AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #1 Skrevet 11. mai 2013 Hei! Har en kjæreste jeg har vært sammen i ett år nå, og før meg hadde han hatt to kjærester og 1 fuckfriend. Etter vi hadde vært sammen en stund, fant han ut at han hadde en kjønnssykdom. Dette er en ekstremt ny og sjelden sykdom, så mange leger vet til og med ikke hva det er enda, og det er bare 3 steder man kan teste seg for det i norge. Bortsett fra de tre stedene er det militæret, de tester jo for alt, og det var der han fant det ut. Han fikk en pille og da var det borte. Dette var ikke noe noen av oss hadde merket, siden det verken var synlig eller noe man følte. Siden moren min er sykepleier, tok hun bare den samme pilla han fikk fra jobben, så jeg kunne ta. Vi er begge helt friske altså. Nå til problemet. Han tør ikke å si fra til disse tre jentene om at de må teste seg. Det er jo alvorlig siden man kan bli steril av sykdommen. Skjønner jo selvfølgelig at det er ubehagelig, men fortsatt noe man må gjøre. Det er mest sannsynelig at det kommer fra en av de tre jentene, fordi jeg bare hadde hatt sex med 1 person før han, men har fortsatt sagt til kjæresten at jeg kan si fra til MIN eks, hvis han sier ifra til sine. Er det feil av meg og presse han til å gjøre dette? Kunne jo latt være å blande meg, men vil jo ikke at disse jentene skal bli sterile eller noe sånt. Kjenner jo til og med en av de. Jeg gidder hele ikke være som en ''mamma'' og driver å masse på han, han burde jo kanskje gjøre dette uten at jeg trenger å mase, men han syns det er så kleint.. Har tatt det opp flere ganger i løpet av et halvt år, men han ''glemmer'' det alltid. Hva syns dere? Gjør jeg galt i å presse han til å fortelle de det? Hva burde jeg gjøre? Anonym poster: d57e93d76e4434438693ded98c950bcb
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #2 Skrevet 11. mai 2013 Selvsagt burde dem bli informert. Kjønnssykdommer kan være relativt alvorlige og dette er et selvpålagt ansvar man pålegger seg selv når man ligger rundt. Anonym poster: a09ed9dace32a96abacfd9c15cbca295 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #3 Skrevet 11. mai 2013 Dette må han bare fortelle. Faren er jo også at de smitter sine nye kjærester igjen osv. Han kan vel evt sende en mail/melding eller noe hvis han ikke vil ta det direkte. Det kan ikke være så vanskelig. Anonym poster: 7010b779b960bcafe8472f673d978689
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #4 Skrevet 11. mai 2013 (endret) Det dukker stadig opp nye kjønnsykdommer, de kommer fra andre land. Det eneste jeg reagerte på var at man tok EN pille og at mora bare kunne ta med denne pillen. Anonym poster: 7010b779b960bcafe8472f673d978689 Slettet sitat fjernet fra innlegg. Estrella, mod. Endret 11. mai 2013 av estrella 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #5 Skrevet 11. mai 2013 Det dukker stadig opp nye kjønnsykdommer, de kommer fra andre land. Det eneste jeg reagerte på var at man tok EN pille og at mora bare kunne ta med denne pillen. Anonym poster: 7010b779b960bcafe8472f673d978689 Det er ikke en alvorlig kjønnssykom, det sa jeg aldri heller. Det er noe som ligner på klamydia. Det heter mycoplasma genitalium (som lungesykdommen, bare i underlivet). Det skulle tydeligvis ikke mer til enn en sterk pille, betyr ikke at det ikke er sant. Anonym poster: d57e93d76e4434438693ded98c950bcb
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #6 Skrevet 11. mai 2013 Man må alltid teste seg etter å ha tatt pilla (antibiotika antar jeg) for åmforsikre aeg om at bakterien (mycoplasma m.m,) er borte. For det er resistente stammer av disse bakteriene. Det burde moren din, som er sykepleier ha visst. En sykepleier kan ikke bare stjele piller fra jobb, en lege skal alltid diagnostisere pasienten først og følge opp behandlingen. Anonym poster: 17438f8cd6105bb70824710c136fd46d 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #7 Skrevet 11. mai 2013 Man må alltid teste seg etter å ha tatt pilla (antibiotika antar jeg) for åmforsikre aeg om at bakterien (mycoplasma m.m,) er borte. For det er resistente stammer av disse bakteriene. Det burde moren din, som er sykepleier ha visst. En sykepleier kan ikke bare stjele piller fra jobb, en lege skal alltid diagnostisere pasienten først og følge opp behandlingen. Anonym poster: 17438f8cd6105bb70824710c136fd46d Dette her hadde ingenting med saken og gjøre og skjønner ikke at dere skal ta opp dette. Jeg vet man skal teste seg etterpå, hva vet du om vi gjorde det eller ikke? Vi er friske. Og det at mamma tok pillen har heller ikke noe med poenget å gjøre. Anonym poster: d57e93d76e4434438693ded98c950bcb
SmartA Skrevet 11. mai 2013 #8 Skrevet 11. mai 2013 For å svare på det som det spørres om: Jeg TROR det går an å be fastlegen om å varsle tidligere partnere. Man må selvsagt oppgi navnet deres, men jeg er ganske sikker på at legen kan gjøre dette. Uansett hvordan du/typen din velger å gjøre dette: Folka MÅ få beskjed. Så oppfør dere som voksne, og få det gjort. One way or another. Jada, det er ûber-kleint, men det er viktig. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #9 Skrevet 11. mai 2013 For å svare på det som det spørres om: Jeg TROR det går an å be fastlegen om å varsle tidligere partnere. Man må selvsagt oppgi navnet deres, men jeg er ganske sikker på at legen kan gjøre dette. Uansett hvordan du/typen din velger å gjøre dette: Folka MÅ få beskjed. Så oppfør dere som voksne, og få det gjort. One way or another. Jada, det er ûber-kleint, men det er viktig. Hm, okei, skal prøve å forhøre meg om dette, takk for tips Jeg vet veldig godt at de må ha beskjed. Det er ikke nødvendigvis det at noen av oss ikke oppfører oss som voksne, har vel mer med at han sliter med å være i ubehagelig situasjoner, så det blir vel med psykisk. Anonym poster: d57e93d76e4434438693ded98c950bcb
tingeling Skrevet 11. mai 2013 #10 Skrevet 11. mai 2013 Jeg trodde det var ulovlig / straffbart å ikke varsle om slikt hvis man selv var klar over det... Men det er mulig jeg tar feil. Uansett så er det direkte hensynsløst av typen din å ikke varsle dem.
estrella Skrevet 11. mai 2013 #11 Skrevet 11. mai 2013 Tråden er ryddet for spekulasjoner. Estrella, mod.
JohnS Skrevet 11. mai 2013 #12 Skrevet 11. mai 2013 (endret) Dere er sammen, så jeg synes ikke det er drøyt å kjefte på ham. For å svare på det som det spørres om: Jeg TROR det går an å be fastlegen om å varsle tidligere partnere. Man må selvsagt oppgi navnet deres, men jeg er ganske sikker på at legen kan gjøre dette. Uansett hvordan du/typen din velger å gjøre dette: Folka MÅ få beskjed. Så oppfør dere som voksne, og få det gjort. One way or another. Jada, det er ûber-kleint, men det er viktig. Jeg trodde det var ulovlig / straffbart å ikke varsle om slikt hvis man selv var klar over det... Men det er mulig jeg tar feil. Uansett så er det direkte hensynsløst av typen din å ikke varsle dem. Legen kan ikke gjøre det. Folk har en misforstått tro om at partnere skal varsles (smitteoppsporing som det heter på fint) for alle kjønnssykdommer, men i virkeligheten gjelder det kun visse sykdommer. Per i dag kun HIV, hepatitt, klamydia, syfilis og gonore. Det behandles per i dag forøvrig med antibiotika (Azitromax eller Avelox) i en uke. Endret 11. mai 2013 av JohnS
JohnS Skrevet 11. mai 2013 #13 Skrevet 11. mai 2013 Det dukker stadig opp nye kjønnsykdommer, de kommer fra andre land. Det eneste jeg reagerte på var at man tok EN pille og at mora bare kunne ta med denne pillen. Det er fullt mulig å behandle infeksjoner med én enkel høydose med antibiotika som et alternativ til lavere dose over flere dager og du vil nok finne motstandere og tilhengere av begge deler. Det er ikke vanskelig å få tak i. Hvor etisk det er blir en annen sak, men verden går nok ikke under.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #14 Skrevet 11. mai 2013 Det er fullt mulig å behandle infeksjoner med én enkel høydose med antibiotika som et alternativ til lavere dose over flere dager og du vil nok finne motstandere og tilhengere av begge deler. Det er ikke vanskelig å få tak i. Hvor etisk det er blir en annen sak, men verden går nok ikke under. Helt enig! Vet jo ikke, men dette er sikkert mange sykepleier som gjør iblant, men bare når det gjelder ''trygge'' ting de er helt sikre på. Ikke egentlig noe big deal, men sikkert noen som reagerer. - TS Anonym poster: d57e93d76e4434438693ded98c950bcb
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #15 Skrevet 11. mai 2013 Dere er sammen, så jeg synes ikke det er drøyt å kjefte på ham. Legen kan ikke gjøre det. Folk har en misforstått tro om at partnere skal varsles (smitteoppsporing som det heter på fint) for alle kjønnssykdommer, men i virkeligheten gjelder det kun visse sykdommer. Per i dag kun HIV, hepatitt, klamydia, syfilis og gonore. Det behandles per i dag forøvrig med antibiotika (Azitromax eller Avelox) i en uke. Takk for et ordentlig svar! Anonym poster: d57e93d76e4434438693ded98c950bcb
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #16 Skrevet 11. mai 2013 Har forresten ikke egentlig kjeftet på han, vil ikke at han skal bli kjempesur og føle jeg maser osv, men har sagt klart ifra ihvertfall! Han ga meg nå en dato han kommer til å gjøre det på. Jeg skjønte ikke helt hvorfor han ikke bare kan gjøre det med en gang, men bedre det enn at han ikke gjør det i det hele tatt. Anonym poster: d57e93d76e4434438693ded98c950bcb
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #17 Skrevet 11. mai 2013 "Dette er en ekstremt ny og sjelden sykdom" Dette er da ikke noe ny og uvanlig sykdom, ble oppdaget i 1980, og det begynte vel å komme litt i norske medier om det 7-8 år siden. På Olafiaklinikken i Oslo er det standard og teste klamydia og mycoplasma genitalium samtidig (altså man ber om klamydiatest og de slenger på mycoplasmatest som bonus..) Anonym poster: 92715c7b47714686f493f6321a523fa8
Gamerfrue Skrevet 11. mai 2013 #18 Skrevet 11. mai 2013 Jeg tror jentene det gjelder får livet sitt mer ødelagt av å plutselig en dag få vite at de ikke kan få barn fordi de har vært smittet av en kjønnssykdom over lang tid, enn kjæresten din får av å måtte innrømme en slik kjønnssykdom for dem. Men det er jo bare et synspunkt. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #19 Skrevet 11. mai 2013 Helt enig! Vet jo ikke, men dette er sikkert mange sykepleier som gjør iblant, men bare når det gjelder ''trygge'' ting de er helt sikre på. Ikke egentlig noe big deal, men sikkert noen som reagerer. - TS Anonym poster: d57e93d76e4434438693ded98c950bcb Så du antar at mange sykepleiere regelrett bryter lovverket, etiske og moralske retningslinjer, samt at de risikerer å bli frattatt autorisasjonen som sykepleier for en pille i ny og ne? Skummelt. Det er en BIG DEAL hvis det er tilfelle, og jeg tror ikke mange sykepleiere gjør dette. Anonym poster: 92715c7b47714686f493f6321a523fa8
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #20 Skrevet 11. mai 2013 Dette her hadde ingenting med saken og gjøre og skjønner ikke at dere skal ta opp dette. Jeg vet man skal teste seg etterpå, hva vet du om vi gjorde det eller ikke? Vi er friske. Og det at mamma tok pillen har heller ikke noe med poenget å gjøre. Anonym poster: d57e93d76e4434438693ded98c950bcb Jo faktisk er det alvorlig når hun stjeler piller fra jobb som er reseptbelagt. Det vet alle sykepleiere, meg selv inkludert. Om du testet deg etterpå, hvorfor gikk du ikke bare til legen i første omgang? Anonym poster: 17438f8cd6105bb70824710c136fd46d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå