Gå til innhold

Voksne hunder som biter mennesker uprovosert

16 stemmer

1. 1. Hva bør skje med en voksen hund som biter andre uprovosert?

• Avlives umiddelbart
      7
    • Gi den én sjanse til. Neste gang avliving
      5
    • Bør omplasseres, da det aldri er hundens feil at den biter, men eierens feil
      3
    • Ikke noe. At hunder biter nå og da må forventes
      1

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener dere reaksjonen bør være for en voksen hund som biter andre mennesker, i verste fall barn, uten at den blir terget opp eller provosert av vedkommende?

Merk at jeg snakker om voksen hund og ikke en liten valp hvor biting er en del av leken.

Jeg personlig er ikke i tvil. Jeg mener den bør avlives umiddelbart. Når en voksen hund biter andre uprovosert har den ikke kontroll, og eieren har ikke kontroll. Man vil aldri kunne stole på at den ikke gjør det igjen.

Når vi har valp i hus, er det å lære den å ikke å bite noe av det viktigste vi gjør fra dag 1. Det er ekstremt viktig at også barna sier klart i fra til valpen at biting er totalt uakseptabelt, og dette må valpen få indoktrinert fra dag 1. Jeg skjønner at det kan være litt koselig at valpen tanner litt når man leker med den, men her er vi svært konsekvent. Nulltoleranse mot biting.

Jeg snakker altså ikke om i de tilfeller hvor andre mennesker terger opp hunden og provoserer den slik at den går i forsvarsmodus. Derimot må hunder også læres opp til å takle uforutsette handlinger fra barn uten at de biter dem.

Anonym poster: 2c03202d4a52f3d3081735ebdb82b98b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dyrlegesjekk for å være sikker på at hunden ikke bet fordi den har det vondt eller er syk. Det kan jo være en grunn til at den bet, selvom den ikke ble direkte terget.

En frisk hund som biter uten noen foranledning hadde jeg nok avlivet.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv opplevd at voksne ikke lører sine barn at man ikke skal plage hunder. En gang min hund gikk fint på plass ved siden av meg med full kontakt, nettopp fordi vi passerte bråkete barn, hopper den ene gutten på ca 7 år frem og skriker "bøøøøøh" midt i fleisen på hunden min, hvorpå hunden min snapper etter han. Drittunge! Aldri om jeg avliver min hund pga det. Den ville forsvare meg og seg selv og ble provosert uten grunn. Men faren reagerer ikke. Om min hund da hadde bitt den gutten, hadde jeg motsatt meg å avlive den. Og Politiet gjør en vurdering av situasjonen før de eventuelt avliver.

Men uprovosert, ja. Men hvor ofte biter en hund uprovosert? De er kofliktsky av natur og vil heller trekke seg tilbake fra ubehagelige situasjoner om de kan. Det er så mange kunnskapsløse og ureflekterte mennesker der ute, som stirrer på hunder de ikke kjenner, som ikke lærer barna sine normal folkeslikk overfor dyr og mennesker.

Anonym poster: bebbbf92cccff038aef78c23fc686314

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes dette er en litt merkelig problemstilling. Selv har jeg hatt og håndtert hunder i flere tiår og har aldri vært borti en hund som biter uprovosert. Folk som leser hunder dårlig og ikke tar signalene derimot... Nå har jeg selvfølgelig vært borti hunder som har lav terskel for å bite enten fordi de har hatt dårlige opplevelser, vært syke eller rett og slett har dårlig mentalitet fra naturens side, men som sagt aldri uprovosert og uten å gi noen form for signaler på forhånd.

Når vi har valp i hus, er det å lære den å ikke å bite noe av det viktigste vi gjør fra dag 1. Det er ekstremt viktig at også barna sier klart i fra til valpen at biting er totalt uakseptabelt, og dette må valpen få indoktrinert fra dag 1. Jeg skjønner at det kan være litt koselig at valpen tanner litt når man leker med den, men her er vi svært konsekvent. Nulltoleranse mot biting.

Dette synes jeg også høres merkelig ut. Det er ikke vi mennesker som lærer valper/hunder å ikke bite og nesten uansett hva man gjør og ikke gjør, så forsvinner valpebitingen etter hvert som hunden blir voksen. Selvfølgelig kan det være hensiktsmessig å gi overse valpen når den biter i tær og fingre og gjerne gi den noe annet å tygge på, men det har ingen betydning for hundens terskel for å bite mennesker senere i livet.

• Liker 1
Gjest Rosetorne
Skrevet

Enig med Leo over her. Valpebiting er noe helt annet enn at en voksen hund biter. Det burde alle som har greie på hund vite. Alle valper biter, det er deres måte å utforske ting, leke og smake på ting. Bitehemming (å ikke bite hardt) lærer de fra moren og kullsøsknene. At trådstarter lar barna straffe hunden, er rimelig naivt. Det legger grunnlaget for en utrygg tilknytning mellom hunden og barna. De burde heller avlede og gjøre øvelser med hunde og gi godbiter, så hunden lærer at barn faktisk er skikkelig hyggelig å omgås.

Stemmer ikke på en så ugjennomtenkt avstemming.

Skrevet

For at en hund skal angripe uten å bli provosert så er den syk i hodet. Altså noe mentalt veldig galt. Dette er såpass sjeldent at det nesten ikke er en problemstilling.

Min påstand er at det er som regel eiers manglende kunnskap og manglende evne til å lese hunden som er problemet.

• Liker 1
Skrevet

Skjeldent en hund biter uprovosert! Da som portvinspiken sier, er det noe galt i hjernen.

(muligens skade eller cyster)

Mennesker er ikke superflinke i å lese hundespråk.Vi ser ikke de små signalene hunden gir.Og da smeller det av og til.

Men en mentalt syk hund som biter, har det bedre av å bli avlivet

Skrevet

Avlives umiddelbart såklart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...