Penelopen Skrevet 11. mai 2013 #1 Skrevet 11. mai 2013 Hjelp... Jeg er gift med en flott mann som har en sønn fra tidligere forhold. En skjønn gutt på 5 år. Nå viser det seg at han ikke er far likevel. Mor vet ikke at denne testen er tatt. Mor er, og har bestandig vært, vanskelig med samvær og kontakt. Vi er redd for at hvis/når vi forteller det så får vi aldri se gutten igjen. Hvilke rettigheter har mannen min? Hjelp!
Penelopen Skrevet 11. mai 2013 Forfatter #2 Skrevet 11. mai 2013 Denne gutten har vært sønnen hans i 5 år. Følelsene hans for gutten forandrer seg ikke. Det er jo fortsatt sønnen, bare ikke biologisk. 27
tom1986 Skrevet 11. mai 2013 #3 Skrevet 11. mai 2013 Denne gutten har vært sønnen hans i 5 år. Følelsene hans for gutten forandrer seg ikke. Det er jo fortsatt sønnen, bare ikke biologisk. De har kanskje et bånd, men det er ikke hans sønn. 7
Alina X Skrevet 11. mai 2013 #4 Skrevet 11. mai 2013 De har kanskje et bånd, men det er ikke hans sønn. so what? det er ikke hans sønn nei, men han er glad i gutten. 4
Penelopen Skrevet 11. mai 2013 Forfatter #5 Skrevet 11. mai 2013 De har kanskje et bånd, men det er ikke hans sønn. Det er ikke min sønn heller, men jeg er glad i han uansett. 12
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 Populært innlegg #6 Skrevet 11. mai 2013 (endret) Jeg bodde sammen med eksen min i 8 år, og var stemor for hans sønn. Hadde kjent ungen siden han var 2 år gammel.I dag er det 6 år siden bruddet, og jeg og gutten har god kontakt,han besøker meg og stikker innom på pizza. Jeg lærekjører med ham, og han kaller meg ofte "min mamma nr2". Han er ikke min sønn biologisk, men definitivt i hjertet. Selv om jeg nå har en ny mann så er denne gutten hos oss ofte, han er med gubben min i garasjen og lærer å skru bil, er en av gutta her. Når jeg blir gravid sier han at han gleder seg til å bli storebror, og det blir han også. Eksen min derimot er en bitter og sint mann fordi jeg dumpet ham, han ønsker ikke at jeg og sønnen har noe kontakt, men gutten er 16, snart 17 år og bestemmer selv. Anonym poster: d99f175889c1ce11682949a8ab68664e Endret 11. mai 2013 av Alice i Eventyrland 65
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 11. mai 2013 #7 Skrevet 11. mai 2013 Kan jeg spørre hvorfor dere tok testen i utgangspunktet? 5
Guybrush Skrevet 11. mai 2013 #8 Skrevet 11. mai 2013 De har kanskje et bånd, men det er ikke hans sønn. Så det du sier er at adopterte barn og foreldre ikke har noe sammen? 29
Gjest Snyltefluen Skrevet 11. mai 2013 #9 Skrevet 11. mai 2013 De har kanskje et bånd, men det er ikke hans sønn. Han har likevel vært en far for gutten i 5 år, og ønsker tydeligvis å fortsette med det. Tror du kanskje adoptivforeldre er mindre glad i ungene sine fordi de ikke deler arvemateriale? 12
Penelopen Skrevet 11. mai 2013 Forfatter #10 Skrevet 11. mai 2013 Kan jeg spørre hvorfor dere tok testen i utgangspunktet? Testen ble tatt fordi mannen min alltid har hatt en mistanke. Han visste at mor hadde hatt sex med andre rundt den tiden hun ble gravid.
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 11. mai 2013 #11 Skrevet 11. mai 2013 Testen ble tatt fordi mannen min alltid har hatt en mistanke. Han visste at mor hadde hatt sex med andre rundt den tiden hun ble gravid. Skjønner. Veldig vanskelig situasjon. Tror dere at moren vet at sønnen ikke er hans? Og hva med faktisk han som er faren? Det blir liksom litt feil på en eller annen måte, uansett hva dere gjør. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #12 Skrevet 11. mai 2013 Kontakt advokat og hør hvilke rettigheter dere har dersom dere kommer ut med resultatet. Det kan hende, både for deres og barnets skyld, være greit å la det være som det er. I samfunnet ser vi endelig en dreining mot det sosiale og bort fra det biologiske farskapet, men det er kanskje for tidlig til at det får effekt for dere- Jeg er likevel tilbøyelig til å tro at det i en eventuell rettssak kan bli lagt sterk vekt på det sosiale båndet som har blitt skapt. Anonym poster: 7bf40b764efe810e9e5177d64ef3db18 6
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #13 Skrevet 11. mai 2013 Det ser ut til at med den nye endringen i barneloven har barnet rett til å beholde sin sosiale og juridiske far selv om en DNA-test viser at han ikke er biologisk far. Dette så fremt ikke den biologiske faren (eller moren) skulle reise sak om farsskap. Anonym poster: 70baf67e1e0833bdd56c2ed4ed443437 1
Penelopen Skrevet 11. mai 2013 Forfatter #14 Skrevet 11. mai 2013 Skjønner. Veldig vanskelig situasjon. Tror dere at moren vet at sønnen ikke er hans? Og hva med faktisk han som er faren? Det blir liksom litt feil på en eller annen måte, uansett hva dere gjør. Jeg kan ikke innbille meg at hun ikke har mistanke iallefall. Hun vet jo at hun hadde sex med flere. Vi aner ikke hvem far kan være. Uansett hva vi gjør blir det feil så hva skal vi gjøre? Stakkars lille gutt. Helt uskyldig oppi det hele, men det er han som blir rammet hardest.
Gjest Regine Skrevet 11. mai 2013 #15 Skrevet 11. mai 2013 TS: din samboer har ingen rettigheter ifht dette barnet. Så hvis han sier det, er sjansen stor for t han da også mister kontakten m gutten. Og ungen mister da den som alltid har vært pappa. Uansett om det dukker opp en ny far, vil det, for gutten, være tungt å bli forlatt av pappa. Jeg tenker så pragmatisk at når din samboer ikke ba om DNA test da ungen ble født, er det litt sent å komme med det nå, når far og barn åpenbart har bygd opp en god relasjon. Igjen mest m tanke på ungen. Men for all del, ingen enkel situasjon!
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 11. mai 2013 #16 Skrevet 11. mai 2013 Jeg kan ikke innbille meg at hun ikke har mistanke iallefall. Hun vet jo at hun hadde sex med flere. Vi aner ikke hvem far kan være. Uansett hva vi gjør blir det feil så hva skal vi gjøre? Stakkars lille gutt. Helt uskyldig oppi det hele, men det er han som blir rammet hardest. Ja, det er jo gutten det er mest synd på i alt dette Hva med å ta kontakt med en advokat? Dere kan jo i første omgang presentere saken som en hypotetisk situasjon, og så ta det videre derfra. Jeg hadde hvert fall ventet med å ta det opp med moren før dere er sikre på hvilke rettigheter dere har.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #17 Skrevet 11. mai 2013 Men det er jo ingen som vet om det da. Moren tror jo at han er faren. Jeg hadde holdt tett Anonym poster: 8dd7a1e024e608840dbc28d69575566e 3
Montefalco Skrevet 11. mai 2013 #18 Skrevet 11. mai 2013 TS: din samboer har ingen rettigheter ifht dette barnet. Så hvis han sier det, er sjansen stor for t han da også mister kontakten m gutten. Og ungen mister da den som alltid har vært pappa. Uansett om det dukker opp en ny far, vil det, for gutten, være tungt å bli forlatt av pappa. Jeg tenker så pragmatisk at når din samboer ikke ba om DNA test da ungen ble født, er det litt sent å komme med det nå, når far og barn åpenbart har bygd opp en god relasjon. Igjen mest m tanke på ungen. Men for all del, ingen enkel situasjon! Les barneloven du. Mannen er far frem til en domstol eventuelt avsier dom om noe annet. Så lenge barnets mor og far ikke gjør noe, og helle ikke andre menn krever farskapet, vil ingen ting endres. 10
Guybrush Skrevet 11. mai 2013 #19 Skrevet 11. mai 2013 Om barnets mor er vanskelig skal du dessverre ikke se bort ifra at hun en dag kan dra kortet "men han er ikke din sønn uansett" og deretter forsøke sabotere samvær. Spørs hvor urimelig hun evt er....
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #20 Skrevet 11. mai 2013 En ting å tenke på er at gutten har rett på å vite hvem som er faren. Så da er jo spørsmålet, om dere kanskje "frarøver" han en mulighet for å bli kjent med sin biologiske far, ved å ikke ta dette opp med mor. Kan jo godt hende at biologiske far vil ha samvær med sønnen, hvis han får vite at han er pappa. Så da er det jo opp til din samboer om han har samvittighet til å ikke gjøre det "rette" i denne situasjonen. Kjempe synd hvis det ender opp med at gutten står uten noen pappa, hvis mor nekter samvær med dere og faren ikke ønsker kontakt. Veldig vanskelig situasjon, og veldig vanskelig å gi råd, men dette var hvertfall min første tanke. Anonym poster: 11d9b012e2aaa099b827f8ac1a658af7 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå