Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, som nevnt i trådstarten, er jeg ute etter tips om bøker som passer å lese når man er deprimert.

Hva passer best å lese? Glade og oppkvikkende bøker? Triste og alvorlige bøker skrevet av forfattere som selv har vært deprimerte?

Vanligvis leser jeg heller nyere bøker enn klassikere *dukker og gjemmer seg*, men det er kanskje noen spesifikke klassikere som er fine å lese i en slik stemning og situasjon?

Kom helst med titler, uansett hvilke forfattere/sjangere du anbefaler.

Jeg sliter med tilbakevendende depresjon, og det er ikke alltid så lett å konsentrere seg om boken, selv om lesing har vært en av min favoritthobbyer helt siden jeg var barn...

Er takknemmelig for tips :)

Anonym poster: f116a12371647b3e6f3623206951ad86

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det beste for meg er en bok hvor historien og språket gjør at jeg forsvinner inn i handlingen. Det spiller ingen rolle vedr. sjangeren. Det må bergta meg.

Jeg opplever stadig at der jeg forsvinner så synes venner at boka var ok og vice versa.

Anonym poster: 74ff0fe022db12b3da2f06de955ec41a

AnonymBruker
Skrevet

Barnebok, men allikevel: Mio, min Mio.

Anonym poster: 865073923339764d2bd368747f7f4b76

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs vel hvor deprimert du er. Er du suicidal anbefaler jeg ikke bøker hvor det står mye om akkurat det temaet. Både boka Veronica vil dø (paulo coelho) og Sebrapiken (husker ikke forfatter, men er skrevet om ei som har vært syk selv) har faktisk fått meg innlagt på psykiatrisk... Men vet ikke hvor fort du blir trigget.

Men bøker som gir meg inspirasjon er bøker som "Hva er lykke?" av Einar Øverenget, "Den nakne ridder" av Robert Fisher, og "Bjørnevisdom - hemmeligheter fra skogen" av Lothar Seiwert. Det var de jeg kom på i farta. Har hørt at "Lykkeprosjektet" av Gretchen Rubin er bra, men har ikke rukket å lese den ennå.

Anonym poster: 5d2319fa518a18cc1340f841c0fffca9

AnonymBruker
Skrevet

Og så "Alt om selvfølelse" av Mia Törnblom.

Hilsen ab #5

Anonym poster: 5d2319fa518a18cc1340f841c0fffca9

Skrevet

Jeg liker best lett fordøyelige krimbøker når jeg er nede. Millennium trilogien av Stig Larsson for eksempel. Om du ikke har lest den allerede :)

Skrevet

Jeg vet ikke helt hva slags bøker du liker - så bare nevner to bøker som er veldig nære hjertet mitt og som jeg tenker mye på. De omhadler ikke psykiske lidelser - men toucher innpå. Og begge er (relativt) positive bøker om å finne glede igjen. De har substans, men er håpfulle.

Den ene er The perks of being a Wallflower av Stephen Chbosky. Det handler om en tenåringsgutt som starter første året på high school og er helt alene. Han sliter med angst og føler seg ikke tilpass. Vi følger han gjennom det første året - hvor han oppdager nære venner, kjærlighet og det å delta i livet - ikke bare se på.

Den andre er Insomnia av Stephen King. Den handler om en mannlig, pensjonert enke som ikke får sove lenger etter at han mistet sin kone til kreft. Som alle Stephen Kings bøker er den overnaturlig - men den handler om døden så den er ikke helt out there. Den handler også om kjærlighet og det er en positiv tone igjennom boka.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle til å si det som du selv nevner, at når man er deprimert så er det sjelden at man orker å lese noe særlig. I alle fall ikke så mye om gangen. Og hvert fall ikke noe som er tung litteratur. Det jeg helst vil anbefale er faktisk overfladiske dameblad. Eller romantiske bøker. Det er slike bøker som flyter veldig lett for min del. Kanskje selvhjelpsbøker kan være noe? I forhold til selvbildet ditt..?! Eller kanskje du kunne sett ved de alternative bøkene i bokhandelen..

Anonym poster: 37a0bbf0ca8c36fdbbc503c7fcd49411

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker da å lese om folk, som har det værre en meg jeg da.

Da det var værst, så funka "A Million Little Pieces" av James Frey best. Handler om en missbruker, som drar på avvenning. Nå var ikke droger mitt problem, men denne boka hjalp allikevel veldig mye. Han hadde det så ræva som man kan ha det, og det gjorde at jeg følte at mine problemer bare var barnemat i forhold. Han kjempet seg tilbake til livet, og klarte han, så skulle pokker meg jeg også klare dette.

Anonym poster: 2196ec1a20fefaf09749aeaff2f751dd

Skrevet

Guilty Pleasure bøkene mine er Jill Mansell bøker. De er så enkle om morsome og lettleste. Typisk kiosk-litteratur.

Skrevet

Jeg pleier ofte og lese feel-good bøker i tunge perioder. Bridget Jones bøkene er blitt ganske slitt. Det letter litt å lese om andre som også snubler seg frem gjennom livet, og se at det går bra til slutt. Ellers er også bøkene til Cecilia Ahern fine hvis man trenger en liten pause fra det virkelige liv.

AnonymBruker
Skrevet

Chick lit, eller andre typer bøker som kan få frem en liten latter hos deg. Marian Keyes og Sophie Kinsella for eksempel.

Anonym poster: a20d686a258a89eecd0d509921841f6c

Skrevet

Jeg vil også anbefale Veronica vil dø på det sterkeste!! Generelt alt av Cohello er fantastisk lesning.

Skrevet (endret)

Jeg anbefaler Paulo Coelho sine bøker Alkymisten og Zahir! :)

Har så vidt begynt på Veronica vil dø, og jeg har også Ved elven Piedro satt jeg og gråt, som jeg ikke har lest enda.

En venninne av meg har lest alle bøkene av Paulo Coelho, og hun anbefaler alle han har skrevet.

Jeg mener det, det er som en engel som har skrevet disse bøkene.

Endret av Bølle
AnonymBruker
Skrevet

Fikk anbefalt paulo coelho av en venninne når jeg var deprimert, personlinge syns jeg både alkymisten og veronica vil dø sugde.

Jeg vet ikke med deg, men jeg blir ekstremt likegyldig når jeg er deprimert. Klarer ikke gråte, klarer ikke smile, klarer ikke bry meg om noe. Men Mino-trilogien av Gert Nygårdshaug fikk meg til å gråte, le og føle meg engasjert selv om jeg var langt langt nede.

Ble veldig revet med!

Anonym poster: 5b651d205c3e372a0b4cdab589101baa

Skrevet (endret)

Forfatter fra Hedmark, Einar Øverenget har en god bok som jeg fortsatt slår opp i i tid til annen.

Å bli sin egen venn heter den.

Flott å lese.

Endret av Wonders
AnonymBruker
Skrevet

Kurt Vonnegut kan være en fin forfatter når man er litt nedpå. Bøkene hans er lettleste og morsomme - samtidig som de kan ha en alvorlig undertone.

Kan for eksempel anbefale The Sirens of Titan (Sirenene på Titan på norsk).

Anonym poster: c9b4f4ff42010a109a925e4923fdd272

Skrevet

Generelt alt av Cohello er fantastisk lesning.

Utrolig hvor ulike man kan være, jeg synes Coelho er blant det verste skvipet der ute.

The Bell Jar av Sylvia Plath kan kanskje være noe? Selv om man ikke skulle være like psykisk syk som jenten i boken, kan man kjenne seg igjen i følelsen av å miste kontrollen på sinnet og livet. Og jeg likte også å lese Sartres Kvalmen da jeg var i en dårlig periode, den er utrolig god. For meg hjelper det definitivt å lese bøker hvor depresjon spiller en rolle, nettopp fordi man oppdager at man ikke er den eneste som går igjennom noe slikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...