AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #1 Skrevet 11. mai 2013 Hmm, jeg lurer egentlig litt på hvorfor så mange lavkarbo-oppskrifter er til desserter, muffins, smoothies, is osv? For meg virker det som lavkarbere får i seg mye mer dessertaktig mat enn jeg gjør, som lever på normal kost. Får man et veldig søtsug på lavkarbo, hva er egentlig greia? Anonym poster: 6874a6bc93f51651676e6be4ffe3d6fe 2
Løvetanten Skrevet 11. mai 2013 #2 Skrevet 11. mai 2013 Nei, det er vanlig å være litt rådvill i starten og forsøke å erstatte det man har spist før med lavkarbovarianter. Er ikke mer lavkarbo-desserter enn sukkerdesserter- tror bare det er du som legger spesielt merke til det. Man får ikke spesielt sukkersug på lavkarbo, men man har fremdeles lyst på noe moms innimellom. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #3 Skrevet 11. mai 2013 Jo, men selv jeg får jo ikke i meg halvparten så mye muffins og kaker som disse lavkarberne. Spiser heller et knekkebrød, liksom. Anonym poster: 6874a6bc93f51651676e6be4ffe3d6fe
Miss Lucky Skrevet 11. mai 2013 #4 Skrevet 11. mai 2013 Jeg mister så og si søtsuget totalt på lavkarbo, og er sjeldent sulten. Så de gangene jeg lager dessert er det faktisk for å få opp kalorinivået fordi jeg ikke har fått i meg nok kalorier gjennom den vanlige maten jeg har spist i løpet av dagen. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #5 Skrevet 11. mai 2013 Hmm ok. Det virker bare utrolig slitsomt å styre med fiberhusk og sukrin hele tiden. Anonym poster: 6874a6bc93f51651676e6be4ffe3d6fe
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #6 Skrevet 11. mai 2013 Jeg har tenkt det samme, TS. I tillegg ser man at noen lavkarbere fremstiller alternativet til sin egen kostholdsfilosofi som poteter, chips, smågodt og loff, for å nevne noe. Da kan man spørre seg hvilket forhold disse menneskene hadde til mat i utgangspunktet. Når det er sagt, så gjelder ikke dette alle- absolutt ikke. Men de som driver på sånn gir meg et litt negativt inntrykk av lavkarbere som gruppe, og de ødelegger antagelig for sin egen sak. Anonym poster: 22e6753871dfd33dae1b4aabd2c6fb2b 2
Miss Lucky Skrevet 11. mai 2013 #7 Skrevet 11. mai 2013 (endret) Hmm ok. Det virker bare utrolig slitsomt å styre med fiberhusk og sukrin hele tiden. Anonym poster: 6874a6bc93f51651676e6be4ffe3d6fe Jeg gjorde det i begynnelsen.. måtte jo liksom bake og fråtse i godsaker nå som jeg faktisk kunne. Selv om jeg egentlig ikke hadde noe voldsomt behov for det før jeg startet på lavkarbo. Men ble etter hvert lei.. og nå baker jeg/lager dessert et par ganger i året. Pluss de gangene jeg visper sammen litt kremfløte, splenda og vanilje til krem de dagene jeg må få opp kalorinivået. Endret 11. mai 2013 av Miss Lucky
snilla Skrevet 11. mai 2013 #8 Skrevet 11. mai 2013 Tror det er mange som er sånn i begynnelsen - livredde fordi de tenker "jeg skal aldri spise kake/vafler/sjokolade/is igjen!!" - og da er det litt trøst å kunne lage lavkarbo-varianter. Deretter tror jeg man må huske på hvor stor profitt leverandørene av sukrin og what else har. De sponser bloggere i hytt og gevær, lager oppskrifter og er nok ganske aktive på nettet (sånn jeg har oppfattet det). Jeg lagde litt boller (1 gang) og vafler (2 ganger) første måneden, men har ikke noe behov for det lenger. Det eneste jeg savner ved det er å bake, både kaker og boller og hele sulamitten! Jeg elsker å bake men tar det igjen! 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #9 Skrevet 11. mai 2013 Jeg mistet nesten søtsuget på lavkarbo. Men en sjelden gang vil man jo unne seg noe, og jeg vil ikke ødelegge dietten hvis jeg har besøk etc og da trenger man alternativer. Jeg tror ikke de på lavkarbo spiser mye desserter etc, det er bare det at det er vanskeligere å finne alternativer til dette enn vanlig mat i hverdagen. Anonym poster: 8edebd1bf6ba52a1c5d549eb31b62b3d
Sushi Skrevet 11. mai 2013 #10 Skrevet 11. mai 2013 Grunnen til at mange lavkarbooppskrifter er bakeoppskrifter er at all den andre maten (egg, kjøtt, grønnsaker) er vanlige oppskrifter. Det som er spesielle oppskrifter til denne livsstilen er altså "annerledes", og dermed noe du legger merke til. Selv lever jeg moderat lavkarbo, og hvis jeg skal bake noe så blir det uten sukker og mel. Men jeg baker ikke noe særlig oftere enn før likevel, og spiser mye mindre søte ting. Tror nok dere overdriver litt. Hvis noen skal lage pannekaker en dag så spør de ikke etter oppskriften på Kvinneguiden, men hvis de skal lage lavkarbopannekaker så lønner det seg å høre litt rundt etter erfaringer. 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #11 Skrevet 11. mai 2013 Grunnen til at mange lavkarbooppskrifter er bakeoppskrifter er at all den andre maten (egg, kjøtt, grønnsaker) er vanlige oppskrifter. Det som er spesielle oppskrifter til denne livsstilen er altså "annerledes", og dermed noe du legger merke til. Selv lever jeg moderat lavkarbo, og hvis jeg skal bake noe så blir det uten sukker og mel. Men jeg baker ikke noe særlig oftere enn før likevel, og spiser mye mindre søte ting. Tror nok dere overdriver litt. Hvis noen skal lage pannekaker en dag så spør de ikke etter oppskriften på Kvinneguiden, men hvis de skal lage lavkarbopannekaker så lønner det seg å høre litt rundt etter erfaringer. Tror ikke jeg har noen bias, men ok. Det som er er at mange lavkarbo-bloggere spiser muffins daglig osv. Jeg har aldri spist muffins daglig og skjønner liksom ikke hvor behovet kommer fra? Anonym poster: 6874a6bc93f51651676e6be4ffe3d6fe
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #12 Skrevet 11. mai 2013 Ei heller pannekaker, for å si det sånn. Anser slikt som søndagsmat. Anonym poster: 6874a6bc93f51651676e6be4ffe3d6fe
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #13 Skrevet 11. mai 2013 Jeg kjenner ingen som spiser lavkarbo, men har lest ørten blogger om lavkarbo. Felles for de er at omtrent alle skal "kose seg" med noe som jeg anser som helgekos hver dag. Muffins, vafler, is, kaffe med tilsatt smak, kaker, kjeks, osv. Samtlige sier også at de ble kvitt søtsuget da de startet på lavkarbo. For meg ser det ut som de fortsatt har et sug, men fordi de fyller det med lavkarbomuffins eller proteinkaffe, så er det liksom ikke et sug etter noe søtt, det er bare noe sunt som ikke inneholder sukker (men er proppet med søt stevia og sukrin og sånt) som de kan spise så mye de vil av. Anonym poster: 9a4ee239c2a7d04e7f9da89b6a6c5ff2 2
Sushi Skrevet 11. mai 2013 #14 Skrevet 11. mai 2013 Tror ikke jeg har noen bias, men ok. Det som er er at mange lavkarbo-bloggere spiser muffins daglig osv. Jeg har aldri spist muffins daglig og skjønner liksom ikke hvor behovet kommer fra? Anonym poster: 6874a6bc93f51651676e6be4ffe3d6fe Aner ikke hvilke bloggere du sikter til, men lavkarbobloggere er vel uansett neppe representative for vanlige folk som lever på lavkarbo over tid. Jeg gidder ikke å spise muffins hver dag, for å si det sånn. Har null søtsug i hverdagen, kun lyst på mat og eventuelt høykarbo snacks. Men det er jo gøy å prøve oppskrifter og lage noe ekstra godt i helgene og når man får besøk. På lavkarbo slipper man å få dårlig samvittighet etterpå, og slipper å få søt-cravings etterpå (for min egen del i alle fall). Dermed trenger man oppskriftene (om man nå finner dem på blogger eller i en bok), men det betyr ikke at man lever på slike "erstatningsprodukter". 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #15 Skrevet 11. mai 2013 Tror ikke jeg har noen bias, men ok. Det som er er at mange lavkarbo-bloggere spiser muffins daglig osv. Jeg har aldri spist muffins daglig og skjønner liksom ikke hvor behovet kommer fra? Anonym poster: 6874a6bc93f51651676e6be4ffe3d6fe Dette er ikke dessertmuffins, men mer som en omelett feks. Det er kun at de lages i muffinsformer, ikke heng deg for mye opp i navnet. Jeg har laget spinatmuffins for eksempel, rett og slett fordi de er praktiske å ta med. De består imidlertid hovedsakelig av egg og spinat. Anonym poster: 8edebd1bf6ba52a1c5d549eb31b62b3d 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #16 Skrevet 11. mai 2013 Jeg kjenner ingen som spiser lavkarbo, men har lest ørten blogger om lavkarbo. Felles for de er at omtrent alle skal "kose seg" med noe som jeg anser som helgekos hver dag. Muffins, vafler, is, kaffe med tilsatt smak, kaker, kjeks, osv. Samtlige sier også at de ble kvitt søtsuget da de startet på lavkarbo. For meg ser det ut som de fortsatt har et sug, men fordi de fyller det med lavkarbomuffins eller proteinkaffe, så er det liksom ikke et sug etter noe søtt, det er bare noe sunt som ikke inneholder sukker (men er proppet med søt stevia og sukrin og sånt) som de kan spise så mye de vil av. Anonym poster: 9a4ee239c2a7d04e7f9da89b6a6c5ff2 Jeg leser ikke blogger, men bruker lavkarbo.no. Der er det fokus på å spise masse grønnsaker, frø, bønner, fisk etc. Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen, men kanskje bloggerne vil gjøre hverdagen litt mer spennende. Anonym poster: 8edebd1bf6ba52a1c5d549eb31b62b3d 1
Løvetanten Skrevet 11. mai 2013 #17 Skrevet 11. mai 2013 Nei, som sagt så kjenner jeg meg heller ikke igjen. Er det noen som er fiksert på mat og godis så er det jo de som sulteslanker seg og "sparer" seg til helga når de kan fråtse.
Redbull Skrevet 11. mai 2013 #18 Skrevet 11. mai 2013 Hmm ok. Det virker bare utrolig slitsomt å styre med fiberhusk og sukrin hele tiden. Anonym poster: 6874a6bc93f51651676e6be4ffe3d6fe Slitsomt? Syns du det er slitsomt å "styre" med hvetemel og sukker? 4
Gjest Funky Punk Skrevet 11. mai 2013 #19 Skrevet 11. mai 2013 Kjenner en del lavkarbere, og de spiser normalt som alle andre..bare uten karbs. Grunnen til at det finnes en del oppskrifter på kaker er vel for å vise hvor enkelt det er å lage kaker selv om man velger å holde seg unna en del ingredienser. Det er jo så mange som tror at man må holde seg unna alt som er godt I tillegg så er det jo ofte slik at de som ikke er lavkarbere oftere tar seg en sjokolade, smågodt eller potetgull, mens lavkarbere koser seg heller med kaker osv siden da man selv kan bestemme hva den skal inneholde. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #20 Skrevet 11. mai 2013 Det er vel ikke mer lavkarbo-godis/kaker enn det er "vanlige" kaker og godis? Alle ukeblader, nettaviser, blogger osv tyter jo over av oppskrifter til kosemat, noe er lavkarbo, noe er 'grete roede-vennlig', annet er lett og fettfattig. Tror de færreste "vanlige" spiser slikt hver dag, lavkarbo eller ikke. Men det er jo dette som etterspørres og synes, siden "alle" vet hvordan man steker kjøtt og grønnsaker, alle er ikke like gode på baking. Anonym poster: c9517875525841f6bbdef7237e815315 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå