Gå til innhold

Oppskrifter med hvalkjøtt

Elze

Anbefalte innlegg

Jeg er blakk for tiden og spiser meg derfor gjennom matskap og fryser, uten å lide noen nød. Har mye god mat på lager har jeg funnet ut ..

Men - er det noen som har en god oppskrift med hvalkjøtt? Har en sånn frossen blokk liggende i frysen, og vil gjerne lage noe godt av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen oppskrifte, men "vanlig" hvalgryte lages opp av at man steker biffen i passe biter. Tar vare på stekesjyen og lage saus av den. Lag rikelig med saus og la biffen koke i sausen 1 eller 2. Kan tilsette sopp, gulrøtter osv. etter ønske. Tilbehør: poteter og grønnerter og tyttebær...mmm :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å skjære hvalkjøttet i tynne skiver, ha på litt krydder og grille det et øyeblikk på hver side. Hvis ikke været tilllater grilling, kan kjøttet stekes på panne. Serveres med hjemmelaget potetsalat eller en annen salat du liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Min hvalgrytefavoritt:

Ca 500 gr. hvalkjøtt i terninger

Sjalottløk, evt. vanlig løk i små biter

Gulrøtter i skiver

Champignon i skiver

Tomatpure

Soyasaus

3 dl Creme Fraiche eller lettrømme

Knuste enebær, evt.viltkrydder, salt og pepper

Brun først kjøttet (ikke for lenge!), legg til side.

Stek løk, gulrøtter og champignon. Ha i creme fraiche, smak til med tomatpure, soyasaus og krydder. Ha i kjøttet på slutten.

Ris, broccoli og tyttebærsyltetøy er kjempegodt til.

Det er også kjempegodt å steke som vanlig biff med stekt løk og en rømmesaus basert på stekesjyen (litt tomatpure og soyasaus gir en ekstra piff).

Dersom du har hatt kjøttet liggende en stund i fryseren anbefaler jeg å skjære av ytterste lag, ellers kan det være en risiko for at det setter seg transmak på det ellers så gode kjøttet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madden

Hvis du forsøker tipset med å grille tynne hvalbiffskiver (NYDELIG!!!) så prøv med viltsaus også sammen med kjøttet og potetene/grønnsakene..det er SÅ GODT!!!! :Nikke:

Nam nam...fikk veeeeeldig lyst på grillet hvalkjøtt nå ja!!! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...