Gjest Filifjong Skrevet 11. mai 2013 #1 Skrevet 11. mai 2013 Da jeg begynte på studiet strøyk jeg på eksamen nr 2 og har nå av egen vilje tatt opp hele faget på nytt for å få alt inn fra starten. Vært på alle forelesninger , jobbet relativt jevnt og trutt.. Tatt gamle eksamensoppgaver mange ganger, lest sammen med andre og gjort alt riktig. Likevel er det vanlig at halvparten stryker??! Eksamen er til mandag og jeg er altså så nervøs at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Og jeg vet ihvertfall IKKE hva jeg skal gjøre om jeg stryker enda en gang??! Studiet mitt er ferdig, jeg mangler bare denne ene eksamen. Og jeg klarer ikke å tenke positivt når strykprosenten alltid er så høy, og de fleste i klassen min er mye flinkere enn meg i faget...
Løvetanten Skrevet 11. mai 2013 #2 Skrevet 11. mai 2013 Pust dypt, gjør enda flere oppgaver sånn at du får inn regnehastighet og mer trening. Det er det som gjelder med matematikk- regne, regne, regne.
Pooh Skrevet 11. mai 2013 #3 Skrevet 11. mai 2013 Husk at det også er didaktikk spørsmål (var ihvert fall det da jeg tok den for endel år siden). Jeg er dårlig i matte og hadde trøbbel med mange av de rene matteoppgavene, men jeg fokuserte på og gjorde det veldig bra på didaktikken og endte derfor opp med en C. Husk også at dersom du viser utregning og gjør noe riktig kan du få noen poeng selv om det endelige svaret ikke er riktig. Derfor bør du prøve å gjøre noe på alle oppgavene selv om du ikke tror du kan løse dem fullstendig.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #4 Skrevet 11. mai 2013 Da jeg begynte på studiet strøyk jeg på eksamen nr 2 og har nå av egen vilje tatt opp hele faget på nytt for å få alt inn fra starten. Vært på alle forelesninger , jobbet relativt jevnt og trutt.. Tatt gamle eksamensoppgaver mange ganger, lest sammen med andre og gjort alt riktig. Likevel er det vanlig at halvparten stryker??! Eksamen er til mandag og jeg er altså så nervøs at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Og jeg vet ihvertfall IKKE hva jeg skal gjøre om jeg stryker enda en gang??! Studiet mitt er ferdig, jeg mangler bare denne ene eksamen. Og jeg klarer ikke å tenke positivt når strykprosenten alltid er så høy, og de fleste i klassen min er mye flinkere enn meg i faget... Hvordan er eksamen lagt opp, er det muntlig eller skriftlig? Tror nok det at halvparten stryker er meget overdrevet, så prøv å ikke tenk på det:) Det går nok bedre enn du tror! Anonym poster: 06545036efb33ec67992472c6276598e
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 11. mai 2013 #5 Skrevet 11. mai 2013 då eg studerte matematikk var strykprosenten på 40! me var 100 studenter, altså 40 stk som strauk. eg var blant dei andre 60 . matte er ein viktig del av lærarutdnninga, står du ikkje så er du ikkje god nok til å bli lærar- sorry, men slik er det lykke til!
Gjest Snyltefluen Skrevet 11. mai 2013 #6 Skrevet 11. mai 2013 Jobb så mye du kan med stoffet frem til eksamen, gjør oppgaver, og så er det bare å krysse fingrene. Håper det går fint, ts.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #7 Skrevet 11. mai 2013 Jeg trodde ærlig talt at man hadde begynt å stille høyere krav til kommende lærere ... Anonym poster: ea4c62e93926e226ab4285fb9fe18f52 7
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #8 Skrevet 11. mai 2013 Når du sier eksamen nr. 2, mener du da matteeksamen andre året? Jeg går andre året på lærerutdanningen, skal ha matteeksamen muntlig nå snart. Men har ikke hørt at det er så høy strykandel? Anonym poster: 06545036efb33ec67992472c6276598e
Gjest Vampen Skrevet 11. mai 2013 #9 Skrevet 11. mai 2013 Husk at det også er didaktikk spørsmål (var ihvert fall det da jeg tok den for endel år siden). Jeg er dårlig i matte og hadde trøbbel med mange av de rene matteoppgavene, men jeg fokuserte på og gjorde det veldig bra på didaktikken og endte derfor opp med en C. Husk også at dersom du viser utregning og gjør noe riktig kan du få noen poeng selv om det endelige svaret ikke er riktig. Derfor bør du prøve å gjøre noe på alle oppgavene selv om du ikke tror du kan løse dem fullstendig. Dette varierer nok fra sted til sted. Vi hadde ikke noe didaktikk, kun "ren" matematikk og utregninger. TS: dette klarer du! Bruk tiden du har igjen til å øve. Ikke heng deg opp i strykprosenten. Det gjør deg bare mer stressa. Lykke til!
Gjest Vampen Skrevet 11. mai 2013 #10 Skrevet 11. mai 2013 matte er ein viktig del av lærarutdnninga, står du ikkje så er du ikkje god nok til å bli lærar- sorry, men slik er det Eventuelt kan man begynne på GLU 5-10, og droppe hele matten.
Gjest Filifjong Skrevet 11. mai 2013 #11 Skrevet 11. mai 2013 (endret) då eg studerte matematikk var strykprosenten på 40! me var 100 studenter, altså 40 stk som strauk. eg var blant dei andre 60 . matte er ein viktig del av lærarutdnninga, står du ikkje så er du ikkje god nok til å bli lærar- sorry, men slik er det lykke til! Dummeste jeg har hørt!!! Jeg begynte da det var allmennlærer men valgte å vente med å ta opp matta til nå. Jeg har allerede fått jobb som lærer i helt andre fag, og skal da aldri undervise i matte. Ellers sier jeg tusen takk til alle som backer meg opp, føler at jeg kan mye men håper jeg får OK oppgaver på eksamen. Det står egentlig OG faller på det nå... Endret 11. mai 2013 av Filifjong 1
Gjest Filifjong Skrevet 11. mai 2013 #12 Skrevet 11. mai 2013 Hvordan er eksamen lagt opp, er det muntlig eller skriftlig? Tror nok det at halvparten stryker er meget overdrevet, så prøv å ikke tenk på det:) Det går nok bedre enn du tror! Anonym poster: 06545036efb33ec67992472c6276598e Nå er det skriftlig. Tok muntlig i fjor, og fikk B! :O Men muntlig er jo lagt opp veldig annerledes. Da trakk jeg et tema og skulle holde en liten "miniforelesning" om temaet jeg trakk.
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 11. mai 2013 #13 Skrevet 11. mai 2013 Dummeste jeg har hørt!!! Jeg begynte da det var allmennlærer men valgte å vente med å ta opp matta til nå. Jeg har allerede fått jobb som lærer i helt andre fag, og skal da aldri undervise i matte. Ellers sier jeg tusen takk til alle som backer meg opp, føler at jeg kan mye men håper jeg får OK oppgaver på eksamen. Det står egentlig å faller på det nå... då har du ikkje høyrt mykje dumt....
Gjest Filifjong Skrevet 11. mai 2013 #14 Skrevet 11. mai 2013 då har du ikkje høyrt mykje dumt.... Så du mener at jeg ikke kan jobbe som norsklærer pga jeg ikke er god i matte?
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 11. mai 2013 #15 Skrevet 11. mai 2013 Så du mener at jeg ikke kan jobbe som norsklærer pga jeg ikke er god i matte? du seier det eg har skrive er det dummaste du har høyrt, eg seier du ikkje kan ha høyrt mykje dumt. eg har då heller ikkje sagt at du ikkje er god i matematikk?! det er ikkje sikkert du får undervisa i norsk resten av lærarkarrieren din. det er ikkje slik at ein kan velje vekk fag. kanskje akkurat der du jobbar no, men kanskje ikkje på neste arbeidsplass. eg har jobba som lærar i 13 år og veit kva eg snakkar om. eksamen er til for å sjå om kandidaten har dei kvalifikasjonane han/ho treng til å undervisa i faget. Når alt dette er sagt håpar eg sjølvsagt at du klarar matematikkeksamen!
Gjest Filifjong Skrevet 11. mai 2013 #16 Skrevet 11. mai 2013 du seier det eg har skrive er det dummaste du har høyrt, eg seier du ikkje kan ha høyrt mykje dumt. eg har då heller ikkje sagt at du ikkje er god i matematikk?! det er ikkje sikkert du får undervisa i norsk resten av lærarkarrieren din. det er ikkje slik at ein kan velje vekk fag. kanskje akkurat der du jobbar no, men kanskje ikkje på neste arbeidsplass. eg har jobba som lærar i 13 år og veit kva eg snakkar om. eksamen er til for å sjå om kandidaten har dei kvalifikasjonane han/ho treng til å undervisa i faget. Når alt dette er sagt håpar eg sjølvsagt at du klarar matematikkeksamen! Jeg har fått fast jobb på ungdomsskole og der må man ha 60 st.p. for å undervise i matematikk. Jeg sier ikke at du sier at jeg er dårlig i matte. Jeg VET at jeg ikke er god i det. Og jeg mener at matteundervisningen på lærerutdanningen ikke har mye sammenheng med matematikken på barneskolen.. Noe didaktikk er krampeaktig pressa inn her og der, fordi de "må". Men jeg mener at den matematikken jeg jobber med nå ikke vil hjelpe meg til å bli en bedre lærer i matte på barneskolen om (Gud forby) jeg en gang må....
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #17 Skrevet 11. mai 2013 Så du mener at jeg ikke kan jobbe som norsklærer pga jeg ikke er god i matte? Om det er norsklærer du har tenkt å bli bør du lære deg forskjellen på infinitivsmerket "å" og konjunksjonen "og". Anonym poster: c529b2eba23d3e0238cb59f2d80a3f40 6
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 11. mai 2013 #18 Skrevet 11. mai 2013 Jeg har fått fast jobb på ungdomsskole og der må man ha 60 st.p. for å undervise i matematikk. Jeg sier ikke at du sier at jeg er dårlig i matte. Jeg VET at jeg ikke er god i det. Og jeg mener at matteundervisningen på lærerutdanningen ikke har mye sammenheng med matematikken på barneskolen.. Noe didaktikk er krampeaktig pressa inn her og der, fordi de "må". Men jeg mener at den matematikken jeg jobber med nå ikke vil hjelpe meg til å bli en bedre lærer i matte på barneskolen om (Gud forby) jeg en gang må.... jobbar du privat eller kommunalt? om ein jobbar kommunalt så er det slik at ein ikkje får fast jobb på tjenestestaden men i kommunene, altså du kan verta flytta rundt i kommunene om du er overflødig der du er eller dei treng di spesialutdanning ein anna stad. slik er det i dei fleste kommunar. berre til informasjon!
Gjest Filifjong Skrevet 11. mai 2013 #19 Skrevet 11. mai 2013 Ja best å være anonym når man skal si noe sånt eller?
Gjest Filifjong Skrevet 11. mai 2013 #20 Skrevet 11. mai 2013 Jobben er kommunal. Men jeg har i tillegg tatt en bachelor i et studie som gjør at jeg har fått stilling som faglærer på ungdomsskole..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå