AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #1 Skrevet 10. mai 2013 Hei! Driver å øvelseskjører nå privat. Har vel sikkert kjørt 30 t. Føler alt går som en lek. MEN...bakkestart. Er det såpass med helling at bilen triller bakover så bruker jeg parkeringsbrems. Han jeg øvelseskjører med nekter at jeg skal bruke fotbremsen til dette. Mener jeg ikke trenger å kunne dette. Derfor bruker jeg kun parkeringsbremsen. Har prøvd bakkestart med fotbrems..og det gikk ikke så bra. Mister nesten litt motet.. :-( Dumt spm sikkert.. Men er det et krav at man skal kunne bakkestart med fotbrems? Feks når dere tok veiledningstime trinn 2 med kjøreskolen. Testet dere bakkestart med fotbrems og/eller måtte kunne dette for å gå videre til neste trinn? Nesten begynt å hate bilkjøringen pga dette bakkestarthelvete Anonym poster: 1623a28c2d51e25741e1033ceaab5fb4
Savaa Skrevet 10. mai 2013 #2 Skrevet 10. mai 2013 Kjørelæreren forutsetter at du kan bakkestarte f.eks i kø uten å måtte bruke parkeringsbremsen. Parkeringsbremsen er kun til for veldig bratte bakker. Øv deg med clutchen i en bakke uten noen biler bak, så er det ikke så skummet skal du se Jeg slet også med dette men nå går det helt automatisk uten noen problemer. Har oppkjøring om 1 måned!
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #3 Skrevet 10. mai 2013 Det er ikke en del av noen sjekkliste kjørelæreren går gjennom, men læreren vil vanligvis øve på bakkestart med deg. Læreren vil forutsette at du klarer bakkestart ganske tidlig i løpet, og læreren vil ganske sikkert mene at du ikke skal bruke håndbrekket i andre bakkestarter enn de bratteste. Jeg øvde faktisk på det i første kjøretimen jeg hadde, da sammen med kjørelærer. Vet ikke om du kjører dieselbil, jeg? De kjører gjerne litt fremover bare du slipper opp clutchen, du kan faktisk stå (uten fot på brems) stille i en bakke bare ved å slippe tilstrekkelig opp på clutchpedalen. Anonym poster: 7a88f89eefec4a0fb72a383ace905bd3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #4 Skrevet 10. mai 2013 Ikke dieselbil nei.. En mindre bil (1,3 l). Er så lite som skal til før jeg kveler motoren. Prøver jeg med på bakkestart ender det bare med at jeg ruser bilen noe j..og den rygger bakover. Helt frustrerende. Kan ikke skjønne at dette skal gå. Bare det å manøvre seg smood og rolig ut fra en parkering mellom to biler i oppoverbakke føles ut som en umulig oppgave akkurat nå.. Vurder å gi opp... :frown: Anonym poster: 1623a28c2d51e25741e1033ceaab5fb4
Vulcan Skrevet 10. mai 2013 #5 Skrevet 10. mai 2013 Tror ikke kjørelærer krever at du ska kunne starte i bakken kun på fotbremsen. Du skal kunne kjøre forsvarlig, og kunne lese trafikkbildet. Hvis du klarer å bruke parkeringsbremsen uten at det gjør det farlig/ødelegger mye for andre bilister tror jeg ikke det er et problem.
missdior Skrevet 10. mai 2013 #6 Skrevet 10. mai 2013 Ikke dieselbil nei.. En mindre bil (1,3 l). Er så lite som skal til før jeg kveler motoren. Prøver jeg med på bakkestart ender det bare med at jeg ruser bilen noe j..og den rygger bakover. Helt frustrerende. Kan ikke skjønne at dette skal gå. Bare det å manøvre seg smood og rolig ut fra en parkering mellom to biler i oppoverbakke føles ut som en umulig oppgave akkurat nå.. Vurder å gi opp... :frown: Anonym poster: 1623a28c2d51e25741e1033ceaab5fb4 Ikke gi opp!!! Det kommer seg bare du øver litt. Jeg var skikkelig dårlig på bakkestart, gjorde akkurat som deg.. Ruset bilen, og glemte helt å bruke gassen samtidig. Trillet bakover... Fikk ikke bruk for dette på oppkjøringen heller, så jeg tenkte ikke noe mer over det. Da jeg hadde kjørt opp fikk jeg låne broren min sin bil som var automat, og trengte iallefall ikke tenke på det!! Etter en stund måtte han ha bilen sin tilbake, og jeg kjøpte meg en vanlig bil med gir. Det er ingen hemmelighet at jeg var ute og øvde meg på bakkestart hele natten før jeg skulle på skolen dagen etter, og vet du hva? Etter flere timer med rusing og trilling, så gikk det plutselig!! Øvelse gjør mester!! Lykke til!! 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #7 Skrevet 10. mai 2013 Jeg anbefaler deg å be kjørelæreren om å ta en runde med bakkestarter med deg. Jeg syntes også det var ubehagelig, men han fikk meg til å øve på det i en bakke uten andre biler. Det tok bare noen få minutter å få det til - fordi jeg fikk hjelp av en fagperson som visste hva som måtte justeres. Det er fint å øvelseskjøre privat med andre, og du lærer mye av det. Likevel overtar du gjerne deres uvaner, for eksempel slik du beskriver her med å bruke brekket i alle bakkestarter. Derfor bør få kjørelæreren til å lære deg det. Jeg er helt sikker på at kjørelæreren kan hjelpe deg med bakkestartene bare du nevner det - det er så lite som skiller evinnelig rusing og hopping fra en perfekt bakkestart, så det skal garantert bare små justeringer til Anonym poster: 7a88f89eefec4a0fb72a383ace905bd3
Gjest Tirkes Skrevet 10. mai 2013 #8 Skrevet 10. mai 2013 Start på en helt flat vei, forsøk å sette bilen i bevegelse uten å bruke annet enn clutch/gass. Øv deg på å gjøre dette fort og effektivt. Så i svak oppoverbakke. Vær bevisst på at du gjør nøyaktig det samme fotarbeidet - men med gassfoten på bremsen mens du starter å løfte på clutch-foten. Også øver du. Samme bevegelse, samme fart. Det vil komme, med øvelse. Du husker nok den tiden når du fikk panikk fordi du måtte gire samtidig som du ser på veien. Dette vil snart falle helt naturlig.
stripen Skrevet 10. mai 2013 #9 Skrevet 10. mai 2013 Det er ikke en del av noen sjekkliste kjørelæreren går gjennom, men læreren vil vanligvis øve på bakkestart med deg. Læreren vil forutsette at du klarer bakkestart ganske tidlig i løpet, og læreren vil ganske sikkert mene at du ikke skal bruke håndbrekket i andre bakkestarter enn de bratteste. Jeg øvde faktisk på det i første kjøretimen jeg hadde, da sammen med kjørelærer. Vet ikke om du kjører dieselbil, jeg? De kjører gjerne litt fremover bare du slipper opp clutchen, du kan faktisk stå (uten fot på brems) stille i en bakke bare ved å slippe tilstrekkelig opp på clutchpedalen. Anonym poster: 7a88f89eefec4a0fb72a383ace905bd3 Det kan du med bensinbil også. Hvis du slipper clutchen ut så langt at du hører motoren begynner å jobbe/endre lyd, så kan bilen stå i ro kun på clutchen. Det er ikke bra for bilen i lengden, men en grei måte å øve seg på når man skal lære bakkestart. Du kan jo prøve å kjøre sakte opp en bakke, sånn at du må jobbe med clutchen? På samme måte som når man står i kø og krypekjører. Når du føler deg trygg på dette kan du kjøre ennå saktere, sånn at du nesten stopper opp. Det som er viktig er å bli kjent med hver enkelt bil, for da vet du hvor punktet på clutcen er der bilen begynner å dra. Når jeg kjører kjæresten min sin bil merker jeg at bakkestart er helt annerledes, og jeg må faktisk konsentrere meg i starten.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #10 Skrevet 10. mai 2013 Har du mulighet til å øvelseskjøre privat også? Jeg kjørte MYE med faren min privat (dette sparte meg jo også flere tusen kroner på kjøretimer), og bakkestart var noe vi øvde så mye som mulig på helt til det satt. Det skal faktisk ikke så mye til før man får teknikken inn, pappa lot meg ikke kjøre hjem før jeg fikk til en perferkt bakkestart, det tok oss ti runder i samme bakken, og etter det satt det i beina, og jeg følte meg samtidig mye tryggere på meg selv, jeg visste at jeg nå kunne det og det fikk meg til å ikke lenger frykte at det kunne dukke en bakke hvor jeg måtte ta bakkestart. Anonym poster: 4dd3c40ce35fba585faede9dbdba3cd8
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #11 Skrevet 10. mai 2013 Er så glad gud fant opp automaten. Anonym poster: cc32002e524fa14f5744d6bc5105d215 1
LittleJ Skrevet 10. mai 2013 #12 Skrevet 10. mai 2013 Er så glad gud fant opp automaten. Anonym poster: cc32002e524fa14f5744d6bc5105d215 Automat er for homser og kjerringer... 5
Guybrush Skrevet 10. mai 2013 #13 Skrevet 10. mai 2013 Kan du dette "trikset"? Trykk ned bremsepedalen så hardt du klarer, da vil det legge press på bremsene og gi deg ekstra tid før bilen ruller når du løfter foten av pedalen
Gjest Skogkar Skrevet 10. mai 2013 #14 Skrevet 10. mai 2013 (endret) Start på en helt flat vei, forsøk å sette bilen i bevegelse uten å bruke annet enn clutch/gass. Øv deg på å gjøre dette fort og effektivt. Så i svak oppoverbakke. Vær bevisst på at du gjør nøyaktig det samme fotarbeidet - men med gassfoten på bremsen mens du starter å løfte på clutch-foten. Også øver du. Samme bevegelse, samme fart. Det vil komme, med øvelse. Du husker nok den tiden når du fikk panikk fordi du måtte gire samtidig som du ser på veien. Dette vil snart falle helt naturlig. Dette. Det skal være rimelig bratt bakke før det ikke lar seg gjøre å starte med fotbrems, men man skal vel beherske parkeringsbremsstart når man tar førerkortet. Du må trene litt, og bli kjent med bilen. Forskjellig bil har forskjellig klutch og forskjellig dreiemoment. Diesel er ofte lettere. Min bil (diesel) kan jeg f.eks kjøre i gang i andre gir (og tredje gir i teorien, selv om jeg aldri gjør det), dog ikke i oppoverbakke. Føl deg fram og gi litt ekstra gass. Slipp klutchen litt roligere enn normalt og hør etter på turtallet. Om det er rett før bilen kveler seg, brems - og gjenta. Ikke kløn FOR mye per forsøk da det går hardt ut over kløtchen. Ta en liten pause, og tenk etter hva det var du gjorde feil. Hadde du for lite gass? Slapp du kløtchen for raskt? For sakte? Litt rusing og kløtching blir det alltid i bratte bakker. Det viktigste er imidlertid at man får det gjort så raskt som mulig. Det tåler klutchen greit. Endret 10. mai 2013 av Skogkar
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 #15 Skrevet 12. mai 2013 Kjemperart, da jeg gikk på skole for 12-13 år siden var beskjeden alltid å bruke p-bremsen. Den mest skånsomme, enkleste måten å komme i gang på. Anonym poster: 9a3c85f9e6d2ea060833b6b7d9882b15 1
LittleJ Skrevet 13. mai 2013 #16 Skrevet 13. mai 2013 Kjemperart, da jeg gikk på skole for 12-13 år siden var beskjeden alltid å bruke p-bremsen. Den mest skånsomme, enkleste måten å komme i gang på. Anonym poster: 9a3c85f9e6d2ea060833b6b7d9882b15 Den enkleste er vel strengt tatt å finne holdepunktet på clutchen... Man bruke vel normalt ikke brekket for å starte i en liten oppoverbakke? 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2013 #17 Skrevet 14. mai 2013 ...men en får jo så kort tid på seg med fotbrems. Sliter med å flytte foten kjapt over fra brems til clutch og samtidig ikke gasse for mye/lite med den andre. J... vanskelig. Anonym poster: 1623a28c2d51e25741e1033ceaab5fb4
Bjørn88 Skrevet 17. mai 2013 #18 Skrevet 17. mai 2013 ...men en får jo så kort tid på seg med fotbrems. Sliter med å flytte foten kjapt over fra brems til clutch og samtidig ikke gasse for mye/lite med den andre. J... vanskelig. Anonym poster: 1623a28c2d51e25741e1033ceaab5fb4 Bruker du venstre fot på brems?!?!?!?! 1
andy capp Skrevet 17. mai 2013 #19 Skrevet 17. mai 2013 ...men en får jo så kort tid på seg med fotbrems. Sliter med å flytte foten kjapt over fra brems til clutch og samtidig ikke gasse for mye/lite med den andre. J... vanskelig. Anonym poster: 1623a28c2d51e25741e1033ceaab5fb4 Venstre fot: - Manuell girkasse, kun clutch, høyre oppererer gass og brems. Ganske logisk i grunn, da det er selvmotsigende å gi gass og bremse samtidig. - Automatkasse, venstre fot hviler, høyre fot gjør all jobben. VENSTRE FOT HAR KUN EN OPPGAVE VED BILKJØRING, CLUTCH... Til tema: Bakkestart, clutch holdes inne, mens høyre fot hviler på bremsen. Bil settes i første gir og clutchen slippes sakte ut til du merker at den begynner å ta. Juster deg videre ut med clutchen samtidig som du slipper bremsen, på denne måten holder du "balansen" mellom clutch og brems slik at bilen ikke ruller bakover. Høyre for flyttes over til gasspedalen, og du gir nok gass til at bilen begynner å bevege seg forover, clutch slippes helt ut. Bakkestart gjennomført.... 1
-Jiinxs- Skrevet 18. mai 2013 #20 Skrevet 18. mai 2013 Jeg kan forstå at TS sliter med bakkestart om hun bruker venstrefoten til å bremse med. Kanskje det vil gå litt bedre nå?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå