Gå til innhold

Mennesker på Venus kan ikke motbevises

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en diskusjon med et nært familiemedlem her om dagen. Han mente at det ikke kan motbevises at det bor mennesker inne i planeten Venus, og at det derfor er sannsynlig. Han mente også at evolusjonsteorien er en tro, på lik linje med religion.

Det har nå gått flere dager, og diskusjonen plager meg fortsatt. Mannen er tilsynelatende normal, men har vært litt alternativ i tankegangen. Men at det er så dårlig stilt som dette, det hadde jeg ikke trodd. Hadde det enda vært at han trodde på liv inne i Venus, til og med intelligent liv kunne jeg gått med på(for diskusjons skyld), men mennesker?? De kan visst også reise mellom Venus og Jorda, ifølge han. Det plager meg også at noen i så nær familie har så ekstrem tankegang. Det er nesten så han burde vært tvangsinnlagt for hallusinasjoner.

Det får meg også til å tenke. Hvor vanlig er det at folk går rundt og tror på slikt?

Anonym poster: 1a85673d1f026797c7f904e3ed404faa

Det er mange som mener hypoteser aldri kan bevises, bare falsifiseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, men påstanden var mennesker inni venus, og den er litt verre å motbevise.

Strengt talt kunne de også bodd i beskyttelseskupler på overflaten.

Trodde venus var en gassplanet? Og trykket er altfor høyt til at noe liv kan leve der, - dessuten finnes det ikke karbon, altså beviset for liv på venus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde venus var en gassplanet? Og trykket er altfor høyt til at noe liv kan leve der, - dessuten finnes det ikke karbon, altså beviset for liv på venus.

Venus er ikke en gassplanet. Poenget er at du ikke kan motbevise at det bor folk inne i planeten, ikke på overflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Venus er en steinplanet, men trykket på overflaten tilsvarer det man finner på 1000 meters dyp på jorden, og temperaturen er høy nok til å smelte bly, i tillegg til at atmosfæren er giftig, og at det ikke finnes vann på planeten. Mao, ingen av de forutsetningene som vi vanligvis tenker oss må være til stede for at liv skal kunne finnes, er til stede på Venus. Men det er plenty med Karbon. Atmosfæren består for en stor del av karbon dioksyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venus er ikke en gassplanet. Poenget er at du ikke kan motbevise at det bor folk inne i planeten, ikke på overflaten.

Det er egentlig en temmelig idiotisk påstand. For den som fremsetter en påstand, også må begrunne hvorfor det er en sannsynlig påstand, og om han eller hun skal tas på alvor i vitenskaplig forstand, så må det også fremsettes et sett med falsifikasjonsbetingelser.

Å si at det godt kan være mennesker inne i Venus og at det er en påstand som må tas på alvor, fordi planetens overflate er så ugjestmild at det er umulig å sjekke om påstanden stemmer, er bare tåpelig. Det er tåpelig på "Russels tekanne"-nivå. Faktisk er det akkurat den sorten tåpelighet som eksemplet med "Russels tekanne" ble fremsatt for å illustrere. Det er en irrelevant påstand uten falsifikasjonbetingelser.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...