Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lest meg litt opp på tidligere tråder og svaret er som oftest "REIS!"

Jeg har i bunn å grunn ikke SÅ lyst til å reise til utlandet. Unntaket av det at jeg kan reise til landet jeg er født i.Her kunne jeg blitt kjent med familien min igjen og kommet litt tilbake til barndommen. Det er vanskelig å forstå for de som er født i Norge og som bor her, at til syvende og sist så hører jeg ikke til her. Veldig rart.

Vet jeg og kjæresten hadde taklet 6mnd.

MEN:

Jeg blir fort ensom, tenk om jeg failer studiene i utlandet helt på grunn av jeg er så langt unna nærmeste familie og kjæreste?

Jeg trives sånn som ting er nå. Studiet mitt, byen(oslo) og livet generelt. Eneste positive med at jeg reiser til hjemlandet på utenlandsstudie(hørtes dumt ut) er som sagt det med familie og det å bli bedre i morsmålet mitt som jeg så sårt trenger. Min far som jeg ikke har sett siden jeg var 12år bor også i denne aktuelle byen jeg ville reist til.

Det som også er litt kjedelig er at jeg trives med bedriftøkonomiske fag som jeg kan spesialisere meg i hvis jeg ikke reiser ut. Internasjonalisering virker ikke så spennende(den spesialiseringen man velger når man reiser ut).

Så virker det som at man kan IKKE få en bra jobb hvis man ikke reiser til utlandet.

Hva ville du gjort? Hvorfor? Er det virkelig så viktig å reise utenlands mtp jobb senere? Planlegger master, har allerede studert to år og vet at det skal jeg gjennomføre.

Tusen takk for svar - Ting blir alltid litt lettere etter en utblåsning her inne :danse:

Anonym poster: cfff1d2492af5c1463d28854db688a2f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gjort meg ferdig med masteren og så tatt det derifra. Du har det ikke travelt.

Anonym poster: 16e048388b59699e95f4df690bff2fe2

Skrevet (endret)

tvilsomt så viktig at du MÅ ha det for å få en "god jobb". Det vil nok sikkert hjelpe på på cv'n i begynnelsen som nyutdannet jobbsøker men deretter tenker jeg jobberfaring er det som til syvende og sist teller mest. CV er heller ikke alt her i livet. Når det er sagt kan det jo være en fin opplevelse til tross for at man går litt utenfor komfortsonen. Men igjen, trivsel bør komme først etter min mening.

Dette er bare tankespinn fra min side og jeg er ingen eksert på området så ta det jeg sier med en klype salt.

Endret av kubrak
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gjort meg ferdig med masteren og så tatt det derifra. Du har det ikke travelt.

Anonym poster: 16e048388b59699e95f4df690bff2fe2

Neinei, jeg har det ikke travelt. Men om jeg skal komme meg til masteren med eller uten utenlandsstudier med tanke på faktorene ovenfor, er vell det store mysterium :P

Kan jo ikke reise på studier i utlandet etter jeg er ferdig med master (nei, jeg skal ikke utdanne meg mer etter det på en god stund)

Anonym poster: e4f07c7097679eeb5874505b1aa4686e

Skrevet (endret)

Utenlands studier for skandinavere er bortkastet, da det internasjonalt ikke bærer noe tyngde. Kan godt hende norske arbeidsgivere liker det, men på verdensbasis så er det ansett som irrelevant for arbeidsgivere. Dette som følge av at det internasjonalt er kjent at skandinavere grupperer seg ved utenlands studier så de ikke blir særlig eksponert for det internasjonale aspektet som er ønskelig ved utenlands studier. Vil si meg veldig enig i dette ut fra mine erfaringer og kjennskap til dette også. Men for et norsk selskap kan jeg ikke si så mye da jeg ikke kjenner det like godt som det internasjonale arbeidsmarkedet. Men vil tro det er en del av de samme erfaringene og tankene de har her til lands også. Det vil være mer hensiktsmessig å heller ta en periode med jobb i utlandet etter studier fremfor studier i utlandet, da det faktisk vil gi litt tyngde.

EDIT : Forøvrig er mange av de fagene som tilbys her i norge langt under standarden for hva internasjonale fag skal være. Dårlige forelesere, svakt pensum samt dårlig gjennomføring er nøkkelord. International business som var forrige fag jeg tok innenfor den biten var en direkte vits, blir for dumt når studentene sitter på mer kunnskap og forståelse enn hva som blir undervist i faget.

Endret av For the ladies
AnonymBruker
Skrevet

tvilsomt så viktig at du MÅ ha det for å få en "god jobb". Det vil nok sikkert hjelpe på på cv'n i begynnelsen som nyutdannet jobbsøker men deretter tenker jeg jobberfaring er det som til syvende og sist teller mest. CV er heller ikke alt her i livet. Når det er sagt kan det jo være en fin opplevelse til tross for at man går litt utenfor komfortsonen. Men igjen, trivsel bør komme først etter min mening.

Dette er bare tankespinn fra min side og jeg er ingen eksert på området så ta det jeg sier med en klype salt.

Takk for et veldig bra svar!

Du har nok rett. Jobb får man vell uansett også er det opp til en hver å gjøre noe fornuftig med den jobben. Jeg heller litt mer mot å bli her i Norge, og ditt svar "rettferdiggjør" det valget.

Anonym poster: e4f07c7097679eeb5874505b1aa4686e

Skrevet (endret)

Utenlands studier for skandinavere er bortkastet, da det internasjonalt ikke bærer noe tyngde. Kan godt hende norske arbeidsgivere liker det, men på verdensbasis så er det ansett som irrelevant for arbeidsgivere. Dette som følge av at det internasjonalt er kjent at skandinavere grupperer seg ved utenlands studier så de ikke blir særlig eksponert for det internasjonale aspektet som er ønskelig ved utenlands studier. Vil si meg veldig enig i dette ut fra mine erfaringer og kjennskap til dette også. Men for et norsk selskap kan jeg ikke si så mye da jeg ikke kjenner det like godt som det internasjonale arbeidsmarkedet. Men vil tro det er en del av de samme erfaringene og tankene de har her til lands også. Det vil være mer hensiktsmessig å heller ta en periode med jobb i utlandet etter studier fremfor studier i utlandet, da det faktisk vil gi litt tyngde.

Takk! Noen som har skjønt det. Er ganske enig i det du sier ovenfor her. Selvfølgelig teller utenlandsopphold positivt/nøytralt, men er ikke en avgjørende faktor for jobb/ikke jobb.

Redigert: fikk ikke med meg alt jeg skrev og skriveleifer.

Endret av Boost
Skrevet (endret)

EDIT : Forøvrig er mange av de fagene som tilbys her i norge langt under standarden for hva internasjonale fag skal være. Dårlige forelesere, svakt pensum samt dårlig gjennomføring er nøkkelord. International business som var forrige fag jeg tok innenfor den biten var en direkte vits, blir for dumt når studentene sitter på mer kunnskap og forståelse enn hva som blir undervist i faget.

^

Endret av Boost
AnonymBruker
Skrevet

Du reiser selvfølgelig ikke hvis du ikke har lyst til å studere i utlandet.

Besøke familien din kan du jo gjøre uansett, du trenger ikke å studere i landet for å dra på ferie dit :)

Anonym poster: 5490fef9c39f17b999733d7d594bdd9b

AnonymBruker
Skrevet

Det avhenger jo hva du studerer, men som ridligere utenlandsstudent er min erfaring at det er heller en fordel å bo i Norge. Man får noen kontakter under studiet og arbeidsgivere vet i større grad hva utdannelsen din innebærer.

Anonym poster: 34921c63984d303f0f7a5d46f46229c0

AnonymBruker
Skrevet

For meg høres det ikke ut som om du er motivert for et år ute. Det høres også ut som at dine motiver (å bli kjent med familie) er litt annerledes enn for de fleste andre utenlandsstudenter (oppleve noe nytt, løsrive seg fra alt her hjemme, skape seg et helt nytt liv). Jeg har derfor vanskelig for å kunne gi deg råd utifra egne og mine venners erfaringer.

MEN; Du høres ikke motivert ut. Din motivasjon bunner i andre mennesker, som skal bli kjent med deg. Du blir fort skuffet hvis du i så stor grad baserer en så stor beslutning på andre mennesker og deres ønske om å gjenforenes med deg. Tror kanskje du bør holde deg hjemme?

Anonym poster: d0e97e1f614c22871056e2d5a3989bbb

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke det!

Rådgiverne høres av og til ut som du ikke før deg jobb om ikke du reiser. Det er bare tull, så slapp av :)

Anonym poster: c1e5f2a3c45d0762eeb67b32aab27c05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...