AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #1 Skrevet 11. mai 2013 Er stemor til 2 jenter på 17 år, og vi har 1 barn sammen på ett år. Det er litt aldersforskjell på oss, som dere kanskje skjønner, men jeg er vokst opp med at pengene ikke bare blir kastet etter oss, at man skal tidlig lære verdien av penger - det er ikke bare noe man får uten å ha fortjent det. Oppdragelsen til disse 17-åringene er ikke noe jeg har lagt meg borti. Jentene vet de kan prate med meg om de ønsker det, noe de har gjort noen ganger. Men de har jo to foreldre, så jeg er kun pappas kjæreste for dem. Nå har de jo flyttet ut begge to, men de har før det vært for det meste hos deres mor. Men jeg reagerer litt på pengene de får. Klart det koster å være ungdom i dag, spesielt nå som de har leiligheter som skal betales på og alt sånt, men de har begge to deltidsjobber ved siden av skolen, så de tjener penger selv. De får jo selvfølgelig penger fra far, men det er mye mer enn bidraget han skal betale. Det er bare å ringe, så får de penger til hva det skulle være. Og dette sier han at han gjerne fortsetter med etter de er blitt myndig. Er dette normalt? Er det bare jeg som har hatt strenge foreldre? Jeg vil at min datter skal lære seg at det ikke bare er å ringe etter foreldrene når hun trenger en tusenlapp til en ny bukse, spesielt ikke når hun har jobb og tjener egne penger. Hva synes dere? Er de bortskjemte? Det siste var den ene som fikk 1300 for å kjøpe seg treningsklær. Over streken eller normalt? Hilsen fra Vestlandet Anonym poster: f56818ffd0c3dd92a4b7601079a336c1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #2 Skrevet 11. mai 2013 Jeg hadde det slik da jeg vokste opp. Får ikke helt inntrykk av hvor mye penger det er snakk om da. Men jeg fikk også penger til det jeg ba om. Hvis de har god økonomi ser jeg ikke noe galt i det. Anonym poster: e106143e35de9409a9a5dc75b9bcf8d5 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #3 Skrevet 11. mai 2013 Far ønsker det og har råd til det, så er det helt i orden. Dessuten, som 17 åring med deltidsjobb og husleie, mat, strøm/vann så er det ganske begrenset hva de har igjen etter regningene er betalt. Anonym poster: dba948a5837100ffa71c96f078b50776 2
plix Skrevet 12. mai 2013 #5 Skrevet 12. mai 2013 (endret) Jeg er enig med TS. Jeg er enig med deg og TS. Synes de høres bortskjemte ut- ja det er dyrt å leve. Men bl.a 1300 til treningsklær? Det finnes LANGT billigere alternativer; har man stram økonomi mener jeg helt og holdent at man har GODT av å lære seg å snu på flisa. Mannen din gjør de en bjørnetjeneste ved å ikke være mer gnien på pengene, de vokser ikke på trær selv om han muligens har god råd. Endret 9. august 2013 av minibelle 5
plix Skrevet 12. mai 2013 #6 Skrevet 12. mai 2013 Selv var jeg veldig takknemlig for å få noen lommepenger av mine foreldre det året jeg satt med 300 kroner hver mnd igjen til mat og andre utgifter som toalettsaker. Hver sin smak, jeg vil ikke at ungen min skal sulte selvsagt. Må minne meg selv på dette når min egen vokser opp- økonomi må læres mener jeg. Hva andre gjør er deres sak, men kan ikke la være å riste på hodet av enkelte løsninger 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #7 Skrevet 12. mai 2013 Selv var jeg veldig takknemlig for å få noen lommepenger av mine foreldre det året jeg satt med 300 kroner hver mnd igjen til mat og andre utgifter som toalettsaker. Hver sin smak, jeg vil ikke at ungen min skal sulte selvsagt. Må minne meg selv på dette når min egen vokser opp- økonomi må læres mener jeg. Hva andre gjør er deres sak, men kan ikke la være å riste på hodet av enkelte løsninger Nei, for hvis foreldrene tjener over 1 million til sammen i året, og har to unger som er studenter, da blir det virkelig feil å f.eks kjøpe et par nike free air sko til de til 1200 kroner. Regne Hawai-reisa til 50.000 det Moren til venninna mi får ca 100.0000 i feriepenger fra jobben sin, hun jobber som leder et sted. Tror ikke hun merker så mye til det hun gir ungene. Men nei, man må for all del ikke være snill!!! Man får heller gi bort et pappkrus fra Nille. Anonym poster: c7fa82b37cab8755985058f5f6e33d77 1
plix Skrevet 12. mai 2013 #8 Skrevet 12. mai 2013 Nei, for hvis foreldrene tjener over 1 million til sammen i året, og har to unger som er studenter, da blir det virkelig feil å f.eks kjøpe et par nike free air sko til de til 1200 kroner. Regne Hawai-reisa til 50.000 det Moren til venninna mi får ca 100.0000 i feriepenger fra jobben sin, hun jobber som leder et sted. Tror ikke hun merker så mye til det hun gir ungene. Men nei, man må for all del ikke være snill!!! Man får heller gi bort et pappkrus fra Nille. Anonym poster: c7fa82b37cab8755985058f5f6e33d77 Tror du leste innlegget mitt med vrange øyne med vilje
SoftKitty Skrevet 12. mai 2013 #9 Skrevet 12. mai 2013 (endret) Hvis de er bare 17 og bor for seg selv så skjønner jeg at de får litt hjelp.. jeg fikk det meste jeg ville som 17-åring og har likevel blitt veldig fornuftig med penger og er fremdeles takknemlig om jeg får gaver/penger. Endret 12. mai 2013 av SoftKitty 2
Kattugla Skrevet 12. mai 2013 #10 Skrevet 12. mai 2013 Jeg anser det som stor del av foreldreansvaret å oppdra barn til at de skal bli selvstendige individer som er i stand til å forsørge seg selv når de er voksne. En 17-åring bør lære litt om økonomiske prioriteringer og at det er ikke alltid å bare ringe mamma eller pappa, hvis man er blakk eller ønsker seg noe; av og til må man vente til neste lønn, eller spare opp over lengre tid. Min venninne har en stedatter på snart 40 år (!) som holder fremdeles på slik. Det er jo selvfølgelig fordi faren har aldri sagt nei, at denne voksne kvinnen har ennå ikke lært seg å ta ansvar for egen økonomi, hun trenger jo ikke det, hun kan bare ringe pappa.. 1
plix Skrevet 12. mai 2013 #11 Skrevet 12. mai 2013 Jeg anser det som stor del av foreldreansvaret å oppdra barn til at de skal bli selvstendige individer som er i stand til å forsørge seg selv når de er voksne. En 17-åring bør lære litt om økonomiske prioriteringer og at det er ikke alltid å bare ringe mamma eller pappa, hvis man er blakk eller ønsker seg noe; av og til må man vente til neste lønn, eller spare opp over lengre tid. Min venninne har en stedatter på snart 40 år (!) som holder fremdeles på slik. Det er jo selvfølgelig fordi faren har aldri sagt nei, at denne voksne kvinnen har ennå ikke lært seg å ta ansvar for egen økonomi, hun trenger jo ikke det, hun kan bare ringe pappa.. Akkurat dette som er poenget mitt, ikke alle klarer å lære seg om økonomi på egenhånd. Den beste lærdom får man ved å erfare selv, så at foreldre vil hjelpe barna sine er ikke i seg selv negativt. Det jeg mente, var at noen foreldre gjør det motsatte ved å være for spandabel. Så i innlegget til TS synes jeg de høres bortskjemte ut. Hadde det vært andre typer utgifter, så ville ikke jeg personlig kalt de bortskjemte. Har jeg god råd, så er det klart jeg ønsker å dele med mine barn i deres etableringsstadier. Men å kaste penger etter de ville jeg ikke gjort 2
Kattugla Skrevet 12. mai 2013 #12 Skrevet 12. mai 2013 (endret) Akkurat dette som er poenget mitt, ikke alle klarer å lære seg om økonomi på egenhånd. Den beste lærdom får man ved å erfare selv, så at foreldre vil hjelpe barna sine er ikke i seg selv negativt. Det jeg mente, var at noen foreldre gjør det motsatte ved å være for spandabel. Så i innlegget til TS synes jeg de høres bortskjemte ut. Hadde det vært andre typer utgifter, så ville ikke jeg personlig kalt de bortskjemte. Har jeg god råd, så er det klart jeg ønsker å dele med mine barn i deres etableringsstadier. Men å kaste penger etter de ville jeg ikke gjort Jeg er enig med deg! Å hjelpe til i etableringsfasen er en ting, å hive etter de penger til diverse forbruksartikler er noe annet. Når man er voksen, bør det å ringe far & mor være siste utvei og kun noe man gjør i krisetilfeller. Edit. Vil bare legge til at jeg er klar over at stedøtrene til TS er kun 17, så det er jo fremdeles håp for de Jeg synes derimot de er gamle nok til å begynne å lære om prioriteringer mtp forbruk og økonomi. Jeg regner med at dette er ikke et isolert tilfelle som TS skriver om. Endret 12. mai 2013 av Kattugla
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #13 Skrevet 12. mai 2013 Jeg har en stebror som har blitt oppvokst med at han får alt han peker på. I dag ringer han stadig til stemoren min og vil låne penger. Han får jo selvfølgelig låne, selv om de begge vet at hun aldri kommer til å få de tilbake. Det er ikke alle som lærer seg fornuft når det gjelder penger. Anonym poster: f56818ffd0c3dd92a4b7601079a336c1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå