han skjønner hvor destruktivt det faktisk er...

Anonym poster: 546018516ced23fa45aadfdaaf628826

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen? :/

AnonymBruker
Skrevet

Kommunikasjon er en fin ting ..

Anonym poster: 1ffa69061db4a7b381d300f401dc71a4

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det jo han som utnytter deg...høres ikke helt bra ut det her. Du kan ta det opp på en rolig måte i "trygge omgivelser", der du forteller at du synes det er urettferdig og vanskelig å takle at han skal bruke det mot deg hver gang, og du kan si at du har også "brent deg" før, uten å gå inn på detaljer. Du kan også si at både du og han vet at du ikke utnytter ham, og dette ikke er relevant for deres forhold, samtidig som du forstår at han kan reagere slik og få panikk. Bare be han bli litt mer "obs" på det.

Husk å bruke "Jeg føler...Jeg tenker" når du skal ta opp en slik ting, eller så er det lett for at han tar det som et angrep.

Anonym poster: f6da2124d88e12e22d27dc1bcf0f7381

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det jo han som utnytter deg...høres ikke helt bra ut det her. Du kan ta det opp på en rolig måte i "trygge omgivelser", der du forteller at du synes det er urettferdig og vanskelig å takle at han skal bruke det mot deg hver gang, og du kan si at du har også "brent deg" før, uten å gå inn på detaljer. Du kan også si at både du og han vet at du ikke utnytter ham, og dette ikke er relevant for deres forhold, samtidig som du forstår at han kan reagere slik og få panikk. Bare be han bli litt mer "obs" på det.

Husk å bruke "Jeg føler...Jeg tenker" når du skal ta opp en slik ting, eller så er det lett for at han tar det som et angrep.

Anonym poster: f6da2124d88e12e22d27dc1bcf0f7381

Tusen takk for svar :-) Vi skal prate sammen imorgen, om blant annet dette så jeg ville "rådføre" meg her først, og høre om folk syns jeg overreagerer og hvordan jeg kan ta det opp med ham på en ok måte.

AnonymBruker
Skrevet

personlig synes jeg han høres ut som en slitsom person å diskutere med....

jeg synes det er en uting å dra frem gamle ting som har skjedd før(negative ting)

SPESIELT når det er noe du ikke har gjort!! han har problemer....han burde ta tak i det isteden for å skylde på fortid i evig fremtid...

Anonym poster: 8a10540aa62105f3cee6ec9ef3787d16

Skrevet

Jeg tror han trenger mye bekreftelse fra deg. Noen mennesker krever bekreftelse i form av anerkjennelse: et godt eksempel er dama som kommer hjem fra jobb og klager til mannen over sjefen. Mannen oppfordrer henne til å fikse det, og forteller hvordan han ville gjort det. Historien gjentar seg gjennom hele uka, og dama kommer hjem hver dag og klager over sjefen. Mannen blir til slutt sint over at kvinnen ikke har gjort noe med det når han har gitt henne rådene til hvordan hun kan løse det.

Poenget er at kvinnen i denne historien ikke klagde til sin mann for å få hjelp til å løse irritasjonsproblemet, men for å få trøst fra sin mann, og gjerne en "ja, helt enig, sjefen din er en dust".

Det kan nesten virke som om kjæresten din har et lignende behov, men han har tydeligvis en ubehagelig tendens til å trekke temaet inn i utide. Det er ikke sikkert han ønsker noe hjelp til å løse det, men heller bare at du lytter til ham og "er enig".

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...