Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger noen gode råd her, jeg har en 1-åring som har begynt å slå sitt storesøsken helt uprovosert. H*n tror det er lek, vi sier strengt nei men h*n bare ler. Vi prøver å avlede, ta h*n vekk, men ingenting virker. Hva gjør vi??

Anonym poster: c059d5d697fa3e835ae67a08113b2732

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å si at det gjør vondt, få søsken til å si høylydt au, ta barnet vekk ifra situasjonen (timeout som det så fancy heter), forsterke positiv oppførsel med ros eller belønning?

Velogmerke, går utifra teoretisk kunnskap her.

Tok meg og tid til å søke litt for deg. Du kan jo prøve denne linken, så kommer du direkte til et google søk med hva som ser ut til å være mange gode tips.

Skrevet (endret)

Du må bryte lekheten i det. Si AU, det er ikke lov å slå, sett ned barnet et stykke borte. Ha alvorlig ansikt, ikke smil eller le når du gjør det. Jeg pleide å holde armene rolig, se inn i øynene, snakke med fast bestemt stemme "ikke lov å slå". Funket på storebror, og er i prosessen med lillebror, ser bedring.

Endret av ViljaH
AnonymBruker
Skrevet

Det tar litt tid og du må være helt konsekvent. Si AU og f.eks "nei, det er ikke lov å slå!" med streng stemme, og ta h*n bort fra situasjonen. Sørg for at h*n ser og hører deg skikkelig når du sier det. Storesøsken må også si nei og gå bort. Har gjort slik med min. Og det, sammen med at språket kommer og de klarer å uttrykke seg bedre har fått slutt på slåingen. Hun prøver seg i blant, men ser tydelig på henne at hun vet at det er galt, og hun sier unnskyld når jeg blir "sinna". Det går over. :)

Anonym poster: dbe2ded40b3c2267123a3bb508cdcea0

Skrevet

Jeg sier hva hun skal gjøre i stedet for "ikke lov" og "ikke slå". I den alderen hører de bare "slå!" ;)

"Nei, mamma får vondt når du slår. Bare kos på mamma" og så tar jeg hånden hennes, stryker meg selv i ansiktet og sier "mmmm", og stryker henne på kinnet og gjentar "sånn - kose". Roser når hun stryker. Tar henne bort hvis hun fortsetter.

Nå er hun snart to år og hvis hun slår (sjeldent) retter hun seg selv - sier "bare kose" og stryker meg. :)

Jeg prøver å fortelle henne at folk får vondt, blir lei seg eller ikke liker det hvis hun slår. Her er det ingen storesøsken, men jeg tenker at samme metode kan fungere der. "Storesøster blir lei seg når du slår".

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) alle disse tingene er forsøkt, men foreløpig uten hell. Som sagt, h*n bare ler enda så grav alvorlig jeg er, og fortsetter. Men nå er det bare andre dagen da, så jeg får fortsette å være bestemt, konsekvent, ta h*n vekk fra situasjonen. Gi det litt tid så bedrer det seg forhåpentligvis. Håper virkelig det! Storesøskenet blir jo lei seg, og jeg ønsker ikke at h*n skal slå i barnehagen når den tiden kommer heller.

Anonym poster: c059d5d697fa3e835ae67a08113b2732

Skrevet

Det høres helt normalt ut. :) Vil tro det er få barn som aldri tester ut fysisk vold på en eller annen måte.

AnonymBruker
Skrevet

En ting skal du vite og det er at alle barn slår, jeg jobber på en småbarnsavdeling i en barnehage og alle slår og dytter hverandre. Noen mer enn andre selvsagt. Vi flytter de bort fra offeret, sier at det ikke må slå, og så flytter vi fokuset til offeret, trøster om den gråter. Vi har også prøvd time-out, 2 min på en stol. Men det funker dårlig, de slår uansett, er kanskje for små til å skjønne konsekvensen. Men de blir sittende på stolen og prøver ikke å gå ned så der og da virker det som at de skjønner det.

Anonym poster: fe88c1ba4accb5c83ed5494669f02ed0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...