Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt hjelp angående klatreroser.

Vi har kjøpt en vertikaldel tomannsbolig, og veranda i 2 etg. Verandaen er støttet opp fra bakken med søyler/pilarer i tre på 3 meter. Syns disse er fryktelig stygge, og tenkte å kamuflere de med klatreplater.

Har ikke grønne fingre, så trenger derfor litt hjelp. Hvor høyt vokser klatrerosene, og hvor lang tid tar det? Er det noen andre planter jeg heller burde bruke?

Gjest Tulipana
Skrevet

Du kan fint bruke både klematis, kaprifol, humle og andre klatreplanter, de vokser gjerne fortere enn rosene og vil dekke tidligere. Eller hvorfor ikke prøve forskjellige planter på de forskjellige søylene? Klatreroser eller slyngroser kan bli fantastiske skuer, Flammentanz er karminrød og et vakkert syn, eller kanskje duse farger passer bedre? Lykkefund er kremhvit, New Dawn er blekrosa mens søsteren Coral Dawn er mørkere. Du kan også vurdere om du vil ha engangsblomstrende eller såkalt remonterende roser, som blomstrer flere ganger i løpet av sommeren.

Skrevet

Takk for tips! Jeg kommer til å bruke fargene grønn, hvit og rosa/lilla tenker jeg :)

Skrevet

Du kan fint bruke både klematis, kaprifol, humle og andre klatreplanter, de vokser gjerne fortere enn rosene og vil dekke tidligere. Eller hvorfor ikke prøve forskjellige planter på de forskjellige søylene? Klatreroser eller slyngroser kan bli fantastiske skuer, Flammentanz er karminrød og et vakkert syn, eller kanskje duse farger passer bedre? Lykkefund er kremhvit, New Dawn er blekrosa mens søsteren Coral Dawn er mørkere. Du kan også vurdere om du vil ha engangsblomstrende eller såkalt remonterende roser, som blomstrer flere ganger i løpet av sommeren.

Tror valget mitt falt på New Dawn :)

Skrevet

Mmm klematis! Jeg har flere og de blir store og fine. opp til 3meter ;)

Du kan også plante roser ,sammen med klematisene

Skrevet

For varig dekke ville jeg valgt det herdigste planten. En som tåler en vinternatt. Roser er fine, men mange er følsomme for klimaet i Norge. Nevner det for det ser ut til at jeg må skifte ut endel roser i år.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du har fått mange fine tips her, jeg vil også legge til at du må tenke på sone og hvor mange timer sol de vil få der de skal plantes før du velger type.

Ellers kan jeg også anbefale å plante klatrerose sammen med klematis, det er alltid fint :jepp:

Endret av Rumle
  • 4 uker senere...
Skrevet

Takk for gode tips:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...