AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #1 Skrevet 11. mai 2013 Jeg må stramme inn matbudsjettet mitt så mye jeg bare kan. Bør få det under 1000 kr i måneden. Ergo så handler det ikke lenger om hva jeg har lyst på, men hva som metter og er næringsrikt samt billig. Jeg lager all mat fra bunnen av. Er glad i mat med mye smak og har f.eks. alltid hvitløk, ingefær og chili hjemme. Dessverre så er jeg lite glad i bønner og linser, men innser at det må bli en del av kostholdet nå. Det er ikke smaken, men konsistensen jeg ikke er så begeistret for. Pr. i dag så er det alltid havregryn og melk til frokost. Rekker jeg ikke å spise før jeg drar på jobb så blir det yoghurt med hjemmelaget granola basert på 50/50 med nøtter og havregryn. Får lunsj på jobben og spiser da brødmat med ulike typer pålegg. Spiser en del knekkebrød. Pålegg er gulost, brunost og av og til skinke. Bruker sjeldent poteter, ris og pasta. Ikke fordi at det er fy, men fordi jeg ikke gidder en kjele til å vaske opp. Har pleid å erstatte dette med grønnsaker. Er ikke begeistret for søte ting. Er jeg en sjelden gang fysen på noe så har jeg alltids litt brownies i fryseren. Drikker te, kaffe og vann i det daglige. Dette skal ikke gjelde for en måned eller to, men vi snakker iallfall et år. Anonym poster: 5e2a06c1eeb43315b881cfbe0a161e1b
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #2 Skrevet 11. mai 2013 Jeg ser du ikke liker bønner og linser, men jeg vil likevel anbefale deg å prøve å finne en variant du liker. Selv er jeg begeistret for disse, som er det nærmeste man kommer ris sånn utseendemessig. Anonym poster: a8d1b88d058fe14e6ff5297ea4274b02 2
happiest Skrevet 11. mai 2013 #3 Skrevet 11. mai 2013 Du kan jo lage deg grønnsakssuppe, finnes jo alt fra den klassiske varianten med grønnsaker med pølse/kjøtt til andre typer hvor du helt sikkert kan putte både ingefær og chili i Supper generelt tror jeg er ganske billig å lage. For meg blir det et måltid, men noen synes jo at dette ikke er en full middag. Sjekk tilbudene i butikkene og frys ned hvis det er noe som snart går ut på dato. Ofte kan det være billigere å kjøpe noe som straks går ut på dato, og dette varer jo ofte lenger enn det står. Er greit å kjøpe på tilbud hvis du har lagringsplass
@Maja Skrevet 12. mai 2013 #4 Skrevet 12. mai 2013 Rundt 1000 kr i måneden går greit, men krever ein del planlegging. Grønnsakssuppe som er nevnt er billig å lage og fryse passe porsjoner av. Kjøp gjerne kjøtt ol på tilbud og frys ned. Ellers er diverse gryteretter og lasagne grei mat å fryse ned i porsjoner.
-hild Skrevet 12. mai 2013 #5 Skrevet 12. mai 2013 du finner f.eks en ukemeny her - iflg Sjuve spiser du for kr 175,- denne uka.. http://www.klikk.no/mat/spise/article658574.ece og her er en til http://www.klikk.no/mat/spise/article658574.ece .. ellers blir du god og mett flere dager med en pose med lapskausgrønnsaker + noen pølser. Koke lapskausen i buljong - og om du vil ha litt farge på det, så kan du lage brun jevning i stekepanna med mel og smør. Lykke til!
Zerox Skrevet 16. mai 2013 #6 Skrevet 16. mai 2013 Jeg må stramme inn matbudsjettet mitt så mye jeg bare kan. Bør få det under 1000 kr i måneden. Ergo så handler det ikke lenger om hva jeg har lyst på, men hva som metter og er næringsrikt samt billig. Jeg lager all mat fra bunnen av. Er glad i mat med mye smak og har f.eks. alltid hvitløk, ingefær og chili hjemme. Dessverre så er jeg lite glad i bønner og linser, men innser at det må bli en del av kostholdet nå. Det er ikke smaken, men konsistensen jeg ikke er så begeistret for. Pr. i dag så er det alltid havregryn og melk til frokost. Rekker jeg ikke å spise før jeg drar på jobb så blir det yoghurt med hjemmelaget granola basert på 50/50 med nøtter og havregryn. Får lunsj på jobben og spiser da brødmat med ulike typer pålegg. Spiser en del knekkebrød. Pålegg er gulost, brunost og av og til skinke. Bruker sjeldent poteter, ris og pasta. Ikke fordi at det er fy, men fordi jeg ikke gidder en kjele til å vaske opp. Har pleid å erstatte dette med grønnsaker. Er ikke begeistret for søte ting. Er jeg en sjelden gang fysen på noe så har jeg alltids litt brownies i fryseren. Drikker te, kaffe og vann i det daglige. Dette skal ikke gjelde for en måned eller to, men vi snakker iallfall et år. Anonym poster: 5e2a06c1eeb43315b881cfbe0a161e1b Har du vurdert å gå over til råkost? Sunt er det i alle fall.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #7 Skrevet 18. mai 2013 Hvis du ikke liker konsistensen på bønner og linser, vil jeg anbefale å introdusere de i kostholdet ved å blande det inn i annen mat. Begynn med å ha litt i gryter og suppe til og begynne med, slik at konsistensen forsvinner i matretten, og du ikke kjenner smaken av de like tydelig. Anonym poster: 06030a9637e9eec95d60fa6661829af2 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #8 Skrevet 18. mai 2013 Kikerter er godt og billig Anonym poster: c71a23f9afe10e47cf55db58074d621d
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #9 Skrevet 18. mai 2013 Har du vurdert å gå over til råkost? Sunt er det i alle fall. TS her. Hva mener du med råkost? Tar med meg de andre rådene. Ser at jeg bør mose bønner og linser sånn at det bare er smak og ikke konsistens. Anonym poster: 77cc8d745c4f7f45e0f496baedf6af0e 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #10 Skrevet 18. mai 2013 TS her. Hva mener du med råkost? Tar med meg de andre rådene. Ser at jeg bør mose bønner og linser sånn at det bare er smak og ikke konsistens. Anonym poster: 77cc8d745c4f7f45e0f496baedf6af0e råkost m1 ( av IV rå) kost (III) som består av rå grønnsaker og frisk frukt Anonym poster: a5d741ded7b00803582fcb8921e3a769
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #11 Skrevet 18. mai 2013 Du kan også spire bønner og linser, da knaser det og det er næringsrikt. Passer fint oppi mange forskjellige retter. Anonym poster: 41fd74ab4fd5875f9f803d7f05c3b2dd
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #12 Skrevet 20. mai 2013 Tips nummer en - start å tenke på hva du har i kjøleskapet, når du vurderer hva du skal ha til middag! Ikke tenk "hva har jeg lyst på idag", tenk heller "hva har jeg og hva kan jeg lage for å bruke det opp". Det vil redusere hvor mye du kaster, og maten blir billigere på sikt! Reduser mengde kjøtt du spiser. Ta det som en regel alltid å bruke halvparten av kjøttet som det står i oppskriften. La oss si du lager pasta, og der står det at du skal ha 200 gr kjøttdeig - bruk 100 gr eller mindre, og bruk heller løk, champignon, paprika, aubergin, squash, eller bønner for restende 100 gr - altså bruk grønnsaker og sånt for å spe på kjøttet. Maten blir billigere, kjøttet er jo dyrt, men samtidig blir det sunnere! Frys brød; skjær den i butikken og lagr i fryseren, tinn en og en skive - da må man aldri kaste brød igjen, og sparer masse penger. Eller bruk knekkebrød. Lær deg å lage pasta- og pizzasaus fra bunn av, det blir billig. Hvis du har smoothie-maker, lær deg å lage kremete grønnsakssupper fra binn av, billig og veldig godt. Les om enkle tips som gjør at maten smaker bedre - se på tips fra Ole Martin på kjendis middag, eller les hans Familiekokebok, eller i matblogger rundt omkring. Det er små ting som å ha en teskje med sennep i en buljong fra buljong-terning, som da smaker mye bedre. Eller at hvis man har raspet gullrot i tomatsuppe laget fra bunn av, så smaker den mildere, mer lik Toro, som er smaken vi er vannt med. Sånne ting. Anonym poster: 2d40afbf68d6a1ccf399a2e835c7b0a6 1
romeosa Skrevet 22. mai 2013 #13 Skrevet 22. mai 2013 (endret) vi pleier og kjøpe kjøtt på tilbud og fryse ned, eller kjøpe en stor skinkesteik og dele i stykker. Og så koster en 600/800 g seifilet pakke, sånn sei i blokk(husker ikke helt) kun 18 kr på rema 1000, det er jo sundt i tilegg. Er mange billige firstprice ting, feks en kilo løk til ca 8 kr. Har et matbudjett på ca 1000 kr selv, så blir en del firstprice og sei Endret 22. mai 2013 av romeosa
Perelandra Skrevet 22. mai 2013 #14 Skrevet 22. mai 2013 Jeg liker godt røde liner. De kan man koke til de blir helt moset og du slipper å kjenne konsistensen av hver enkelt linse. Linsestappe med chili er godt, og gjerne med litt honning i også. Det koster litt med honning, men til gjengjeld er det drøyt og har veldig lang holdbarhet. Røde linser er også godt til å jevne suppe med. Kok linsene sammen med løk og gulrøtter så blir det deilig suppe som metter godt.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #15 Skrevet 22. mai 2013 Pizzabunn som du lager selv + grønnsaker, tomatsaus og pølser er ganske billig. Denne middagen kan du ha i mange dager om det er bare du som skal spise. Om du spiser 2 stykker til middag, så blir en pizza 12 stykker ca = 6 dager med pizza. Anonym poster: b85ff8a37552e0646e6773ba248ef60e
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #16 Skrevet 22. mai 2013 TS her. Hva mener du med råkost? Tar med meg de andre rådene. Ser at jeg bør mose bønner og linser sånn at det bare er smak og ikke konsistens. Anonym poster: 77cc8d745c4f7f45e0f496baedf6af0e Om du starter med å spe ut kjøtt med bønner så merker du verken smak eller konstistens. Jeg startet med 1 del bønner til 4 deler kjøttdeig til taco (du får svinekjøttdeig til 10 kr for 400g på tilbud). Krydre godt og du merker neppe forskjell. Nå blander jeg 1 del kjøttdeig til 2 deler bønner. Kjempegodt. Og en haug med løk i. Nam! Sterke eller krydrede retter er enklest å starte med - da kan du kamuflere smaken og venne deg til den. Men bønner er slik at de smaker veldig (veldig) lite godt om en tar slike brune på boks fra hermetikkhylla, så jeg anbefaler å kjøpe i stort fra innvandrerbutikker (lavest kilopris) og koke selv. Blir en helt annen og mye bedre smak. Se også i tilbudsavisene. Denne uka feks laget jeg taco til 2 middager for 35 kr. I morgen skal jeg ha pasta med hjemmelaget pesto. Ca 20 kr. Smootie av bananer, ananas og joghurt (alt på tilbud og en kjempegod kombo!) ca 5 kr for en hel frokost/solid mellommåltid med masse grønt. Til kvelds laget jeg tynne pannekaker med sitron på til ... kanskje 5 kr for et meget solid måltid (ikke så sunt, da, men veldig godt med sukker på. ) Anonym poster: e50e19708e77624349a695f4b457bc2c
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #17 Skrevet 22. mai 2013 Pizzabunn som du lager selv + grønnsaker, tomatsaus og pølser er ganske billig. Denne middagen kan du ha i mange dager om det er bare du som skal spise. Om du spiser 2 stykker til middag, så blir en pizza 12 stykker ca = 6 dager med pizza. Anonym poster: b85ff8a37552e0646e6773ba248ef60e Hvor store mener du disse pizzaene bør være da? For at det skal holde så lenge, mener jeg.. Når jeg lager pizza, så lager jeg så den dekker hele rista i stekovnen, men jeg klarer likevel å spise opp hele i løpet av en kveld. 1 stor pizza holder ikke i mange dager for min del i alle fall. - Kan forøvrig legge til at Rema 1000 har veldig billig pasta. Tror det er 3-4 kr for en pakke pasta penne. Den er vel 500 gram eller så? Husker ikke helt.. Men veldig billig!! Anonym poster: 99f35188e8bae21392df3f684ac1fae4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå