Gå til innhold

Uno Form kjøkken

Anbefalte innlegg

Gjest Liza_80
Skrevet

Hei

Er ny på forumet, men kommer masse spørsmål fra meg her fremover siden vi snart skal flytte inn i nytt hus og trenger litt hjelp fra dere som kan veldig mye om interiør etc :-)

De som bor i huset vårt nå har brukt masse penger på et rådyrt Uno Form kjøkken. Dette er absolutt ikke vår stil i det hele tatt, ikke glad i trefarge i det hele tatt. Hvordan kan man løse dette på best og billigst mulig måte?

Å male blir kanskje ikke noe pent siden det er så mye struktur og ikke rette, glatte fronter. Og siden Uno Form kjøkken er dritdyrt tipper jeg at bare å bytte fronter fort kommer på over 50.000. Vet noen om andre kjøkkenleverandører som har samme type "system", så man kan kjøpe fronter som passer til fra en annen leverandør?

Og hvordan behandler man en benkeplate i tre på best mulig måte for å få den pen? Skulle gjerne ha malt/oljer den sånn hvit-aktig. Blir det lett stygge flekker hvis man behandler den med sånn hvit olje?

post-69140-0-78955300-1368281773_thumb.j

post-69140-0-81995000-1368281785_thumb.j

AnonymBruker
Skrevet

Selg kjøkkenet. På den måten er det noen som blir glade som får et brukt Unoformkjøkken og dere får penger til å kjøpe det dere vil.

Anonym poster: 69baaead5fa34e163429be97a3a5c612

• Liker 2
Skrevet (endret)

Mål høyden på skapene, og finn en produsent som har like mål så kan dere bruke fronter og eventuelt hengsler fra denne :)

Edit; Ser ut som sokkelen er vanvittig høy, så da kan det kanskje bli vanskelig å finne alternative fronter som passer..

Endret av orgus
Gjest Liza_80
Skrevet

Det kommer på masse kostnader for elektriker og rørlegger ved å gjøre det så tror jeg prøver andre løsninger først. Selv om det bare er tre år så er det vel ikke store potensialet i å få så mye igjen for det ved å selge det brukt at det dekker nytt?

Gjest Liza_80
Skrevet

Mål høyden på skapene, og finn en produsent som har like mål så kan dere bruke fronter og eventuelt hengsler fra denne :)

Edit; Ser ut som sokkelen er vanvittig høy, så da kan det kanskje bli vanskelig å finne alternative fronter som passer..

Takk for tips, skal sjekke hvor høy den er...

Skrevet

Jeg ville øvd meg på å like det :-) Alternativt ville jeg lagt det ut på finn.no Det er som du skriver et veldig dyrt kjøkken, og siden det er ganske nytt, er det mulig at noen vil ha det.

Du bør forresten uansett sjekke med unoform om pris for nye fronter.

Når det gjelder benkeplate, kan du høre med en maleforretning, men jeg vil tro at det finnes olje med hvite pigmenter. Ellers kan du beise med type hvitkalket farge og lakke med mattlakk.

Gjest TinaT
Skrevet

Det var jo så nydelig :biggrin:

Som en annen her sa - øv deg på å like det.

Her har du et eksklusivt, klassisk kjøkken i en suveren kvalitet.

Det er et kjøkken som hever standarden på huset og som øker verdien i sin helhet.

AnonymBruker
Skrevet

Gud hjelpe meg jeg skulle gitt en arm og en fot for et unoform kjøkken! Og du snakker om å male det... Helligbrøde! Vær så snill, enten behold det slik det er og sett pris på det fantastiske håndtverket et slikt kjøkken er! Eller selg det på finn når dere har spart opp de 50 000 som trengs for et IKEA kjøkken.. Bare ikke ødelegg det med maling i mellomtiden.. Som andre her sier, dette kjøkkenet er kvalitet :)

Anonym poster: ef43260ccc4a9a6de257182bfef6b02f

• Liker 1
Gjest Liza_80
Skrevet

Hmm, jeg får vel kanskje prøve å like det da, så får jeg heller selge det hvis ikke...

Skrevet

Jeg hadde aldri i verden klart å like en sånn innredning fordi noen andre mente det var eksklusivt i alle fall - og spesielt med tanke på hvor mye tid man bruker på kjøkkenet (som regel).

Og nå er ikke overflatebehandling min spesialitet, men kan ikke helt se for meg noen løsninger som gir et holdbart resultat over tid.

Gjest TinaT
Skrevet

Hmm, jeg får vel kanskje prøve å like det da, så får jeg heller selge det hvis ikke...

Ja, jeg synes du skal prøve å like det.

Det kjøkkenet du har lagt ut bilde av koster flere hundre tusen som nytt (3-400.000)

Ikke finn på å male det eller skifte ut deler med rimeligere typer, dersom du ikke vil ha det lenger så anbefaler jeg å selge det. Det er mange som setter stor pris på kvalitetsvarer og Unoform er sononymt med kvalitet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal komme å demontere kjøkkenet ditt heeeeelt gratis, mot at jeg kan få overta det. :wow:

Drømmer om Uno Form kjøkken, men måtte "nøye" meg med et Sigdal-kjøkken med design som lignet litt.

Støtter forslaget om at du øver deg på å like det. Men jeg blir veldig nyskjærrig: Hva ser du for deg å erstatte det med?

Anonym poster: cfd5d2fa7186f0acb1f879b587e77f1c

Skrevet (endret)

Det aller billigste vil være å lære seg å like det. Noen ganger trenger man litt tid på å venne seg til det. Gi kjøkkenet noen måneder. På en annen side er vi alle forskjellige, og noen ting klarer man ikke å like.

Det tredje billigste vil nok være å male over, men det må du ikke finne på å gjøre. Det ødelegger kjøkkenet, og dere vil nok ikke bli fornøyde.

Det nest billigste vil nok være å selge det på Finn, og kjøpe nytt kjøkken. Kjøkken fra Uno form kan kan holde seg fint i mange tiår, og det er nok mange som er interessert i et brukt Uno form-kjøkken. Ved å selge det på Finn dere noen andre svært glade, og dere får et kjøkken dere liker.

Hvis dere ikke klarer å like kjøkkenet, håper jeg virkelig dere selger det.

Uansett, ikke mal kjøkkenet!

Endret av Grønt blad
Gjest Liza_80
Skrevet

Takk for alle nyttige tips. Har konkludert med at jeg lar det være sånn foreløpig, ser om jeg klarer å lære å like det etter noen mnd. Skal uansett ta noen mål og se om andre leverandører ligner, da kan jeg etterhvert bytte fronter og selge disse. Kanskje noen har lyst til å kjøpe de til sitt eget kjøkken, hvis de har stammer i samme mål.

Worst case får jeg eventuelt bytte til andre Uno Form fronter, men har blakket oss helt på selve huskjøpet så det blir nok en laaaang stund til. Noen som vet hva Uno Form fronter koster? Tipper sikkert 5.000 per dør eller mer...

Betalte en gang 10.000 for å bytte fronter på et helt IKEA kjøkken, men det kan jo selvsagt ikke sammenlignes...

Gjest Liza_80
Skrevet

Jeg skal komme å demontere kjøkkenet ditt heeeeelt gratis, mot at jeg kan få overta det. :wow:

Drømmer om Uno Form kjøkken, men måtte "nøye" meg med et Sigdal-kjøkken med design som lignet litt.

Støtter forslaget om at du øver deg på å like det. Men jeg blir veldig nyskjærrig: Hva ser du for deg å erstatte det med?

Jeg er mer glad i rene glatte fronter og kunne tenke meg noe helt hvitt eller grått.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mer glad i rene glatte fronter og kunne tenke meg noe helt hvitt eller grått.

Dette kjøkkenet er en klassiker. Ikke bytt et ut eller ødelegg det, for det er nydelig. Ser jo at kjøkken og gulv er nøye valgt for å passe sammen. Er det eik eller bøk? Antar de tidligere huseierne har tatt igjen den samme materialbruken i resten av huset slik at det er helhetlig.

Elsker denne designen.Skulle gjort mye for å hatt det. :hjerter:

Gjest Liza_80
Skrevet

Dette kjøkkenet er en klassiker. Ikke bytt et ut eller ødelegg det, for det er nydelig. Ser jo at kjøkken og gulv er nøye valgt for å passe sammen. Er det eik eller bøk? Antar de tidligere huseierne har tatt igjen den samme materialbruken i resten av huset slik at det er helhetlig.

Elsker denne designen.Skulle gjort mye for å hatt det. :hjerter:

Stemmer. Det er eik, de har valgt samme type innredning på badet, men der er det hvit foliert med kanter i eik, ikke sånne "riller" som på kjøkkenet. Og gulvet er en veldig spesiell (og visstnok dyr) type parkett. Men igjen ikke vårt drømmegulv.

Problemet når man kjøper brukt hus er samme som med brukt bil. Tidligere eier har lagt masse penger i å style og legge til masse ekstrautstyr som en ny eier kanskje ikke synes er like fint eller kult.

Vi beholder det nok i noen år til vi har fått betalt ned en del på lånet og kan bytte ut til noe som er mer vår stil. Da kan noen på FINN som liker det bedre enn oss få drømmekjøkkenet sitt :-)

Regner med det også er en dårlig ide å begynne og sjekke ut sliping og lakking/maling i en annen farge? Sikkert bedre resultat ved å bytte gulv så venter nok til småbarnsperioden er over og de ikke lenger slenger leker og andre ting i gulvet...

Skrevet

God plan. Interiørtrendene beveger seg mot tre igjen, så det kan jo hende at du vil bli superfornøyd med kjøkkenet om noen år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...