Gå til innhold

Den beste boka du har lest og hvorfor

Anbefalte innlegg

Gjest Marsvinet
Skrevet

Hvilken er den beste boka du har lest? Hvorfor akkurat den boka?

Jeg trenger noe nytt lesestoff :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

chuck palahniuk - invisible monsters

Anonym poster: 00792fb2d789bd9cb7702d28030fea92

AnonymBruker
Skrevet

The Hunger Games er den beste serien (3 bøker) jeg har lest på lenge. Jeg klarte ikke legge fra meg bøkene, og forfatteren klarte bringe frem mange følelser gjennom bøkene.

Anonym poster: 1f16cf61d1f9cb823b4ab42d5be3c49c

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Jeg tror det må bli Ringenes Herre siden den er såpass kompleks. Tolkien skapte jo hele det "universet".

Det er også en kjærlighetsbok jeg har som jeg liker veldig godt (Minnenes minner av Nicholas Sparks), men selv om den er aldeles nydelig så mener jeg at Tolkien kanskje er hakket bedre. Men det er litt vanskelig å velge der.

Skrevet (endret)

Når jeg var sånn 12-13 leste jeg "The curious incident of the dog in the night-time". Syns den var helt herlig! Vet ikke helt hva det var, men det å lese noe fra en person med Aspergers sitt perspektiv var en blanding av interessant, fint og morsomt. Har ikke Aspergers selv, men anbefaler den.

Ps: Det er kanskje ikke en bok som passer voksne best. Passer kanskje mest barn/ungdom.

Endret av Chien
  • Liker 1
Skrevet

Å nevne en favoritt er vanskelig, men både Alice i eventyrland og Historien om O står veldig høyt oppe på listen og har begge blitt lest mange mange ganger, av svært så ulike grunner ( :fnise: ) Spesielt Historien om O, det er bare noe med den, noe jeg digger og hater om en annen og som setter følelsene i sving på nesten annenhver side, til tross for at den ikke er særlig bra skrevet.

AnonymBruker
Skrevet

Ibsen -dramaet "Et Dukkehjem" feide meg fullstendig av banen da jeg var 15. Det var da jeg leste dette for første gang at jeg forstod at tekster kan ha mange lag, og at ting ikke alltid er slik man tror. Har lest stykket sikkert 100 ganger siden (nei, jeg overdriver ikke!), og jeg lærer noe nytt hver gang. Aaaaaah... Deilig!

Anonym poster: 621584e5e5421ebde7702d76f420b85b

• Liker 1
Skrevet

Synes "To små jenter i blått" av Mary Higgins Clark er ganske bra.

Skrevet

Klarer... ikke... velge... en....

Hulebjørnens Klan er vel nr 1. (hele serien forøvrig) Skulle ønske jeg kunne oppdage de på nytt.

Ellers så holder jeg på med Sagaen om Isfolket nå, veldig bra.

Andre favoritter er 3096 av Natascha Kampusch og Tipping Point av Malcom Gladwell.

Gjest crazycatlady
Skrevet

Hestenes klan av Live Bonnevie. Utrolig bra.

Skrevet

"The catcher in the Rye", kanskje, eller Philip Pullmans trilogi "Den mørke materien"

Skrevet

Det er umulig å velge en da.. men jeg synes "Pillars of the earth" av Ken Follett var veldig bra og veldig underholdende og spennende.

Harry Potter-serien likte jeg veldig godt og har lest flere ganger.

Looking for Alaska av John Green er innmari fin, ganske trist og veldig bra skrevet. Passer kanskje best for undom/unge voksne.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min favoritt er En by som Alice av Nevile Shute. Den er veldig fin, og jeg har lest den flere ganger. Anbefales veldig.

Jeg liker også godt Oliver Twist.

Anonym poster: aeafc36b34049669e6fd697431aac96e

Skrevet

Der er helt umulig å velge en. Men jeg kan prøve, og da velger jeg To Kill A Mockingbird av Harper Lee. Den er helt fantastisk.

Men ok, jeg må nevne Vanære av J. M. Coetze, og The Blind Assassin av Margareth Atwood også. Veldig, veldig gode bøker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

To Kill a Mockingbird og Huckleberry Finn.

Helt annen gate: Balansekunst og Hvit Tiger

Anonym poster: 5552e065a1b21f3c8f17d21c450f9a8f

Skrevet

Veldig vanskelig å velge en, for jeg har flere favoritter fra flere sjangre.

* Stormenes tid av Ken Follett er en stor favoritt! (TV-serien var dårlig....ble skuffet..)

* Hotel New Hampshire av John Irving var en merkelig bok som fenger på en rar måte. Et utrolig spesielt karakterregister og Irvings typiske sære mennesketyper. Filmen er om mulig enda særere, men der har du Rob Lowe..... :wow:

* Queenie av Michael Korda gjorde også et sterkt inntrykk da jeg leste den for mange år siden.

Om du liker krim er det mange å velge mellom.... Jo Nesbø, Elisabeth George og Harlan Coban er mine favoritter her.

Skrevet

Det beste jeg har lest er Renkesmed (Sarah Waters). Jeg leser den om og om igjen. Jeg liker å lese spenning uten at det skal omhandle drap og kniving og dreping, osv.

AnonymBruker
Skrevet

Looking For Alaska av John Green. Veldig fin bok!

Anonym poster: 8c3bff55df545975317b0776ca2be172

Gjest Elseby13
Skrevet

Jeg slår et slag for norsk krim og nominerer Elskede Poona av Karin Fossum.

Skrevet (endret)

Shantaram

Jeg elsker lange bøker, med lett tekst og det skjer masse. Og så sitter jeg lenge å leser flere sider, og det hender sjeldent.

Endret av Bø65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...