Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid i 22.uke. Fikk vite på UL i uke 18 at vi venter en gutt (:) ) og bestemte oss samtidig for navn. Hadde snakket om navn en god stund og var begge enige når det gjaldt guttenavn, så da var den saken grei.

En av mine beste venninner er også gravid, hun har termin om ca. 4 uker. Hun venter også en gutt. Vi har ikke snakket om navn før, men i dag snakket jeg med henne på telefon, og det viser seg at de har bestemt seg for akkurat samme navn som oss! Jeg sa det ikke til henne da, for jeg ble så paff. Sikkert dumt... Sa bare at vi ikke var helt sikre (selv om vi er det!).

Hun skal jo føde før meg, så da blir navnet "tatt". Vet egentlig svaret, men er det for dumt hvis vi gir samme navn? hvis jeg sier det på forhånd? Eller er det helt fy-fy...

Vi bor på forskjellige kanter av landet da, hvis det har noe å si.

Anonym poster: 03d2a739a9e94e3f32b42dfb08277a24

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er gravid i 22.uke. Fikk vite på UL i uke 18 at vi venter en gutt ( :) ) og bestemte oss samtidig for navn. Hadde snakket om navn en god stund og var begge enige når det gjaldt guttenavn, så da var den saken grei.

En av mine beste venninner er også gravid, hun har termin om ca. 4 uker. Hun venter også en gutt. Vi har ikke snakket om navn før, men i dag snakket jeg med henne på telefon, og det viser seg at de har bestemt seg for akkurat samme navn som oss! Jeg sa det ikke til henne da, for jeg ble så paff. Sikkert dumt... Sa bare at vi ikke var helt sikre (selv om vi er det!).

Hun skal jo føde før meg, så da blir navnet "tatt". Vet egentlig svaret, men er det for dumt hvis vi gir samme navn? hvis jeg sier det på forhånd? Eller er det helt fy-fy...

Vi bor på forskjellige kanter av landet da, hvis det har noe å si.

Så enge dere ikke bor på samme sted er ikke dette et problem. Det hadde vært et problem dersom dere bodde rett ved hverandre og var mye sammen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Si det til henne nå, kanskje allerede i dag. Vær dønn ærlig å si at du ble så paff i tlf at du ikke sa noe. Blir hun sur for at du vil bruke det samme navnet så får du jo vurdere om du vil risikere vennskapet for et navn, om hun dumper deg som venn. Men enig i at det er sånn sett bra at dere ikke bor nært, men noen som kjenner dere begge kommer sikkert til å tenke "herregud så tåpelig at de valgte samme navnet" og trur at dere ble enige om det sammen (folk er rare og tenker mye rart). Håper hun ikke bryr seg om det er greit for deg at dere begge bruker det navnet, kanskje du kan plusse på et til navn så det blir forskjell, og fortelle henne det så fort som mulig så ikke hun finner på det samme, man vet jo aldri, hehe.

Husker at jeg så en dokumentar en gang om ei som ble gravid som 15 år el noe sånt, og før ungen var født fant lillesøstra ut at hun og var gravid. De fikk begge hver sin sønn og ga guttene det samme navnet :fnise: DET er merkelig!

Anonym poster: 782586eda253cfa9ec3b5c3a6debef9f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen gode venner av meg har en nesten voksen sønn som er døpt Kent Rune men alle har alltid kalt han for Kent. Da han var tolv år fikk tanten hans en sønn som hun også kalte for Kent og hun sa at nå må vi begynne å kalle deg Kent (hennes nevø) for begge navnene for det er jo så MYE finere.

Mange snakker om det og synes hun er sær og jeg vet at kontakten gradvis ble mere begrenset med hennes søster men det kommer nok også av at hun er spesiell i så mangt at de ikke orker å ha mye med henne å gjøre.

Når et menneske kan gjøre noe sånt er de nok istand til litt av hvert og jeg synes synd på familien hennes, især søsteren hennes som hun har terrorisert fra barnsben av.Verste er at det foregår på en slik lur og fordekt måte men mange har gjennomskuet henne og det snakkes om henne.

Du er nok hennes motvekt i væremåte, derfor tror jeg at vennskapet deres holder enn hvilken løsning det skulle være dere kommer fram til.

Anonym poster: d8fe479241496409aacab259305bfd02

Skrevet

Siden dere bor så langt unna, ser jeg ikke på det som et problem, men jeg ville ringt henne så fort som mulig og forklart situasjonen. Si det du skrev i dette innlegget, inkl. det at du ble så paff at du ikke klarte å si det i går. Hun forstår det helt sikkert!

AnonymBruker
Skrevet

Hei igjen.

Jeg ringte opp venninnen min igjen og forklarte saken. Hun bare lo og sa at hun synes det var morsomt at vi har så lik smak i navn. Jeg spurte henne om hun synes det var dumt hvis vi har samme navn på sønnene våre, og hun sa at hun ville kanskje synes det var litt rart, men at hun skjønte at det var urettferdig hvis vi ikke skulle få bruke navnet vi likte best bare pga at de tok det først! Og det er et ganske vanlig navn, så det er jo sånn sett ikke så rart sett utenfra heller. Det er jeg enig i, hadde det vært f.eks. Bartholomeus eller Victoriander, så hadde det vært litt for påtatt. Navnet er for øvrig Eirik :rodmer:

Snakket med mannen om det, og han sa bare "det ordner seg". Så jeg får kanskje stresse ned, og se hva som skjer.

Takk for fine svar, forresten! :blomst:

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Bra det ordnet seg før jeg en gang rakk å svare. Du visste jo egentlig selv at det var greit, men fint å få det bekreftet og at det ikke blir sure miner. :)

Anonym poster: 54fd38e20b2133a559349fc024340fdc

AnonymBruker
Skrevet

Det går nok greit. Moren min ga meg samme navn som bestevenninnen hennes hadde brukt på sin datter. Vi bor nære hverandre også og er like gamle. Aldri noe problem det, bare stas :) Men jeg skjønner at det er ulike syn på det.

Mener også det har betydning hva slags type navn dere har valgt. Dersom det er motenavn som Leon og Leander kan ingen av dere forvente annet. Mange velger disse navnene i dag. Men det stiller seg litt annerledes igjen hvis det er flottere og mer tradisjonelle norske navn..

Anonym poster: 9b337b3f8d2d7a9b30fc9428f46803ae

AnonymBruker
Skrevet

Hei igjen.

Jeg ringte opp venninnen min igjen og forklarte saken. Hun bare lo og sa at hun synes det var morsomt at vi har så lik smak i navn. Jeg spurte henne om hun synes det var dumt hvis vi har samme navn på sønnene våre, og hun sa at hun ville kanskje synes det var litt rart, men at hun skjønte at det var urettferdig hvis vi ikke skulle få bruke navnet vi likte best bare pga at de tok det først! Og det er et ganske vanlig navn, så det er jo sånn sett ikke så rart sett utenfra heller. Det er jeg enig i, hadde det vært f.eks. Bartholomeus eller Victoriander, så hadde det vært litt for påtatt. Navnet er for øvrig Eirik :rodmer:

Snakket med mannen om det, og han sa bare "det ordner seg". Så jeg får kanskje stresse ned, og se hva som skjer.

Takk for fine svar, forresten! :blomst:

Synes venninnen din tok det veldig fint. Virker som det går fint :) Flott navn

Anonym poster: 9b337b3f8d2d7a9b30fc9428f46803ae

Gjest Fleecejakke
Skrevet

Eirik er så vanlig og normal at det går helt fint. Hadde ungen skulle hatt Olianderkrizanderpander hadde det vært dumt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eirik er så vanlig og normal at det går helt fint. Hadde ungen skulle hatt Olianderkrizanderpander hadde det vært dumt.

Oj, kan jeg kalle min det, eller har du reservert det? :laugh:

• Liker 8
Gjest TinaT
Skrevet

Min venninne fikk en sønn et år etter at jeg fikk en sønn og hun ringte meg og spurte om det var ok at hun brukte samme navn på sønnen sin som jeg hadde valgt til sønnen min ... Selvsagt var det ok - jeg forstår ikke at noen kan få seg til å si at det IKKE er ok.

• Liker 1
Gjest Fleecejakke
Skrevet

Oj, kan jeg kalle min det, eller har du reservert det? :laugh:

Så lenge du bor på andre siden av landet går det vel greit. Under tvil.

• Liker 2
Gjest TinaT
Skrevet

Så lenge du bor på andre siden av landet går det vel greit. Under tvil.

Hva mener du med "under tvil"?

Hadde du virkelig sagt nei til en venninne som ringer deg og spør om det gjør noe at hun kaller sønnen sin det samme som sønnen din?

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med "under tvil"?

Hadde du virkelig sagt nei til en venninne som ringer deg og spør om det gjør noe at hun kaller sønnen sin det samme som sønnen din?

Jeg er helt enig med deg i at Fleecejakke må skjerpe seg :nei: Hvis Anonymbruker har lyst til å kalle sin sønn for Oliandercrizanderpander, så må hun få lov til det, altså.

Anonym poster: e61a081a8135861ab781699862815b5c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I sønnens klasse er der tre jenter som heter Emma. Ikke noe problem for på innbydelser og i skolegården, klasserommet,i det meste igrunn , blir der sagt eksempelvis Emma F, Emma S, og Emma P alt etter hvilket etternavn de har. :danse:

I

Skrevet

I sønnens klasse er der tre jenter som heter Emma. Ikke noe problem for på innbydelser og i skolegården, klasserommet,i det meste igrunn , blir der sagt eksempelvis Emma F, Emma S, og Emma P alt etter hvilket etternavn de har. :danse:

I

Det vil jeg si er et problem. Poenget med navn er å identifisere en person. Nå må jo folk gå rundt og huske hvem er F, S og P. Hodet vårt er ikke så bra til å huske slike random'e bokstaver. Burde kalt jentene ved etternavn da, når foreldrene ikke evner å gi barna tydelig identifikatorer til navn...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det vil jeg si er et problem. Poenget med navn er å identifisere en person. Nå må jo folk gå rundt og huske hvem er F, S og P. Hodet vårt er ikke så bra til å huske slike random'e bokstaver. Burde kalt jentene ved etternavn da, når foreldrene ikke evner å gi barna tydelig identifikatorer til navn...

Så de skal gjette seg til hva barna i klassen eller eventuelle fremtidige nabolag kommer til å hete? Dette er tøv, jeg har ofte gått i klasse der flere har hatt samme fornavn, det har aldri vært noe som helst problem å identifisere dem.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg heter Elisabeth, veldig populært navn på 80-tallet.

På VGS var vi fire stk i klassen som het det. Vi gikk alle under etternavnet vårt. Ikke noe problem.

På barneskolen hadde vi forresten to stk Petter i klassen. Petter S og Petter H. Ikke noe problem det heller.

Anonym poster: 925ea1512f4fb3a2126d38a815fa4593

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...