Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pga medisinske grunner er jeg nødt til å kutte ut ammingen til fordel for flasken. Jeg har allerede ammet i et halvt år så det er ikke sånn kjempe mye melk igjen uansett, men etter en hel dag uten amming merker jeg det litt i puppene. Jeg er nødt til å pumpe ut melken, men vil det ikke da bare produseres mer og mer melk? Eller vil det til slutt stoppe hvis jeg kun pumper en gang om dagen? Eller er det en annen måte å miste melken på?

Håper noen kan hjelpe meg :)

Anonym poster: 8aef807f27257d57931c644a34820d56

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Unngå brystspreng

- Hvis avvenningen blir for brå, vil mor kunne oppleve brystspreng. Forebygg dette ved å amme på starten av måltidet, men kun til man ikke har brystspreng lenger, sier Høgseth.

Hun anbefaler disse tre trinnene for å senke melkeproduksjonen:

1. Gi pumpemelk eller morsmelkerstatning etter at du har ammet brystsprengen bort, til barnet er mett.
  2. Pump ut nok melk til at det ikke lenger er spreng. Det kan også hjelpe å gå med en litt stram BH eller binde opp brystene med et skjerf eller lignende, slik at det oppstår et mottrykk. Da oppfatter kroppen det slik at brystene er fulle, og produksjonen avtar.
  3. Om du må avvenne på grunn av et medikamentbruk som ikke er forenelig med amming, så må brystene pumpes litt dersom de er ubehagelig fulle, men gradvis kutte ut en og en pumping samtidig som du tar ut mindre og mindre melk.

- Men husk at noe brystspreng er én av faktorene som gjør at melkemengden reduseres relativt raskt, slik at det ikke er noe mål å unngå det helt, sier overlege dr. med. ved Nasjonalt kompetansesenter for amming, Gro Nylander.

Anonym poster: a67c182cad21b7064fcec6b0a60b5612

AnonymBruker
Skrevet

Unngå brystspreng

- Hvis avvenningen blir for brå, vil mor kunne oppleve brystspreng. Forebygg dette ved å amme på starten av måltidet, men kun til man ikke har brystspreng lenger, sier Høgseth.

Hun anbefaler disse tre trinnene for å senke melkeproduksjonen:

1. Gi pumpemelk eller morsmelkerstatning etter at du har ammet brystsprengen bort, til barnet er mett.
  2. Pump ut nok melk til at det ikke lenger er spreng. Det kan også hjelpe å gå med en litt stram BH eller binde opp brystene med et skjerf eller lignende, slik at det oppstår et mottrykk. Da oppfatter kroppen det slik at brystene er fulle, og produksjonen avtar.
  3. Om du må avvenne på grunn av et medikamentbruk som ikke er forenelig med amming, så må brystene pumpes litt dersom de er ubehagelig fulle, men gradvis kutte ut en og en pumping samtidig som du tar ut mindre og mindre melk.

- Men husk at noe brystspreng er én av faktorene som gjør at melkemengden reduseres relativt raskt, slik at det ikke er noe mål å unngå det helt, sier overlege dr. med. ved Nasjonalt kompetansesenter for amming, Gro Nylander.

Tusen hjertelig takk!

AnonymBruker
Skrevet

Håper det hjelper deg også. Min datter fulgte disse rådene da hun sluttet å amme. Det gjorde susen for henne. Noe vondt vil du ha, men det går jo over.

Valgte å være anonym siden jeg bare er en mormor.

Lykke til!

Gjest Duftlys
Skrevet

Signerer de over her. Gjorde det samme selv sånn ca. Pumpa meg "ned". Tømte ikke brystene skikkelig. Fikk beskjed om å være litt obs på brystbetennelse pga det, men det gikk fint her. Deretter gikk jeg med en stram BH+ en treningstopp utenpå en periode. Jeg hdde nok ikke veldig mye melk jeg heller, for det ble slutt på melka nokså fort med denne metoden! Spurte om å få tabletter som stoppa melkeproduksjonen, men i følge legen så var det en del bivirkninger med de. Kan en unngå det, så er det best visstnok!

:)

AnonymBruker
Skrevet

Supert! Da prøver jeg meg på denne metoden :) Tusen takk for alle svar!

Gjest Duftlys
Skrevet

Pass uansett på å holde deg varm, ikke frys på hendene og bruk fortsatt ammeinnlegg i ull for å forhindre brystbetennelse. Det tror jeg er lurt hvertfall:)

Skrevet

Jeg fikk medisiner som stoppet melken. Pumpet de to første dagene for å unngå spreng bare så ble alt borte uten smerter eller ubehag.

Gjest Magdalene
Skrevet

Jeg bandt opp brystene, og håndmelket det værste sprenget.

AnonymBruker
Skrevet

Stramt rundt brystene er lurt, ettersom det lurer kroppen til å tro at det er fullt, så produksjonen avtar. Men jeg vil bare tipse om at det er lurt å være forsiktig. bruker du f.eks BH med spiler, eller noe som klemmer litt "feil", så kan det være større sjans for tette melkeganger, og dermed også brystbetennelse. Så bare pass på. :)

Anonym poster: ed161bf53196982ddc42d30b7a7e2169

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...