AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #1 Skrevet 10. mai 2013 Jeg er så lei av de. Jeg er 18 år, og holder meg mest inne på rommet eller ute med venner fordi jeg er så drittlei av at mine foreldre alltid skal finne en grunn til å være sinte på meg. Det var siste dråpen nå, har akkurat vært hjemme alene i noen timer og de kommer hjem og det første de gjør er å kjefte på meg fordi jeg hadde glemt å kaste noe i søppelkassen. De bruker ti minutter på å kjefte før jeg ikke gidder å snakke med de lenger. De kom også akkurat inn døren for å kjefte enda mer, på at rommet mitt er smått rotete fordi jeg skulle pakke til noe her om dagen, og har vært litt for lat til å rydde opp alt. Orker ikke mer. Det er sånn hver dag, blir så deprimert av dette. Jeg blir jo ikke sint og svarer stygt til de, jeg sier at jeg ikke har lyst til å snakke med de, og går vekk hvis det nærmer seg en grense hvor det holder på å klikke for meg. Har ikke råd til å flytte vekk heller, blir så deprimert av foreldrene mine. Kan forstå at de blir sint i ny og ne, men at de alltid skal lete etter grunner til å kunne kjefte på meg, jeg blir bare så forbannet av dette. DRITTLEI! Dagens utblåsning bare... Anonym poster: ea51a3f29efd49f3f776807db5b8a9f9 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #2 Skrevet 10. mai 2013 Kanskje du burde skaffe deg råd til å flytte ut da? Anonym poster: 713ce837f244bed892f733227f4e8a08 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #3 Skrevet 10. mai 2013 Kanskje du burde skaffe deg råd til å flytte ut da? Anonym poster: 713ce837f244bed892f733227f4e8a08 Jeg har jo jobb, men vil studere og da heller bruke penger på det... Penger vokser ikke på trær akkurat. TS Anonym poster: ea51a3f29efd49f3f776807db5b8a9f9 3
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2013 #4 Skrevet 10. mai 2013 Jeg har jo jobb, men vil studere og da heller bruke penger på det... Penger vokser ikke på trær akkurat. TS Anonym poster: ea51a3f29efd49f3f776807db5b8a9f9 er da mange som både jobber og studerer og ikke bor hjemme. de fleste jeg kjenner har gjort nettopp det. hvordan tror du andre greier seg når de flytter til en annen by for å gå på skole? de tar ikke inn hos vertsfamilie akkurat. jeg flyttet hjemmeifra da jeg var 17 nettopp fordi ejg var dritlei kjefting fra min mor
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2013 #5 Skrevet 10. mai 2013 er mange som studerer og får borteboerstipend samtidig som de jobber slik at de kan bo for seg selv
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #6 Skrevet 10. mai 2013 De gjør ikke det. Men det handler jo om prioriteringer. Du trenger jo ikke å la være å studere, selv hvis du flytter for deg selv da. Anonym poster: 713ce837f244bed892f733227f4e8a08
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #7 Skrevet 10. mai 2013 Var ikke meningen at dette skulle handle om penger. Altså jeg kommer nok til å flytte for meg selv så fort som mulig, jeg har ikke begynt å studere ennå, går fortsatt på vgs. Har fått tilbud om å flytte inn hos noen til en annen by etter sommeren faktisk, og det frister jo veldig mtp. foreldrene mine... Men jeg får ikke verdens beste lønn nå, 3000-4000 i måneden bare, kunne jo selvfølgelig spurt om å jobbe oftere men det er litt vanskelig akkurat nå mtp. skole, russetid og andre aktiviteter også. Borteboerstipend må man vel få hvis foreldrene bor 40 mil unna skolen eller noe?, og det gjør de ikke. TS Anonym poster: ea51a3f29efd49f3f776807db5b8a9f9
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #8 Skrevet 10. mai 2013 40 MIL?! Det var litt mye kanskje. Det burde jo ikke være nødvendig å flytte til den andre siden av landet for å få borteboerstipend. Anonym poster: 713ce837f244bed892f733227f4e8a08
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2013 #9 Skrevet 10. mai 2013 det er fire mil, ikke 40 mil. det kan også regnes om i reisetid. om det tar tre timer eller mer fra hjemmet til studiestedet har du også krav på borteboer
Gjest Fruella Skrevet 10. mai 2013 #10 Skrevet 10. mai 2013 Tenker du bør respektere at huset du bor gratis i tilhører foreldrene dine og at du følger deres retningslinjer i forhold til hvordan de vil ha det. For meg virker det som et lite offer at du tar deg i nakken og sørger for at det er ryddig mot at du får gratis husrom/mat/klesvask...og jeg vet ikke hva
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #11 Skrevet 10. mai 2013 Tenker du bør respektere at huset du bor gratis i tilhører foreldrene dine og at du følger deres retningslinjer i forhold til hvordan de vil ha det. For meg virker det som et lite offer at du tar deg i nakken og sørger for at det er ryddig mot at du får gratis husrom/mat/klesvask...og jeg vet ikke hva Betaler 500 kr i måneden etter jeg ble 18, men får jo også i tillegg litt penger av de nå og da. Jeg er en ryddig person, de kjefter ikke bare på meg for rydding, det var i dag bare. Rydder etter de i blant uten at de spør, for å være hyggelig. Da setter de pris på det, men glemmer det tydligvis fort. Anonym poster: ea51a3f29efd49f3f776807db5b8a9f9
Gjest Fruella Skrevet 10. mai 2013 #12 Skrevet 10. mai 2013 Du mener at de setter for lite pris på det du gjør og de mener helt sikkert at du setter for lite pris på det de gjør. 500 kroner i måneden er jo ikke akkurat mye og hvis du får penger av dem så går det kanskje opp-i-opp? Hvem betaler mest til hvem sånn i gjennomsnitt på en måned mener du? Nå som du er 18 år og "voksen" kreves det mer av deg enn tidligere. Dine foreldre har ikke lenger samme ansvaret for deg og at du får bo hjemme er ikke noe du kan kreve. Jeg forstår at du har lyst til å styre dine egne dager og gjøre som du vil, men det må nok vente til du er klar til å ta ansvaret som følger med også og kan ha din egen adresse og betale dine egne regninger. Respekter dem, det er deres hus. Du får bo der, vær glad for det!
Gjest Anne Skrevet 10. mai 2013 #13 Skrevet 10. mai 2013 Flytt ut og få deg mer jobb. Min unge både studerer, har jobb og bor for seg selv
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2013 #14 Skrevet 10. mai 2013 500 kr er ingenting i forhold til det det koster å ha deg boende hjemme
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #15 Skrevet 10. mai 2013 Setter pris på at jeg får bo der. Kjipt å betale for å bo i mitt eget hjem, ingen av mine andre venner betaler husleie, men det får være så. Problemet er ikke det at jeg ikke er ryddig, det er at de til stadighet skal kjefte på meg. For alt mulig, og de senker selvtilliten min. Min far sier alltid at han håper jeg flytter ut snart når han er sint, og jeg sier at det har jeg lyst til selv, men så begynner å han å snakke nedsettende om meg, og si at det hadde jeg aldri klart, og at jeg aldri kommer til å klare å ta de studiene jeg vil ta, og at jeg aldri kommer til og klare ditt og datt. Hovedinnlegget handlet ikke om penger eller ryddighet, men det at hverdagen min blir mye dårligere pga de. Jeg er så glad når jeg er ute med venner osv, og gruer meg nesten til å komme hjem, spesielt pga min far. Var på akkurat samme måte før jeg ble 18 også(utenom det med å betale husleie). TS Anonym poster: ea51a3f29efd49f3f776807db5b8a9f9
Singha Skrevet 10. mai 2013 #16 Skrevet 10. mai 2013 *snip* Anonym poster: ea51a3f29efd49f3f776807db5b8a9f9 Foreslår du kaster søpla når de ber om det og holder rommet ditt ryddig om de synes det er viktig.
Gjest Fruella Skrevet 10. mai 2013 #17 Skrevet 10. mai 2013 Jeg ser du skriver: " Kjipt å betale for å bo i mitt eget hjem". Det er ditt barndomshjem, men det er dine foreldres hjem. Du har alt juridisk ansvar for deg selv nå og er ikke eier av huset, det er det dine foreldre som er. De 500 kronene er lite i forhold til kostnadene med at du bor der og hvor mye får du gjennomsnittlig i måneden fra dem? Hvis du mener at problemene er uoverkommelig, så flytt! Det er ingen som holder deg tilbake. Du er som sagt myndig. Jeg tror at du vil få et annet syn på foreldrene dine når du vet hvordan det er å være ansvarlig for seg selv, sitt hushold og sine regninger.
Lilac Skrevet 10. mai 2013 #18 Skrevet 10. mai 2013 Unødvendig strenge foreldre er noe av det værste jeg vet. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #19 Skrevet 10. mai 2013 Her var det mange sure mennesker.. Ts, jeg synes det er rart av foreldrene dine å oppføre seg slik, det er for meg en helt fremmed verden. At faren din sier det han gjør er ikke ok, og prøv å ikke ta deg nær av det selv om det sikkert er vanskelig. Fokuser på vennene dine og den dagen du kan flytte ut og studere, med et studielån og en deltidsjobb klarer du deg fint! Anonym poster: e8dc6d6ca9dc2d1a9bece97d6d6f2557 3
Gjest Emmanuelle Skrevet 10. mai 2013 #20 Skrevet 10. mai 2013 (endret) Jeg skjønner hvordan du har det TS, mine foreldre kjeftet også på meg hver dag uten grunn (og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg var den snilleste og mest pliktoppfyllende tenåringen noensinne). Jeg hadde tatt kontakt med rådgiveren på skolen og hørt hva alternativene mine var. Kanskje kan du få tillegg fra lånekassen, kanskje vet rådgiveren om andre muligheter. Det å bli kjeftet på hver dag kan bryte en ned drastisk og det er ikke verdt pengene du sparer, trust me. Kan du ikke slappe av i ditt eget hjem er det på tide å flytte Endret 10. mai 2013 av Emmanuelle 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå