Gå til innhold

Kjøpe ny eller gammel leilighet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har mulighet tl begge deler, må selvfølglelig litt ned i størrelse på ny, men er enslig, så det går greit. Hva ville du valgt? Er det sant at man får mest verdistigning på ny bygg?

Anonym poster: 80eea6b208cc989ae67e926a07d55ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I gamle dager bygde man for at det skulle holde, og kunne repareres, så jeg ville tro det var motsatt.

Velg etter din smak, vil jeg si (selv foretrekker jeg gamle bygg framfor nye, hvis det ellers er like vilkår, men vi er alle forskjellige).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt (og valgte) nybygg ettersom jeg er en av dem som grøsser ved tanken på oppussingsprosjekter. Alle leiligheter må vel før eller senere pusses opp, men jeg ser helst at at det er "senere".

Når det er sagt, så synes jeg at oppussede leiligheter i gamle bygg ofte kan være kjempefine. Jeg orker bare ikke tanken på å måtte begynne å styre med det selv, så skulle jeg kjøpt noe slikt så ville jeg vært sikker på at jobben var utført av fagfolk så jeg ikke hadde fått noen ubehagelige overraskelser i form av snarlig oppussing.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jennifer

Jeg kjøpte en 50 kvm leilighet i Oslo i 2009 (nybygg), som jeg solgte i år med god gevinst. Kjøpte meg inn i prosjektet ett år før det ble ferdigstilt, og tjente nok et par hundretusen bare på det. I følge megleren jeg brukte er det sjeldent negativt med en ny leilighet, iallfall ikke hvis standarden er ganske høy.

Noe av det som positivt med nybygg er:

- "Stjeler" mindre energi. Leiligheten min hadde energimerking B, de andre som lå ute på samme størrelse, men i eldre bygg lå på F/G

- Har ofte heis, det trekker opp prisen, spesielt hvis du kjøper en leilighet i en størrelse som er attraktiv for unge mennesker som skal etablere seg snart eller har barn fra før.

- Er nyoppusset og både kjøkken og bad holder som regel i flere år.

- Du slipper budrunde, og hvis du kjøper leiligheten "tidlig" får du den ofte for en ganske fornuftig markedspris.

Men selvfølgelig, det finnes mange fine, gamle leiligheter der ute også. Selv foretrekker jeg nytt fordi jeg da også vet at det elektriske anlegget og at rørsystemet er av grei standard. Man vet jo aldri hvilke feil som skjuler seg i gamle bygårder.

Endret av Cheryl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjøpte en 50 kvm leilighet i Oslo i 2009 (nybygg), som jeg solgte i år med god gevinst. Kjøpte meg inn i prosjektet ett år før det ble ferdigstilt, og tjente nok et par hundretusen bare på det. I følge megleren jeg brukte er det sjeldent negativt med en ny leilighet, iallfall ikke hvis standarden er ganske høy.

Noe av det som positivt med nybygg er:

- "Stjeler" mindre energi. Leiligheten min hadde energimerking B, de andre som lå ute på samme størrelse, men i eldre bygg lå på F/G

- Har ofte heis, det trekker opp prisen, spesielt hvis du kjøper en leilighet i en størrelse som er attraktiv for unge mennesker som skal etablere seg snart eller har barn fra før.

- Er nyoppusset og både kjøkken og bad holder som regel i flere år.

- Du slipper budrunde, og hvis du kjøper leiligheten "tidlig" får du den ofte for en ganske fornuftig markedspris.

Men selvfølgelig, det finnes mange fine, gamle leiligheter der ute også. Selv foretrekker jeg nytt fordi jeg da også vet at det elektriske anlegget og at rørsystemet er av grei standard. Man vet jo aldri hvilke feil som skjuler seg i gamle bygårder.

Isolasjonen er også ofte bedre i funkis-leiligheter av mur, enn gamle hus.

Trekker mye strøm også.

Anonym poster: 4b9ce337173ea62f880138265f411787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte nytt fremfor gammelt, og det er så utrolig behagelig! Fem års garanti på alt av feil og mangler som skulle dukke opp. Man slipper å være redd for mugg, vannskader og andre skjulte feil som blir veldig dyre.

Isolasjon og ventilasjon er av bedre standard, og det vises ofte på strømregningen og. Ofte kan man gjøre personlige tilvalg også om man kjøper tidlig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg vil tro gamle leiligheter stiger mest i verdi, vel å merke hvis du pusser opp.

Ny vs gammel avhenger helt av pris, beliggenhet og planløsning. De eldre boligene ligger gjerne bedre til og er større, de nye er i teorien vedlikeholdsfrie i flere år fremover (sier teorien fordi det kan være mye feil og mangler).

Hvis du velger gammel, må du antagelig beregne å bruke litt penger på oppussing i årene fremover. Men kjøper du noe "gammelt" hvor bad, rør og elektrisk alt er oppgradert trenger det ikke være store summer.

Anonym poster: 2ad3ec29bd1dbd217a92c8ddf02c219d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har mulighet tl begge deler, må selvfølglelig litt ned i størrelse på ny, men er enslig, så det går greit. Hva ville du valgt? Er det sant at man får mest verdistigning på ny bygg?

Anonym poster: 80eea6b208cc989ae67e926a07d55ef3

Jeg eville valgt nytt pga komfort.

-bedre lydisolering mot naboer

-bedre isolasjon - mindre strømforbruk og ingen trekksoner og kalde gulv

-Oppgradert ventilasjon hindrer fukt inne og renser uteluft etc

Men jeg vil anbefale deg å ikke tenke på prisstigning når du kjøper. Boligen din er en bolig - ikke en investering. Prisene kan like godt synkt innen du selger slik at du sitter med negativ avkastning, uavhengig av om leiligheten er ny eller gammel.

Det sagt så er romløsning og beliggenhet samt ting som lysforhold og ev. balkong/uteplass viktige komponenter. En må lete gjennom mange både nye og gamle leiligheter før en finner en med en noenlunde ok romløsning - utbyggere bygger billig og har gjort det i 30-40 år. Og før det var romløsningene tilpasset helt andre krav. ;)

Anonym poster: 9d7a22bd2fa9f1a43630f993cebbc5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...