AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #1 Skrevet 10. mai 2013 Mannlig bruker her: Ok, hun er masterstudent og har gått over tida, dvs. at hun ikke lenger har krav på vanlig stipend. Hun vurderer å utsette leveringa av masteren med så mye som et helt år, men da med litt ekstra deltidsjobbing ved siden av, plus at jeg da vil bidrar i pengekassa, i og med at jeg har fast jobb. Etter endte studier kan det være vanskelig for henne å få seg jobb. Spørsmålet er, når skal vi da få barn? Begge vil, men vi har hørt at det er vanskelig å være uten fast arbeid når man blir gravid. Jeg ser for meg at hun ikke har krav på svangerskapsstipend fra lånekassen, i og med at hun allerede har mista krav på stipend (pga. forsinka utdanning). Og om hun da bestemmer seg for å bli gravid i tide til å bli ferdig med masteren før hun føder, er hun jo arbeidsledig når hun går hjemme med barnet. Og i verste fall, hvis hun skal vente til hun er ferdig med masteren, har fått fast jobb, OG jobba der en stund, så har det jo fort gått to og et halvt år. Ah, frustrasjon. Noen som har noen råd? Skjønte dere i det hele tatt hvordan situasjonen er? Anonym poster: 842c7408d5a452c7d624663ca12dceda
Sola^ Skrevet 10. mai 2013 #2 Skrevet 10. mai 2013 For min del så ville svangerskap og studier vore veldig vanskeleg. Svangerskapet gjorde meg frykteleg trøytt. Eg hadde venta til ho er ferdig med masteren og fått jobb. Kanskje det er mest "behagleg" for arbeidsgjevar om ho var i bedriften ei stund før ho vart gravid, men det er neppe så veldig uvanleg at unge mennesker går ut i permisjon i løpet av fyrste arbeidsåret i ein bedrift. Økonomisk sett så bør ho ha vore i jobb 6 måneder før permisjonen begynner (seinast 3 veker før termin).
ViljaH Skrevet 11. mai 2013 #3 Skrevet 11. mai 2013 Hvis hun med dagens situasjon sliter med å gjøre ferdig masteren, så vil det ikke hjelpe å slenge på svangerskap og spedbarn! Jeg vil anbefale at hun tar seg i nakkeskinnet, jobber knallhardt med master istedet for å utsette, dere lever billigst mulig imens så hun kan gjøre mest mulig studier og bare nødvendig mengde deltidsarbeid. Når dere er gjennom den tunnellen, så begynner hun å lete etter jobb, og når hun har vært i arbeid et halvår, så begynner dere å prøve. Da er målet halvannet år eller mindre unna, det bør gå. Hvorfor hun tar en master i noe som ikke gir jobb, en en problemstilling jeg hopper over.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå