Savaa Skrevet 12. mai 2013 #1 Skrevet 12. mai 2013 Jeg har kjøpt FM-sender slik at jeg kan høre på musikk fra iPhonen i bilen. Har gammel bil uten sånn AUX-inngang eller noe sånt. FM-senderen henter strøm med kobling gjennom sigarettenneren, men den virker bare noen ganger, og det er hvis jeg presser den skikkelig hardt ned i hullet! Hva kan være årsaken? Hvordan fikser man dette? Er det dyrt på verksted f.eks.?
Kamikatze Skrevet 12. mai 2013 #2 Skrevet 12. mai 2013 Ja, svindyrt i forhold til hva du oppnår. Trolig er det ikke "stikkontakten" det er noe i veien med, men tuppen på pluggen som står fast i FM-senderen. Ofte er slike sigarettennerplugger av meget dårlig kvalitet. De i FM-senderne er intet unntak. Du kjøper dem på Ebay for noen få dollar, så det kan være like greit å kjøpe ny sender. Har du kjøpt en dyr en i butikk, er det trolig den samme som den billige på ebay, bare inklusive butikkens lønns- og husleiekostnad. Når en slik kontaktfeil oppstår er det nesten alltid metalltuppen på pluggen som ikke stikker langt nok frem. Enten at fjæra som presser den frem er slapp, eller at tappen har kilt seg. Trykk lett på den, og se om den kommer lett ut. Spray en veeeldig kort sprut med 556 eller annen kontaktspray inn i sigarettennerhullet i bilen. Også langs "skaftet" på den vesle tappen midt på pluggen. Trykk den inn gjentatte ganger. Funker ikke dette, reklamerer du på den, der du kjøpte den. Har du annet 12V-utstyr bør du snarest teste i bilen, for å fjerne all tvil. Så frem med kartleserlampen eller mobilladeren. Går dette problemfritt, er det ikke i bilen problemet sitter. Min største utfordring med FM-sender i bil, var at jeg stadig knuffet i den med kneet. Det fikset jeg ved å bruke en meter skjøteledning fra Biltema. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå