AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #1 Skrevet 10. mai 2013 Har nå sett meg lei på en diskusjon med en kvinne som ikke klarer å svare på spørsmål rundt vold og barn inne på en annen tråd, så starter en ny. Her er da problemet mitt: Veldig mange, spesiellt kvinner, er raske ut med å si at vold aldri er ok mot barn. Jeg snakker nå ikke om blind vold, eller overdrevet vold. Men et slag, et hardt klaps, holde i nakken, holde i øret osv. Ting som gjør vondt, men ikke gir fysiske skader. Men hva gjør man da når en unge ikke kan håndteres gjennom dialog? Svaret jeg får 90% av tiden er "prat med ungen", men i dette tilfellet går det ikke. Ungen gir blankt faen og holder på. Knuser ting og slår biter andre mennesker. Hva gjør du som forelder da? Ser du bare på mens du prøver å prate til ungen som ikke hører etter? eller går du inn og fysisk stopper ungen. Det er en forutsetning at ungen nå er så stor at du ikke kan gjøre dette uten at ungen får vondt av det. Det er heller ikke en mulighet å ta ungen med til terapi for dere er ute og du kan ikke teleporteres til en terapaut! Hva gjør du? Er det selv her ikke lov å "ta" ungen? Dere må gjerne si hva dere mener om vold mot under forøvrig, men prøv å svar på mitt problem også!! gidder ikke mer av denne ubrukelige retorikken til dere damer om at "det er aldri lov med vold" hvis dere ikke har et brukbart alternativ! Jeg vil ha deres mening, dere trenger ikke være utdannet eller noe, bare si hva dere ville gjort. TAKK =D Anonym poster: 03833081a8afdf5a7d18e9b585490525 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #2 Skrevet 10. mai 2013 Gi barnet ADHD-medisin. Anonym poster: 3afc96b09b6dab617b7547bffa980c4f
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #3 Skrevet 10. mai 2013 Gi barnet ADHD-medisin. Anonym poster: 3afc96b09b6dab617b7547bffa980c4f takk, endelig et alternativ, selv om jeg ikke synes det er så mye bedre enn å rise ungen litt. Vil også påpeke at det med "kvinners ubrukelighet" går på debatten jeg hadde i en annen tråd. ikke i hvordan dere eventuelt hånderterer situasjonen med barna. Selv om jeg antar de fleste av dere ikke hadde klart dere uten fysisk makt. Anonym poster: 03833081a8afdf5a7d18e9b585490525
ainna Skrevet 10. mai 2013 #4 Skrevet 10. mai 2013 Hvis du som forelder har oppdratt et barn slik du beskriver her, bør du søke profesjonell hjelp. På institusjoner med "innlagte" barn, kan de ansatte grep som må til for å fysisk holde barnet fast om det er fare for seg selv eller andre. Jeg mener at de som trenger å stille dette spørsmålet (når ingenting annet hjelper, hva er da alternativet til vold), de trenger seriøst hjelp, her er det noe som ikke stemmer. Om ikke hjelp fra barnevernet eller psykriatrien, så i allefall foreldreveiedning av noe slag. Det finnes hjelp. 5
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2013 #5 Skrevet 10. mai 2013 Kvinners ubrukelighet når en unge slår seg vrang?? Hvor hen er mennene hen? 8
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #6 Skrevet 10. mai 2013 Tror det der er veldig vanskelig, og jeg forstår frustrasjonen din. Jeg tror at det kanskje kunne vært godt for deg å få noen tips ved å se på programmer som forholder seg til dette med å disiplinere barn i alle aldre. Mange synes nanny-programmene som går på norsk tv er over middels teite, men de har en del gode strategier som jeg alltid benytter når jeg jobber som barnevakt. Selv har jeg erfart at det å være streng uten å true har vært veldig effektivt. Pleier å ta fra dem goder når de ikke oppfører seg, f.eks. at de ikke får se mer på tv den gitte dagen, eller at jeg midlertidig fjerner en leke eller noe annet de verdsetter høyt. Timeout har jeg sjelden tålmodighet til, så blir gjerne med disse strategiene. I tillegg gir jeg dem veldig mye ros når de oppfører seg som de skal, og da får jeg gjerne mer ønsket adferd i retur. Mange barn søker voksnes annerkjennelse, og det vet jeg å benytte meg av. Hva vold gjelder, har jeg bare en ting å bidra med... Selv om det frister, så prøv å la være. Jeg ble utsatt for den slags vold du beskriver i mine tidlige barneår, og det har ført til konsekvenser senere som har vist seg vanskelig å endre på. Hvis noen beveger seg brått eller løfter hånden mot ansiktet mitt, så kryper jeg sammen av ren refleks, og det er bare et eksempel. Ikke veldig gøy, og neppe det du ønsker for ditt barn. I tillegg kan en ende opp med tillitsproblemer - vansker for å stole på folk... Eller opposisjonsadferd, rett og slett varig trass og stahet som går utover ens eget beste. Jeg unner ingen dette, for det er en ond sirkel man ikke kommer ut av så lett. Anonym poster: e6d2fd4b057bf3023782cce9f84a999c 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #7 Skrevet 10. mai 2013 Hvis du som forelder har oppdratt et barn slik du beskriver her, bør du søke profesjonell hjelp. På institusjoner med "innlagte" barn, kan de ansatte grep som må til for å fysisk holde barnet fast om det er fare for seg selv eller andre. Jeg mener at de som trenger å stille dette spørsmålet (når ingenting annet hjelper, hva er da alternativet til vold), de trenger seriøst hjelp, her er det noe som ikke stemmer. Om ikke hjelp fra barnevernet eller psykriatrien, så i allefall foreldreveiedning av noe slag. Det finnes hjelp. Og her begynner det igjen. Jeg har ikke barn selv, men dette er en "hypotetisk" situasjon som jeg vil at de som sier at vold aldri er OK svarer på. Noe du veldig fint unlater å gjøre. Noe som igjen viser "kvinners ubrukelighet i situasjonen". Situasjonen er i dette tilfellet debatten/spørsmålet. Ingen tørr å si at eneste utvei her er å være fysisk mot ungen! det er det jeg vil fram til. Samt at jeg regnet med at overskriften ville få folk til å bry seg Anonym poster: 03833081a8afdf5a7d18e9b585490525
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #8 Skrevet 10. mai 2013 Har barnet en voldelig oppførsel så har det fått en dårlig oppdragelse. Så enkelt er det. Med mindre man tror at barn er født voldelige.... Anonym poster: bc95d6bdc2451637857729504abb8a90 5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #9 Skrevet 10. mai 2013 Kvinners ubrukelighet når en unge slår seg vrang?? Hvor hen er mennene hen? De er på byen og slåss? Men som TS sa, så var det heller ment som at de er ubrukelige til å svare på spørsmålet hans. Noe jeg må si at han har et lite poeng i, av 2 av 3 som har svart har de ikke sagt hva de selv ville gjort, og den som gjorde det svarte med å medisinere ungen, noe som ikke fungere der og da. Jeg ville selv kastet ungen over skulderen og gått hjem, evt hvis vi var hjemme holdt ungen fast. Det hadde nok gjort vondt for ungen, men hva faen skal vi gjøre? gruer meg litt til å unger når jeg tenker på sånne ting :s Anonym poster: 03833081a8afdf5a7d18e9b585490525
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2013 #10 Skrevet 10. mai 2013 Har barnet en voldelig oppførsel så har det fått en dårlig oppdragelse. Så enkelt er det. Med mindre man tror at barn er født voldelige.... Anonym poster: bc95d6bdc2451637857729504abb8a90 Nei vennen, det er omvent. Barna er egoister og voldelige av natur og derfor gir vi dem oppdragelse.
Gjest Marsvinet Skrevet 10. mai 2013 #11 Skrevet 10. mai 2013 Oppdragelse er svaret. I dag har jeg vært på jobb, og betjent flere kunder med barn. Det er stor forskjell på foreldrene til veloppdragne barn og fæle barn, men jeg kan ofte forstå oppførselen til barn når jeg ser på foreldrene. Hvis ungen oppfører seg som du beskriver, må ungen enten ha en alvorlig diagnose, eller være offer for alvorlig mangel på grensesetting.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #12 Skrevet 10. mai 2013 Herregud! er alle kvinner så håpløse i å forstå/svare på et konkret problemet? eller er det bare de som har svart her inne =D OPPDRAGELSE HJELPER IKKE NÅR UNGEN FØRST HAR KLIKKET HELT! man kan heller ikke gi ungen oppfølging mens den løper rundt og biter og slår andre mennesker! HVA GJØR DU I EN SLIK SITUASJON! helvete heller, ikke rart noen menn slår damer.... (men som en spøk, deal with it) Anonym poster: 03833081a8afdf5a7d18e9b585490525 1
Lunete Skrevet 10. mai 2013 #13 Skrevet 10. mai 2013 Og her begynner det igjen. Jeg har ikke barn selv, men dette er en "hypotetisk" situasjon som jeg vil at de som sier at vold aldri er OK svarer på. Noe du veldig fint unlater å gjøre. Noe som igjen viser "kvinners ubrukelighet i situasjonen". Situasjonen er i dette tilfellet debatten/spørsmålet. Ingen tørr å si at eneste utvei her er å være fysisk mot ungen! det er det jeg vil fram til. Samt at jeg regnet med at overskriften ville få folk til å bry seg Anonym poster: 03833081a8afdf5a7d18e9b585490525 Ingen vil si at svaret er å være fysisk mot ungen fordi det vil ikke løse noen ting. Det vil kanskje stanse situasjonen der og da, men det vil ikke gjøre noe med grunnen til at ungen slår seg vrang. Man må se litt lenger enn nesetippen sin og tenke litt lenger enn det øyeblikket du er inne i der og da. Har du en unge som slår seg vrang og du ikke klarer å kommunisere med er terapi beste løsning. Men siden du kun vil diskutere den situasjonen skal jeg svare. For det første hadde ikke jeg latt det gå så langt uten å fått hjelp av en terapeut. Men om jeg hadde kommet opp i en slik situasjon at ungen min gikk helt bananas og det ikke gikk å roe ungen ned med prat hadde jeg plukket opp ungen og båret han vekk fra situasjonen. Hadde aldri blitt mer fysisk enn det. 2
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 10. mai 2013 #14 Skrevet 10. mai 2013 Jeg ville selv kastet ungen over skulderen og gått hjem, evt hvis vi var hjemme holdt ungen fast. Det hadde nok gjort vondt for ungen, men hva faen skal vi gjøre? gruer meg litt til å unger når jeg tenker på sånne ting :s Anonym poster: 03833081a8afdf5a7d18e9b585490525 Hadde vel gjort noe sånt selv. Hvis unger er så rabiat, så hjelper det ikke med noen straff der og da. Da må man fjerne ungen fra hele situasjonen. Og så hadde jeg måttet innse at jeg har feilet et eller annet sted, og oppsøke hjelp, både til oss som foreldre og til barnet. Spesielt om dette er noe som skjer flere ganger, og ikke er et engangstilfelle. 3
ainna Skrevet 10. mai 2013 #15 Skrevet 10. mai 2013 Og her begynner det igjen. Jeg har ikke barn selv, men dette er en "hypotetisk" situasjon som jeg vil at de som sier at vold aldri er OK svarer på. Noe du veldig fint unlater å gjøre. Noe som igjen viser "kvinners ubrukelighet i situasjonen". Situasjonen er i dette tilfellet debatten/spørsmålet. Ingen tørr å si at eneste utvei her er å være fysisk mot ungen! det er det jeg vil fram til. Samt at jeg regnet med at overskriften ville få folk til å bry seg Anonym poster: 03833081a8afdf5a7d18e9b585490525 Så du mener at vold er svaret... jaja, så får du gyve løs på ungen din du da.. Lykke til med barneoppdragelsen. Jeg er uenig med deg, og kan begrunne det. Men du er av en annen oppfatning. Trur ikke vi kommer noen veg... 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #16 Skrevet 10. mai 2013 Så du mener at vold er svaret... jaja, så får du gyve løs på ungen din du da.. Lykke til med barneoppdragelsen. Jeg er uenig med deg, og kan begrunne det. Men du er av en annen oppfatning. Trur ikke vi kommer noen veg... Ok, flott. Gi meg løsningen da. Ikke bare kom her å vær eplekjekk! hva gjør du hvis ungen din biter/slår andre og ikke hører på deg i det hele tatt? Dette er ikke et reelt problem, men en fitiv situasjon jeg har "skapt" for å få høre hva dere som mener det aldri er ok med vold ville gjort. Så nå, ms.Guru, hva er løsningen? Takk til Penny_lane som faktisk klarer å svare på et spørsmål!! Har ikke unger, så kan ikke "gyve løs på dem" og det er heller ikke det jeg sier at skjer i denne situasjonen. Les bedre før du later som du er så mye bedre enn andre. Anonym poster: 03833081a8afdf5a7d18e9b585490525
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2013 #17 Skrevet 10. mai 2013 Herregud! er alle kvinner så håpløse i å forstå/svare på et konkret problemet? eller er det bare de som har svart her inne =D OPPDRAGELSE HJELPER IKKE NÅR UNGEN FØRST HAR KLIKKET HELT! man kan heller ikke gi ungen oppfølging mens den løper rundt og biter og slår andre mennesker! HVA GJØR DU I EN SLIK SITUASJON! helvete heller, ikke rart noen menn slår damer.... (men som en spøk, deal with it) Anonym poster: 03833081a8afdf5a7d18e9b585490525 Ikke rart mange kvinner hater menn heller. 6
Gjest Magdalene Skrevet 10. mai 2013 #18 Skrevet 10. mai 2013 Da oppsøker man profesjonell hjelm. Man lærer ikke barna at vold er greit. Punktum. 5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #19 Skrevet 10. mai 2013 Da oppsøker man profesjonell hjelm. Man lærer ikke barna at vold er greit. Punktum. hvordan oppsøker du hjelp når ungen din slår folk på lekeplassen? Går du fra den og henter en psykolog? Og lar ungen bite fra seg imens? Anonym poster: 03833081a8afdf5a7d18e9b585490525
Gjest Magdalene Skrevet 10. mai 2013 #20 Skrevet 10. mai 2013 hvordan oppsøker du hjelp når ungen din slår folk på lekeplassen? Går du fra den og henter en psykolog? Og lar ungen bite fra seg imens? Anonym poster: 03833081a8afdf5a7d18e9b585490525 Da tar du ungen ut av situasjonen og holder han fast. Eller er du forbasket tafatt? 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå