Gjest Clafoutis Skrevet 11. mai 2013 #1 Skrevet 11. mai 2013 Gutten min på snart 8 måneder har begynt å reise seg langs hyller og bord. Dette ender selvsagt ofte med knall og fall, til en hønemors bekymring...! Han har bare holdt på med det den siste uken, så vi har stort sett greid å være tilstede for å ta ham i mot når han har falt. Han har derfor falt og slått seg bare et par ganger. (Og noen ganger har han falt ned uten å slå seg, men han gråter likevel, antakelig fordi han blir litt redd). Men det er jo helt uholdbart å gå bak ham HELE tiden, hvordan har dere andre løst dette? Lagt myke tepper overalt? Eller må man bare leve med at de slår det stakkars lille hodet sitt igjen og igjen, til de mestrer gåingen bedre?
Schadenfreude Skrevet 11. mai 2013 #2 Skrevet 11. mai 2013 Mini fikk ganske kjapt kontroll på balansen da han begynte med det der. Gikk vel en uke før han sto støtt og inntil da var vi innenfor rekkevidde konstant. Slitsomt, ja Men min var litt eldre enn din da han først begynte, det kan jo også ha noe å si.
Gjest Clafoutis Skrevet 11. mai 2013 #3 Skrevet 11. mai 2013 Ja da kan det jo hende det går seg til av seg selv snart også, da Men foreløpig virker det som om det å slippe seg (og dermed falle) er den eneste måten han greier å komme seg ned på gulvet igjen også, så han må vel nesten forstå/lære seg hvordan han kommer seg ned igjen før vi ser noen bedring..
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #4 Skrevet 11. mai 2013 Gutten min på snart 8 måneder har begynt å reise seg langs hyller og bord. Dette ender selvsagt ofte med knall og fall, til en hønemors bekymring...! Han har bare holdt på med det den siste uken, så vi har stort sett greid å være tilstede for å ta ham i mot når han har falt. Han har derfor falt og slått seg bare et par ganger. (Og noen ganger har han falt ned uten å slå seg, men han gråter likevel, antakelig fordi han blir litt redd). Men det er jo helt uholdbart å gå bak ham HELE tiden, hvordan har dere andre løst dette? Lagt myke tepper overalt? Eller må man bare leve med at de slår det stakkars lille hodet sitt igjen og igjen, til de mestrer gåingen bedre? Litt knall og fall hører med når man skal lære seg å holde balansen. Veslejenta mi begynte å reise seg ved 6 mnd alder og falt litt inntil hun fikk balansen. Jeg syns man bare må lære det den måten men selvfølgelig følge med i bakgrunnen/være i nærheten. Anonym poster: 2ee505067b331351aa63b005aa561455 1
Mohair Skrevet 11. mai 2013 #5 Skrevet 11. mai 2013 Jeg tok han imot når jeg var i nærheten, men ellers lot jeg han falle. Tok omtrent en uke før han lærte å holde balansen.
MiniMjau Skrevet 11. mai 2013 #6 Skrevet 11. mai 2013 De får fort balansen, vær tolmodig. 2-3 uker tok det her. Jeg la en slik gymmatte på gulvet der han var mest, og passet på så godt jeg kunne. Ville ikke at han skulle slå hodet sitt.
Soon Skrevet 11. mai 2013 #7 Skrevet 11. mai 2013 Snuppa her og har holdt på en drøy måned å reise seg. I starten falt hun en del, men gikk kanksje ett par uker så lærte hun seg å sette seg rolig på huk, for så å sette seg på rumpa - så snart løsner det nok for sønnen din også
Amys Skrevet 12. mai 2013 #8 Skrevet 12. mai 2013 Jeg har stort sett latt ham falle, og heller trøstet etterpå. Det virker ikke som om han får vondt, etter et par sekunders hyling i armene mine er han like blid som før, og han reiser seg opp med en gang igjen når jeg setter ham ned. Han har holdt på med ståing/gåing i en måned nå, og jeg hadde blitt gal av å skulle fange ham før han falt hele tida. Babyen er en liten propell da, høyt og lavt hele tida, og jeg har en ide om at det er bedre at han "lærer seg" å falle før han er gammel nok til å gjøre mer farlige ting enn å gå langs sofaen. 1
Vera Vinge Skrevet 12. mai 2013 #10 Skrevet 12. mai 2013 Her tenkte vi at han fikk falle og dermed lære seg å være forsiktig. Men nå var han litt eldre da han begynte å reise seg da, så han hadde kanskje bedre balanse da. Hadde kanskje passet bedre på om han hadde hatt mange skikkelige fall. Men generelt er jeg opptatt av å ikke skjerme de små for alt ubehag, siden de tross alt lærer viktige ting av å få vondt også (så lenge det ikke er snakk om virkelig farlige ting, altså).
Gjest RockOn Skrevet 12. mai 2013 #11 Skrevet 12. mai 2013 Her falt han mye, veldig mye en uke ca, og etter det så har det vært noe uhell, men han har lært seg hvordan han kommer seg ned nå. Men det skal sies at jeg prøvde å hindre de fall jeg kunne. Enda var han så blå og full i kuler etter den uka, at jeg var usikker på om jeg turte å ta han med ut. Han reiste seg opp på ALT, og det var gjort på to sekunder.
Gjest Clafoutis Skrevet 12. mai 2013 #12 Skrevet 12. mai 2013 Takk for så mange svar! Jeg er veldig enig med dere som sier at man må la de falle, jeg tenker jo også at det er viktig for at de skal lære at de må være forsiktige og passe på. Samtidig får jeg også så vondt inni meg når han slår seg og gråter I sta greide han å komme seg ned på "riktig" måte, altså å sette seg ned på gulvet igjen istedenfor å slippe seg. Og han har dessuten bare falt og slått seg én gang i dag. Så jeg håper denne fasen ikke varer så alt for lenge! Han har fått seg et par blåmerker her og der, og jeg følte nesten jeg måtte unnskylde det på babysvømmingen i dag
ViljaH Skrevet 12. mai 2013 #13 Skrevet 12. mai 2013 Smerten får de til å lære fortere. Ikke ha på hjelm iallefall. Her øvde vi i dobbeltsengen hver morgen en god stund ved å la ham kravle opp og ned, og ordnet løype på stua, altså satte flere møbler så de laget fin plass å gå, med sånn gym matte under.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå