Gå til innhold

Noen som har fått fullt foreldreansvar via Dom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har ett barn på tre år. Barnet har ikke sett faren på 1,5 år og faren har frasagt seg samværsretten.

Vi bor på hver vår kant av landet.

Han vil ikke signere for pass.

Er det noen som har erfaringer eller vet hva som skal til for å frata far sin del av foreldreansvaret?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hei

Jeg har ett barn på tre år. Barnet har ikke sett faren på 1,5 år og faren har frasagt seg samværsretten.

Vi bor på hver vår kant av landet.

Han vil ikke signere for pass.

Er det noen som har erfaringer eller vet hva som skal til for å frata far sin del av foreldreansvaret?

Har ikke dette selv men vet det skal mye til. Eksempelvis vold mot barn og mor. Rus eller store psykiske problemer.

Men hvorfor vil du dette, bare pga. pass? Nå er det ikke noe problem. Politiet kontakter han, vil han ikke samtykke til pass utsteder de pass allikevel.

Gjest Casiii
Skrevet

Jeg holder på med samme sak. Jeg har en sønn på et år med en som absolutt skulle ha delt foreldre ansvar og lovet å stille opp. Jeg har verken sett eller hørt fra han siden sykehuset hvor vi skrev under. Nå bor han på andre siden av landet, og jeg har ikke fått svar fra han på tlf sms eller Mail siden. Advokaten min sier jeg har en god sak og kan vinne! For for å kunne ha delt foreldre ansvar så må jeg i det minste få tak i han.

Gjest regine
Skrevet

TS: ta kontakt med en advokat, som vil kunne fortelle deg hva du kan få til. Dette ville jeg gjort snarest mulig, fordi du burde definitivt ha foreldreansvaret alene når situasjonen er som du beskriver.

At man har del i foreldreansvaret betyr selvsagt noe, ellers ville det vel ikke vært et poeng at barneloven stadig har utvidet fedres rett til å automatisk få del i foreldreansvaret, selv om de ikke er gift med barnets mor.

Skrevet

Har ikke dette selv men vet det skal mye til. Eksempelvis vold mot barn og mor. Rus eller store psykiske problemer.

Men hvorfor vil du dette, bare pga. pass? Nå er det ikke noe problem. Politiet kontakter han, vil han ikke samtykke til pass utsteder de pass allikevel.

Nei, det er ikke bare pga pass. Men at han ikke vil signere (han svarte ikke på gjentatte mailer med tidsfrist) er bare toppen av isberget og viser at han ikke gjør sin plikt og dermed misbruker sitt foreldreansvar.

Han er besatt av denne saken, det har bare vært kaos, flere runder i retten osv siden bruddet for 2 år siden. Han har jo ikke noen diagnoser eller annet som fra det offentlig. Jeg har masse uttalelser fra han som viser han i ett meget dårlig lys. Hans uttalelser blir moderert bort fra nettavisene....

Men bare det at han ikke har samværsrett, ikke sett barnet halve livet sitt og vi bor så langt unna hverandre ville jeg tro at skal veie noe.

Skal snakke med advokaten når h*n kommer hjem fra ferien neste uke. Advokaten virket i grunn altfor optimistisk synes jeg...

Skrevet

TS: ta kontakt med en advokat, som vil kunne fortelle deg hva du kan få til. Dette ville jeg gjort snarest mulig, fordi du burde definitivt ha foreldreansvaret alene når situasjonen er som du beskriver.

At man har del i foreldreansvaret betyr selvsagt noe, ellers ville det vel ikke vært et poeng at barneloven stadig har utvidet fedres rett til å automatisk få del i foreldreansvaret, selv om de ikke er gift med barnets mor.

Hva man burde og hva som er realitet henger ofte ikke samen etter min erfaring med rettsvesenet. Jeg klager ikke på de, det har hele veien gått mot bf.

Skrevet

Jeg holder på med samme sak. Jeg har en sønn på et år med en som absolutt skulle ha delt foreldre ansvar og lovet å stille opp. Jeg har verken sett eller hørt fra han siden sykehuset hvor vi skrev under. Nå bor han på andre siden av landet, og jeg har ikke fått svar fra han på tlf sms eller Mail siden. Advokaten min sier jeg har en god sak og kan vinne! For for å kunne ha delt foreldre ansvar så må jeg i det minste få tak i han.

Har dere gått til søksmål? Vet fått dato for forvirrende møte eller hovedforhandlinger?

Har advokaten sagt noe om hvor lang tid det vil ta og hvor mye det vil koste?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...