Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om dersom jeg spiser samme mengde kalorier i form av bare brødmat,knekkebrød, havregrøt osv. eller heller spiser kylling og annen type kjøtt og mat uten karbohydrater, men går i kaloriunderskudd om man går ned mer om man holder seg unna karbohydrater selvom det er samme kalorimengde?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men både proteiner og fett metter bedre og lengre på færre kalorier.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tviler på det du. Jeg raste ned i vekt på en diett bestående av pasta så.. (Ikke at det er til å anbefale).

Anonym poster: 74eab7d1ec2451ca7da709fa373f796c

Skrevet

Nå er du vel inne på teoriene om lavkarbo, tror jeg... Noen mener at karbohydrater lettere gjør at du legger på deg, mens proteiner og fett ikke nødvendigvis omdannes til fett i kroppen. Fett skal vel også være mer mettende.

Mulig jeg er på bærtur nå, har aldri studert lavkarbo noe nøye - går ikke på det selv.

AnonymBruker
Skrevet

Kort forklart: mye (raske) karbohydrater øker insulinnivået i blodet, insulin hemmer fettforbrenningen. I tillegg fører et jevnt blodsukker til mindre sult (noe man får ved å begrense karbohydratene)

Anonym poster: b23a379c98f5feca5d168608e919c8ba

• Liker 2
Skrevet

Rent fysiologisk vil man over tid gå ned i vekt av uansett hva man spiser så lenge det er mindre enn man forbruker. Spesielt hvis forskningen er gjort i lukkede avdelinger der forskerne har helt kontroll på hva forskningsobjektene spiser.

I den virkelige verden har vi flere faktorer å ta hensyn til. Spesielt fremtredende er det at enkelte næringstoffer koster mer å bruke og stimulerer annen hormonrespons. Ulike næringstoffer har derfor forskjellig utslag på hvor mye energi man bruker, og hvor mett man føler seg, og hvor fort man blir sulten.

Dersom man ikke har sterk vilje og god kontroll på hva man spiser så sier det seg selv at en bør spise slik at man blir mettest mulig og spiser minst (i konteksten nok).

I tillegg ser man også at dersom kostholdet blir for mye å styre med så slutter folk å følge det. Det gjelder både lavkarbo-, høykarbo- og f.eks. vegetarianske kosthold. Det er derfor ikke en hatt som passer nødvendigvis alle.

• Liker 1
Gjest Funky Punk
Skrevet

Kort forklart: mye (raske) karbohydrater øker insulinnivået i blodet, insulin hemmer fettforbrenningen. I tillegg fører et jevnt blodsukker til mindre sult (noe man får ved å begrense karbohydratene)

Anonym poster: b23a379c98f5feca5d168608e919c8ba

Kanskje dumt spørsmål, men hva er raske karbs og hva er trege? Bare noen eksempler liksom.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje dumt spørsmål, men hva er raske karbs og hva er trege? Bare noen eksempler liksom.

Her er eksempel på matvarer med langsomme karbohydrater (Lav GI):

- Linser, bønner (kokt)

- Gulrot (rå), paprika, agurk, mais, tomat

- Eple, pære, fersken, grapefrukt, appelsin, jordbær (m fl)

- Melk (uten tilsatt smak), yoghurt

- Grovt rugbrød

- Fullkornsris / paraboiled ris

- Salater og grønnsaker.

http://www.diabeteslinjen.no/diabeteslinjen/se_record.php?ID=16993&url=/diabeteslinjen/arkiv.php

Har lurt på det selv, men fant her :)

Raske karbohydrater er vanlig sukker, og de karbohydratene man finner i bolle og annen hvetebakst f.eks.

Anonym poster: 3c303e08567660474c9f87e5061371df

Gjest Funky Punk
Skrevet

Takk :)

Prøver å lære meg mer om mat, så det dukker opp stadig nye ting man lurer på :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk :)

Prøver å lære meg mer om mat, så det dukker opp stadig nye ting man lurer på :)

Her er mest viljestyrken problemene mine går på, nå sitter jeg og gomler i meg brownies i sofaen :fnise:

Gjest Funky Punk
Skrevet

Her er mest viljestyrken problemene mine går på, nå sitter jeg og gomler i meg brownies i sofaen :fnise:

:ler:

Hater godteri, men kaker er jeg glad i :sjenert:

Hadde en brownie med rørte bringebær til dessert i dag :fnise:

Men når det er sagt så sliter jeg med å spise nok, noe jeg tror er med på å hindre vektnedgangen min.

Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Lurer på om dersom jeg spiser samme mengde kalorier i form av bare brødmat,knekkebrød, havregrøt osv. eller heller spiser kylling og annen type kjøtt og mat uten karbohydrater, men går i kaloriunderskudd om man går ned mer om man holder seg unna karbohydrater selvom det er samme kalorimengde?

Man går ikke mer ned i fettprosent. Det er kjent at mye karbs kan holde på vann så en kan gjerne miste litt ekstra bare på vannvekt ved å redusere karbs i kostholdet. Man blir også fortere og lengre mett av proteiner.

For min del funker det best med en kombinasjon av mye proteiner og karbs. Jeg spiser ris hver dag, samt en del knekkebrød og havregryn. I tillegg går det i mye egg, kylling, fisk, karbonadedeig og masse frukt og grønt :)

AnonymBruker
Skrevet

Her kan du lese om GI og se eksempler:

http://www.matoppskrift.no/sider/Glykemiskindex.asp

https://www.tn.no/drivkraft/artikler/glykemisk-indeks-tabell

http://www.gi-metoden.info/gi-tabeller.asp

En god tommelfingerregel er å spise grovt, fiberrikt, ubehandlet, uprossesert og ikke overkokte matvarer.

Hvitt siktet hvetemel er faktiskt "raskere" enn sukker, så hold deg unna loff-lignende varer. På den annen side er sukker helt uten noen næring, bare rene kalorier.

Anonym poster: 66d97f1e6a927ed31ffbb2817a7dab43

Skrevet

Å telle kalorier kan være noe helt annet enn å telle karbohydrater. Du kan fint gå ned i vekt dersom du bare teller kalorier, dersom du ønsker å kun innta sunne karbohydrater for å øke forbrenningen, vil jeg anbefale deg å spise mat som påvirker blodsukkeret i til dels liten grad. Du kan sjekke GI på diverse matvarer bakpå etiketten eller søke opp "MATVARE GI" på Google. Du kan spise alle matvarer med lav GI (mellom 0 og 20)

Du har tre hovedtyper næringsstoffer; fett, karbohydrater og proteiner, Dersom du kutter ut en av disse stoffene, vil du gå ned i vekt på grunn av kjemiske reaksjoner i kroppen som endrer måten forbrenningen din virker. Vegeterianere har som regel lavt inntak av proteiner da de fleste proteiner kommer fra kjøtt og kjøttrelaterte produkter (melk, egg ost, sjømat etc), men dette kan føre til andre helseproblemer og mangelsykdommer. Det går også an å kutte ut fett, men dette er en svært vanskelig diett å holde i et samfunn hvor nesten alle matvarer er tilsatt fett, samtidig som fett er et viktig næringsstoff for bl.a. hjernen.

Ved et vanlig kosthold hvor man teller kalorier, vil cellene dine gjøre maten om til en type sukker og bruke dette som næring. Dersom du kutter ut (usunne / raske) karbohydrater vil cellene heller forbrenne fettet som allerede er i kroppen din, og du vil raskere gå ned i vekt. Dersom du følger ketolyse diett, behøver du ikke telle kalorier, du trenger kun konsentrere deg om å telle karboer. Se gjerne svaret mitt til et annet lavkarbo / GI innlegg: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=744829&st=20

Skrevet

Jeg lever ikke på lavkarbo, og har ikke så mye peiling på det. Men jeg vet ihvertfall at hvis jeg spiser grøt eller pasta, så blir jeg sulten igjen kjempekort tid etterpå.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...