AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #1 Del Skrevet 12. mai 2013 Jeg hadde en diskusjon med et nært familiemedlem her om dagen. Han mente at det ikke kan motbevises at det bor mennesker inne i planeten Venus, og at det derfor er sannsynlig. Han mente også at evolusjonsteorien er en tro, på lik linje med religion. Det har nå gått flere dager, og diskusjonen plager meg fortsatt. Mannen er tilsynelatende normal, men har vært litt alternativ i tankegangen. Men at det er så dårlig stilt som dette, det hadde jeg ikke trodd. Hadde det enda vært at han trodde på liv inne i Venus, til og med intelligent liv kunne jeg gått med på(for diskusjons skyld), men mennesker?? De kan visst også reise mellom Venus og Jorda, ifølge han. Det plager meg også at noen i så nær familie har så ekstrem tankegang. Det er nesten så han burde vært tvangsinnlagt for hallusinasjoner. Det får meg også til å tenke. Hvor vanlig er det at folk går rundt og tror på slikt? Anonym poster: 1a85673d1f026797c7f904e3ed404faa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #2 Del Skrevet 12. mai 2013 Anonym poster: f0ccee9d93f8de6c8e967943abb82bfb 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jon Snow Skrevet 12. mai 2013 #3 Del Skrevet 12. mai 2013 Det er jo de som tror at vi ble besøkt av en mann fra Venus kalt Valiant Thor tilbake på 50 tallet Men jeg personlig gidder ikke bry meg om hva folk tror. Folk kan tro hva de vil bare de ikke plager meg med det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 13. mai 2013 #4 Del Skrevet 13. mai 2013 Jeg hadde en diskusjon med et nært familiemedlem her om dagen. Han mente at det ikke kan motbevises at det bor mennesker inne i planeten Venus, og at det derfor er sannsynlig. Han mente også at evolusjonsteorien er en tro, på lik linje med religion. Det har nå gått flere dager, og diskusjonen plager meg fortsatt. Mannen er tilsynelatende normal, men har vært litt alternativ i tankegangen. Men at det er så dårlig stilt som dette, det hadde jeg ikke trodd. Hadde det enda vært at han trodde på liv inne i Venus, til og med intelligent liv kunne jeg gått med på(for diskusjons skyld), men mennesker?? De kan visst også reise mellom Venus og Jorda, ifølge han. Det plager meg også at noen i så nær familie har så ekstrem tankegang. Det er nesten så han burde vært tvangsinnlagt for hallusinasjoner. Det får meg også til å tenke. Hvor vanlig er det at folk går rundt og tror på slikt? Anonym poster: 1a85673d1f026797c7f904e3ed404faa Folk tror på mye rart. Den Venus-teorien var kanskje noe litt utenom det vanlige. Men mantraet om at "Evolusjonsteorien er bare en teori", og derfor ikke vesensforskjellig fra en religion, er ganske vanlig blant dem som foretrekker å tro på innholdet i hellige bøker fremfor resultatet av vitenskaplig forskning. Et eksempel på deres ekstreme kunnskapsløshet mht det faktiske innholdet av evolusjonsteorien og grunnlaget for den. Norge har en ganske sekulær og grundig utdannet befolkning, så her er det ikke så vanlig at folk tror at evolusjonsteorien er et eventyr på linje med Mosebøkene. Men i land som USA, så vil en forholdsvis stor del av befolkningen dele den oppfatningen. Og være stolte av det. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gunfreak Skrevet 13. mai 2013 #5 Del Skrevet 13. mai 2013 Mennesker på venus kan motbevises jo, vi vet tempraturen, vi vet atomsfæren osv. Vi vet at et menneske ville død på sekunder på venus, om de ikke på en magisk måte døde av å bli kokt på sekunder, ville mangel på oxygen drepe dem, om ikke mangel på oxygen gjorde det, ville syren som regner ned fra himmelen gjøre det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JohnS Skrevet 13. mai 2013 #6 Del Skrevet 13. mai 2013 Mennesker på venus kan motbevises jo, vi vet tempraturen, vi vet atomsfæren osv. Vi vet at et menneske ville død på sekunder på venus, om de ikke på en magisk måte døde av å bli kokt på sekunder, ville mangel på oxygen drepe dem, om ikke mangel på oxygen gjorde det, ville syren som regner ned fra himmelen gjøre det. Ja, men påstanden var mennesker inni venus, og den er litt verre å motbevise. Strengt talt kunne de også bodd i beskyttelseskupler på overflaten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snyltefluen Skrevet 13. mai 2013 #7 Del Skrevet 13. mai 2013 Det får meg også til å tenke. Hvor vanlig er det at folk går rundt og tror på slikt? Anonym poster: 1a85673d1f026797c7f904e3ed404faa Har aldri støtt på noen som trodde på menneskelig liv på Venus, men noen av de jeg jobber med tror på mye rart. Alt fra at evolusjonsteorien er tull, besøk av utenomjordiske, månelandingen var en løgn, alt av sykdommer skyldes ubearbeidede problemer, etc.Tilfeldigvis er disse personene de som i årevis hadde et skyhøyt hasjforbruk, men det er nok ingen sammenheng der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trapp Skrevet 13. mai 2013 #8 Del Skrevet 13. mai 2013 (endret) evolusjonsteorien er tull Vil ikke gå så langt som i si det er "tull". besøk av utenomjordiske Check. månelandingen var en løgn Check. alt av sykdommer skyldes ubearbeidede problemer Check. i årevis hadde et skyhøyt hasjforbruk Check. Endret 13. mai 2013 av Rumpenisse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gunfreak Skrevet 13. mai 2013 #9 Del Skrevet 13. mai 2013 Ja, men påstanden var mennesker inni venus, og den er litt verre å motbevise. Strengt talt kunne de også bodd i beskyttelseskupler på overflaten. Og hvor kommer maten fra? Hvor kom disse menneskene fra? Er det mennesker som oss? i så fall dukket vi opp må venus så dro til jorda? eller dro vil til venus fra jorda? når skulle dette ha skjedd? Viss disse menneskene er høyt nok utviklet til å lage kupler på venus som ikke bare faller fra hverandre, hvorfor ingen radio singlar derfra? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snyltefluen Skrevet 14. mai 2013 #10 Del Skrevet 14. mai 2013 Check. Også du som virket så normal. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trapp Skrevet 14. mai 2013 #11 Del Skrevet 14. mai 2013 (endret) Også du som virket så normal. Du skulle bare visst alle de skitne, fæle tingene som foregår i hodet mitt. Helt normal, med andre ord. Nei, men helt ærlig: Jeg har veldig sansen for alternative teorier rundt det meste. Noe av det verste jeg vet er folk som tror de "vet" ting. Denne her, for eksempel, treffer meg midt i hjerterota :-) Endret 14. mai 2013 av Rumpenisse 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 14. mai 2013 #12 Del Skrevet 14. mai 2013 Høres ut som hun der Luna Lovegood i Harry Potter, alt som ikke kan motbevises finnes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pressplay Skrevet 14. mai 2013 #13 Del Skrevet 14. mai 2013 (endret) Jeg hadde en diskusjon med et nært familiemedlem her om dagen. Han mente at det ikke kan motbevises at det bor mennesker inne i planeten Venus, og at det derfor er sannsynlig. Da kan du hilse og si til familiemedlemmet ditt at selv om noe ikke kan motbevises gjør ikke at det motsatte er sannsynlig. Sannsynlig betyr at det er plausible antagelse som kan gjøres og det forstår jeg ikke at humanoider på Venus kan være. Endret 14. mai 2013 av pressplay 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Svampebob1 Skrevet 4. juni 2013 #14 Del Skrevet 4. juni 2013 Det han sikkert prøver å formidle er at så lenge noe ikke kan motbevises, så finnes det en sannsynlighet for at det faktisk er mulig. Det betyr ikke at man tror at det bor mennesker på Venus. Det betyr bare at man ikke vet. Albert Einstein, Carl Jung og mange andre store tenkere fulgte denne typen tankegang. Man har til og med sportsutøvere som Bruce Lee og Muhammad Ali som hadde denne tankegangen. Da kan du hilse og si til familiemedlemmet ditt at selv om noe ikke kan motbevises gjør ikke at det motsatte er sannsynlig. Sannsynlig betyr at det er plausible antagelse som kan gjøres og det forstår jeg ikke at humanoider på Venus kan være. Hvordan vet du det? Blir ikke det bare utsagn mot utsagn? Hvis vi skulle tatt diskusjonen, så ville ingen av oss hatt noe annet å vise til enn våre egne overbevisninger og utsagn. Diskusjonen ville dessuten ha blitt fullstendig nyttesløs og ville ha handlet mer om hva du tror på vs hva jeg tror på, i stedet for hva som faktisk er mulig og ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carla H. Skrevet 4. juni 2013 #15 Del Skrevet 4. juni 2013 På med tinfolie hattene folkens! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 4. juni 2013 #16 Del Skrevet 4. juni 2013 Det han sikkert prøver å formidle er at så lenge noe ikke kan motbevises, så finnes det en sannsynlighet for at det faktisk er mulig. Det betyr ikke at man tror at det bor mennesker på Venus. Det betyr bare at man ikke vet. Albert Einstein, Carl Jung og mange andre store tenkere fulgte denne typen tankegang. Man har til og med sportsutøvere som Bruce Lee og Muhammad Ali som hadde denne tankegangen. Hvordan vet du det? Blir ikke det bare utsagn mot utsagn? Hvis vi skulle tatt diskusjonen, så ville ingen av oss hatt noe annet å vise til enn våre egne overbevisninger og utsagn. Diskusjonen ville dessuten ha blitt fullstendig nyttesløs og ville ha handlet mer om hva du tror på vs hva jeg tror på, i stedet for hva som faktisk er mulig og ikke. Men noen av oss ville kunne vise til visse astronomiske fakta ved planeten Venus som gjør det svært lite sannsynlig at den skulle være bebodd av mennesker. Trykk og temperatur og sammensetning av atmosfæren gjør det umulig for noe liv slik vi kjenner det, å eksistere på planetens overflate. De fleste sonder som har blitt sendt til Venus, har blitt ødelagt innen minutter av den etsende atmosfæren, det høye atmosfæriske trykket, og den intense varmen. Og disse forholdene har vedvart svært lenge. Langt lengre enn det har eksistert mennesker. Vi kjenner jo vår egen evolusjonære historie, og vet hvor vi kommer fra, og når vi ble til som skapninger. Og i hele den tiden har Venus`s atmosfære vært ugjennomtrengelig. Så om det var mennesker på Venus, hvor skulle de komme fra? Og hva skulle de leve av? Det finnes ikke vann på Venus. Temperaturen er på ca 400*C, og trykket tilsvarer det man finner på 1000 meters havdyp på jorden. Atmosfæren består hovedsaklig av Karbondioksyd. Summa summarum: Mennesker på Venus? Hogwash! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pressplay Skrevet 4. juni 2013 #17 Del Skrevet 4. juni 2013 (endret) Jeg hadde en diskusjon med et nært familiemedlem her om dagen. Han mente at det ikke kan motbevises at det bor mennesker inne i planeten Venus, og at det derfor er sannsynlig. Da kan du hilse og si til familiemedlemmet ditt at selv om noe ikke kan motbevises gjør ikke at det motsatte er sannsynlig. Sannsynlig betyr at det er plausible antagelse som kan gjøres og det forstår jeg ikke at humanoider på Venus kan være. Hvordan vet du det? Blir ikke det bare utsagn mot utsagn? Hvis vi skulle tatt diskusjonen, så ville ingen av oss hatt noe annet å vise til enn våre egne overbevisninger og utsagn. Diskusjonen ville dessuten ha blitt fullstendig nyttesløs og ville ha handlet mer om hva du tror på vs hva jeg tror på, i stedet for hva som faktisk er mulig og ikke. Familiemedlemmet mente at det var sannsynlig at det bor humanoider inne i Venus fordi annet ikke kunne motbevises. Det er en feil slutning. Det familiemedlemmet burde sagt var at det ikke kunne avskrives at det fantes humanoider på innsiden, men mangel på bevis gjør ikke det motsatte sannsynlig. Endret 4. juni 2013 av pressplay 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Svampebob1 Skrevet 4. juni 2013 #18 Del Skrevet 4. juni 2013 (endret) Men noen av oss ville kunne vise til visse astronomiske fakta ved planeten Venus som gjør det svært lite sannsynlig at den skulle være bebodd av mennesker. Trykk og temperatur og sammensetning av atmosfæren gjør det umulig for noe liv slik vi kjenner det, å eksistere på planetens overflate. De fleste sonder som har blitt sendt til Venus, har blitt ødelagt innen minutter av den etsende atmosfæren, det høye atmosfæriske trykket, og den intense varmen. Og disse forholdene har vedvart svært lenge. Langt lengre enn det har eksistert mennesker. Vi kjenner jo vår egen evolusjonære historie, og vet hvor vi kommer fra, og når vi ble til som skapninger. Og i hele den tiden har Venus`s atmosfære vært ugjennomtrengelig. Så om det var mennesker på Venus, hvor skulle de komme fra? Og hva skulle de leve av? Det finnes ikke vann på Venus. Temperaturen er på ca 400*C, og trykket tilsvarer det man finner på 1000 meters havdyp på jorden. Atmosfæren består hovedsaklig av Karbondioksyd. Alt dette er veldig interessant. Det interessante med det hele er at det faktisk ikke er umulig, selv om det er lite sannsynlig. For ut i fra vår kunnskap til universet, så er jeg fullstendig enig med deg, men fakta er at vi vet ikke alt. Det er det å utforske det ukjente som inspirerer meg (og sikkert mange andre) til å se både dokumentarer og science fiction serier og til å diskutere slikt. Jeg har lest slikt stoff med stor interesse siden jeg var 13 år. Summa summarum: Mennesker på Venus? Hogwash! Fullstendig uinteressant. Det familiemedlemmet burde sagt var at det ikke kunne avskrives at det fantes humanoider på innsiden, men mangel på bevis gjør ikke det motsatte sannsynlig. Det er jeg enig i.. Men det sies så mye rart for at folk skal få hevde at de er rett. Som jeg sa, så vil ofte slike diskusjoner handle mer om overbevisning mot overbevisning.. Og i dette tilfellet høres det ut som en som er mer opptatt av å hevde at han har rett, i stedet for å diskutere det som faktisk er interessant. Den andre parten høres og mer opptatt ut av at de har rett i at den andre ikke har rett. Og hva er egentlig hensikten med en slik diskusjon? Ingen har noe ut av det og det eneste man oppnår er bortkastet energi. Endret 4. juni 2013 av Svampebob1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 5. juni 2013 #19 Del Skrevet 5. juni 2013 Mennesker inni Venus er bare påstanden om Russells tekanne i ny form. Det er lite sannsynlig at noen av dem faktisk finnes, men det er et greit tankeeksperiment. Ikke noe mer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 5. juni 2013 #20 Del Skrevet 5. juni 2013 Alt dette er veldig interessant. Det interessante med det hele er at det faktisk ikke er umulig, selv om det er lite sannsynlig. For ut i fra vår kunnskap til universet, så er jeg fullstendig enig med deg, men fakta er at vi vet ikke alt. Det er det å utforske det ukjente som inspirerer meg (og sikkert mange andre) til å se både dokumentarer og science fiction serier og til å diskutere slikt. Jeg har lest slikt stoff med stor interesse siden jeg var 13 år. Fullstendig uinteressant. Det er jeg enig i.. Men det sies så mye rart for at folk skal få hevde at de er rett. Som jeg sa, så vil ofte slike diskusjoner handle mer om overbevisning mot overbevisning.. Og i dette tilfellet høres det ut som en som er mer opptatt av å hevde at han har rett, i stedet for å diskutere det som faktisk er interessant. Den andre parten høres og mer opptatt ut av at de har rett i at den andre ikke har rett. Og hva er egentlig hensikten med en slik diskusjon? Ingen har noe ut av det og det eneste man oppnår er bortkastet energi. Hvis påstanden er at det finnes mennesker der, så kan man med stor sikkerhet si at det ikke kan stemme. Om påstanden er "humanoider av ukjent opprinnelse på Venus", så kan man med stor grad av sikkerhet si at det er umulig å både bekrefte det eller avkrefte det, og at problemstillingen derfor er irrelevant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå