Gå til innhold

Hesteraser og kjønn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, lurer på om dere hestefolk har noen innspill ift fordeler og "ulemper" med disse rasene:

- nordlandshest

-islandshest

- haflinger

Og ville dere gått for hoppe eller vallak, og hvorfor?

Anonym poster: 6578cc65e3d4c5f8825c33519a7aa7d3

Videoannonse
Annonse
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

N/L - stripeiser. Men helt uovertruffne når de legger godvilja til. Kan være litt vonde å ri dressur på pga kort nakke men til lavere klasser er de gull. De hopper som faen også. Om de vil. Her blir det mye gi og ta i et forhold.

Islandshest - meget følsomme dyr. Om man selv er en følsom person får man enormt mye av en islandshest. Er man av den hardere typen får man gjerne en hest som låser seg og blir hard selv. En helt urolig rase på mange måter og man må respektere deres følsomhet og egenskaper.

Haflinger - de er bestemte og vet hva de vil. Men de er helt supre hester til all slags bruk. Av disse tre rasene er det denne som passer best inn i rammene for sprang og dressur. De er følsomme men også bestemte og ikke alltid egnet som en nybegynnerponni.

Skal du ha en førstegangshest og ikke er for erfaren, vil jeg anbefale en N/L. De lar seg ikke ødelegge om du gjør feil og de stiller sine krav til deg som skal håndtere dem. Man lærer av dette.

Hoppe - om du vil spørre, og få forskjellige svar, hver gang noe skal gjøres (jeg elsker hopper for dette)

Vallak - om du vil ha en stabil kompis

Hingst - om du skal drive seriøs avl med alt dette medfører

• Liker 1
Skrevet

Selv har jeg alltid likt vallaker best, rett og slett for at jeg føler de er mer "beregnelige" på en måte. Har erfaring med hopper også, men er nok vallakene jeg er mest fornøyd med:)

Har mye erfaring med nordlandshester, og de er en trygg og stabil rase. Veldig stødige og tillitsfulle hester. Passer best som turhest da, synes jeg.

Haflinger har jeg mindre erfaring med, men det er en av de nydeligste rasene jeg veit om! Har ridd litt på en haflinger som sto på gamlestallen , og var en grei hest det. Men har ikke nok erfaring med de ridemessig til at jeg kan uttale meg så mye om de:)

AnonymBruker
Skrevet

Skal brukes som hobbyhest, så ikke noe avansert dressur eller sprang. Men fint om det er mulig å bruke hesten til litt enkel dressur og lavere sprang på hobbybasis (dvs ikke stevner etc).

Også er jeg ikke altfor erfaren med å ha egen hest, så den bør egne seg til en litt fersk hesteeier.

Vet jo at det er individuelle forskjeller fra hest til hest, uavhengig av rase, men det er liksom disse rasene det står mellom da :)

TS

Anonym poster: 6578cc65e3d4c5f8825c33519a7aa7d3

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Da ville jeg gått for N/L tror jeg. Som sagt så tåler de en del (mer en de andre to rasene) og spiller man på lag med de, så er de brukanes til absolutt alt også. Men de er meget bestemte også og lar seg ikke pille på nesa heller :)

Islandshestene kan bli ganske fyrrige pga sin følsomhet og haflingeren er også ganske friske i kropp og hode og da vil de gjerne fly høyt og langt.

Du har jo fjording også. Det er en rase du bør kikke på.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde kikket på alle de rasene, jeg. Bare tenk over islandshestens gangarter, jeg har sett flere isiser med uerfarne eiere som har lett for å gå i blandingsgangarter.

Hesteraser er noe jeg aldri har brydd meg om, i hvert fall ikke om det er snakk om en hobbyhest. Hester følger ikke rasestandarden i like stor grad som hunder f.eks, det er langt større individuelle forskjeller. Les annonser og se på individene, ikke sett deg fast i en enkelt rase. Det samme gjelder kjønn. Jeg har kun hatt én hoppe (av titalls) som var typisk ''hoppe'', så kjønn synes jeg personlig ikke har noe å si heller.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er heller ikke veldig opptatt av raser, bare jeg kan holde meg innenfor kaldblodsutvalget. Selv er jeg veldig glad i døl og nordsvensk hest.

Kjønn: vallak, uten tvil. Min erfaring er at de er sindigere og mer forutsigbare enn hoppene, selv om det selvsagt er individuelle forskjeller. Med vallak slipper du også brunstperiodene, som mange opplever litt slitsomme, med hormonelle hopper.

Anonym poster: 0a934b6ca1e35b3248f287fcf79c2ef3

Gjest Raggy
Skrevet

Se mere på bruksegenskaper og helse enn på rase. De bør ha en godt voksen hest med et godt lynne siden du har lite erfaring og den bør ha en god helse siden du har liten erfaring til å evt følge opp skader/sykdommer. Ta gjerne med deg noen som kan hest når du skal se og prøve!

Du nevner ikke fjording eller tinker, har du sett på de?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...