Rubberduck_ Skrevet 12. mai 2013 #1 Skrevet 12. mai 2013 Hei, Jeg fikk tidligere i år et brev fra Danmark hvor det stod at det var endringer i selvangivelsen min/skatten fra 2010. Fordi jeg var ansatt ved en stall som rytter fra 21.juni-1.september . Fikk en jobb i en annen stall fra tiden 1.sept-1.desember, og her meldte jeg flytting til DK og fikk personnr o.l. Vet at skattebetalingen i den siste tiden var i orden. Fordi det var min første jobb, så tok jeg det som en selvfølge at sjefen min ved det første stedet jeg jobbet ordnet alt med skattebetaling, var litt naiv og trodde ikke det var noe problem så lenge jeg tjente så lite. Var jo først når jeg ordnet flyttingen og slikt til DK på det siste stedet at jeg forstod at det var noe som kanskje ikke stemte på første med skatten. Tror det stod i brevet at jeg hadde hatt en inntekt på 16.000kr fra de tre mnd. Og så skulle jeg betale over 5.000kr i restskatt for dette. Jeg har ikke tjent så mye de siste mnd jeg var der nede heller, så hadde nok rundt 34.000kr til sammen i inntekt det året. Finnes det ikke frikort og slikt i DK som vil gjøre at jeg ikke må betale restskatt? Har begynt på nedbetalingen og det er utrolig bittert å måtte ut med 1700kr i mnd til noe jeg ikke helt forstår hva kommer av. Håper på svar
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #2 Skrevet 12. mai 2013 Er det slik at du ikke hadde skattekort hos den første arbeidsgiveren og likevel ikke ble trukket noe i skatt? Det høres ganske ulovlig ut, for da skal man trekke 50% i skatt, slik at du ikke burde ha fått noen baksmell, men penger igjen. Man har bunnfradrag i Danmark som er så stort at du ikke burde behøve å betale direkte skatt av lønnen din, men man må alltid betale 8% i arbeidsmarkedsbidrag, og så tipper jeg at du har fått straffeskatt/rentetillegg på beløpet siden det har gått et par år. Har du hatt inntekt i Norge i 2010 vil dette også regnes med i den danske selvangivelsen din, det må du selv melde fra om at de ikke skal regne med. Men dette må du jo ringe Skat i Danmark om, du må få tak i papirene dine og få dem til å forklare hvordan de har beregnet restskatten din. Anonym poster: d0b2321c9d73230b34bfa311176b96c5
Rubberduck_ Skrevet 12. mai 2013 Forfatter #3 Skrevet 12. mai 2013 Hei Hadde ikke noe skattekort. Men mistenker at alt av lønn har gått gjennom svart arbeid fra arbeidsgivers side. Jeg visste jo ingenting om jobb og slikt på den tiden fordi jeg aldri hadde vært i jobb før i Norge heller. Men ringer dem i morgen, da må de jo hvertfall gi meg svar på hva som ha skjedd. Mulig de har gått igjennom historikken til arbeidsgiver og "rydder opp" i rotet hans. Så det var et par tusen som var renter også, så det var vel egentlig litt over 3000kr som var restskatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå