meesah Skrevet 10. mai 2013 #1 Skrevet 10. mai 2013 Min eks har vært far for min datter siden hun var halvannet år. Hun er nå ti. i fjor gikk vi fra hverandre, men han har hatt henne 50% akkurat som han har våre felles sønner. Tross mine forsikringer, er han redd for at jeg skal stoppe samvær, hvis jeg finner det for godt (hører så mange skrekkhistorier), og vi lurer nå på om det finnes en måte å formalisere denne samværsavtalen på, slik at han også ivaretas i den ordningen. Han har bidratt økonomisk også, helt siden hun var liten. takknemlig for svar
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #2 Skrevet 11. mai 2013 Dessverre ingen måte å formalisere dette på siden dere nå ikke er sammen. Hadde dere vært gift kunne han ha adoptert henne. Det er alltid en fare for at den ene parten her fra ene dagen til den andre kan stoppe samværet. Vi har det på samme måte som dere. Min eks har min førstefødte på samvær på lik måte som den vi har felles. Vi har begge barna i samme samværsavtale (som dessverre ikke er verdt papiret den er skrevet på juridisk sett). Han står også oppført som pårørende i alle sammenhenger i skole og fritidsaktiviteter. I denne sammenhengen så er det kun en ting som gjelder og det er gjensidig tillit Anonym poster: 935ab794fbec7bc7f24fd603f2d44ee8 1
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2013 #3 Skrevet 11. mai 2013 Det er stort av han å ville være far til ditt barn,du bør sette stor pris på dette! Han er likevel ikke barnets far og har ingen rettigheter for ditt barn. Det er nok en ting du burde tenkt på før du lot han bli en så stor del av barnet ditt sitt liv.Tenk på hva barnet mister ved brudd! Deres felles barn kan dere jo ikke gjøre noe annet med. Jeg syns det er trist at barnet ikke fikk kontakten med sin biologiske far.Alle barn fortjener det!
Cho Kon It Skrevet 11. mai 2013 #4 Skrevet 11. mai 2013 Dere kan jo skrive en privat avtale, med hjelp av advokat eller noe sånt?
Gjest pysepusen Skrevet 11. mai 2013 #5 Skrevet 11. mai 2013 Det er stort av han å ville være far til ditt barn,du bør sette stor pris på dette! Han er likevel ikke barnets far og har ingen rettigheter for ditt barn. Det er nok en ting du burde tenkt på før du lot han bli en så stor del av barnet ditt sitt liv.Tenk på hva barnet mister ved brudd! Deres felles barn kan dere jo ikke gjøre noe annet med. Jeg syns det er trist at barnet ikke fikk kontakten med sin biologiske far.Alle barn fortjener det! Det er jo ikke alle som kan ha et forhold til sin biologiske far av en eller annen grunn. Tenk så heldige man da er for at man har en super stefar! Til TS: Jeg ville tatt kontakt med en advokat for å se om det gikk an å få noe formelt satt opp med hjelp av han/henne. Aner ikke hvordan slikt fungerer, men det blir jo en slags sikkerhet for stefar om det går. 2
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2013 #6 Skrevet 11. mai 2013 Det er stort av han å ville være far til ditt barn,du bør sette stor pris på dette! Han er likevel ikke barnets far og har ingen rettigheter for ditt barn. Det er nok en ting du burde tenkt på før du lot han bli en så stor del av barnet ditt sitt liv.Tenk på hva barnet mister ved brudd! Deres felles barn kan dere jo ikke gjøre noe annet med. Jeg syns det er trist at barnet ikke fikk kontakten med sin biologiske far.Alle barn fortjener det! Sånn du formulerer deg her høres det ut som om det at hun har en god stefar gjør at hun ikke ser sin biologiske far! En ganske raskt og sikkert ikke riktig antagelse! Til TS: Dessverre er ikke en samværsavtale juridisk bindende. Dere kan lage en avtale og tinglyse den, men det viktigste er avtalen dere har gjort mellom dere. Han må tro på at du vil barnets beste, siden han tross alt har vært i hennes liv siden hun var baby. Gjør avtalen skriftlig, med begges underskrift og gjerne to vitner hver også. Da vil det bli mer forpliktende å holde avtalen. Bortsett fra det, tenker jeg at dere får samarbeide til det beste for barna og være voksne og ansvarlige i den rollen. Hun er heldig datteren din som har en stefar som vil være hennes far videre i livet hennes. Det er dessverre ikke alle stefedre (eller stemødre) som vil dette...
Kontormus Skrevet 11. mai 2013 #7 Skrevet 11. mai 2013 Det er stort av han å ville være far til ditt barn,du bør sette stor pris på dette! Han er likevel ikke barnets far og har ingen rettigheter for ditt barn. Det er nok en ting du burde tenkt på før du lot han bli en så stor del av barnet ditt sitt liv.Tenk på hva barnet mister ved brudd! Deres felles barn kan dere jo ikke gjøre noe annet med. Jeg syns det er trist at barnet ikke fikk kontakten med sin biologiske far.Alle barn fortjener det! Det er da ikke gitt at barnets far lever engang. Og det kan da også hende at denne biologiske faren ikke vil se barnet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå