AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #1 Skrevet 11. mai 2013 Jeg har svært god luktesans, mye bedre enn de fleste jeg kjenner. Her om dagen skulle jeg spise tunfisk, og merket en "råtten" lukt fra boksen. Det luktet svakt slik som døde ting som har ligget en stund gjør. Tunfisken smakte som vanlig tunfisk, og ingen andre merket denne lukten eller noe spesielt, det var heller ingen som ble syke av å spise det. Jeg vet at forråtnelsesprosessen starter med en gang et dyr dør. Betyr det at alt kjøtt som vi spiser faktisk er råttent, bare at det ikke er råttent nok enda til å skade oss? Var det faktisk noe farlig med denne fisken eller er det sånn med all fisk? Jeg tror uansett ikke at jeg kommer til å spise tunfisk fra boks igjen. Hvem vet hvor lenge den har ligget før den blir hermetisert? Æsj. Anonym poster: 7a3319e85e6cd9d6656524cf72cf3da2
Meridian Skrevet 12. mai 2013 #2 Skrevet 12. mai 2013 Mat som blir hermetisert, blir hermetisert med en gang det blir plukket, forvellet, skåret opp osv osv .. Kjøtt blir faktisk bedre jo lengre det ligger og mørner, mens fisk bør spises, fryses eller hermetiseres med en gang - iallfall ganske fort. All mat som blir hermetisert har lang holdbarhet, fordi det ikke kommer noe luft til maten, og forråtnelsesprosessen stopper opp til boksen blir åpent og kommer i kontakt med luft igjen. Du har nok bare en følsom nese, og jeg syns heller ikke noe om boksmatlukt. Farlig er det iallfall ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå