Gå til innhold

Laktosefri kake

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har fått i oppdrag å bake en laktosefri kake til skolens 17.mai-arrangement. Har noen en god (og gjerne enkel) oppskrift å dele?

Anonym poster: c36714db1e7257ea50cc2dbc922a120a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Allergikeren

Det jeg bruker å gjøre, er å ta en (nesten) hvilken som helst vanlig oppskrift, og erstatter det jeg ikke tåler med alternativer jeg tåler. Glutenfritt mel i stedet for hvetemel, laktosefri eller melkefri kremfløte i stedet for vanlig kremfløte, Melange uten melk og salt(det står "uten melk og salt" på blå bakgrunn på pakken) eller olje i stedet for vanlig smør, etc. Ostekaker er det ofte litt verre med da, men ellers går det fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det jeg bruker å gjøre, er å ta en (nesten) hvilken som helst vanlig oppskrift, og erstatter det jeg ikke tåler med alternativer jeg tåler. Glutenfritt mel i stedet for hvetemel, laktosefri eller melkefri kremfløte i stedet for vanlig kremfløte, Melange uten melk og salt(det står "uten melk og salt" på blå bakgrunn på pakken) eller olje i stedet for vanlig smør, etc. Ostekaker er det ofte litt verre med da, men ellers går det fint :)

Og smaken blir en samme når man gjør det sånn? Har ikke noe lyst til å levere fra meg ei kake som smaker vondt, liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Den samme" skulle jeg si ;) Og takk for tipset, selvfølgelig, setter pris på hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan trygt bytte te vanlige meieriprodukter med laktosefrie.. Tåler ikke vanlig melk selv, så er glad det ikke er noen nevneverdig forskjell i smaken.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg lager laktosefri ostekake, smaker deilig!

Laktosefri rømme, laktosefri kremfløte, laktosefri kremost.

Smaker akkurat det samme. :)

Kan være hvilken som helst ostekake, bytt ut melkprodukter med laktosefrie.

Anonym poster: 0fa972ab2bebb81826c77c237a4c3c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få spørre hvor man finner laktosefri kremfløte? Har lett overalt... Ikek melingen og kuppe noen tråd eller noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har funnet laktosefri kremost naturell på rema 1000 jeg, de er flinke på laktosefrie produkter :)

Jeg er laktoseintolerant, og det skikkelig også, men jeg tåler blant annet kremost med ananas og mandarin, det tåler jeg, men jeg anbefaler ikke det til alle i og med at det er jo forskjellig fr person til person.

Anonym poster: 0fa972ab2bebb81826c77c237a4c3c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Har ikke funnet laktosefri kremost noen steder her oppe i nord :( De fleste butikker her fører både laktosefri melk, fløte, rømme og yoghurt men ikke kremost. Har så lyst å bake laktosefri ostekake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Allergikeren

Og smaken blir en samme når man gjør det sånn? Har ikke noe lyst til å levere fra meg ei kake som smaker vondt, liksom...

Laktosefritt smaker veldig likt, ja. :) Hos meg kan det bli litt større forskjeller. Fortsatt godt, altså, men litt annerledes. Men når man bruker olje, havremelk/rismelk og glutenfritt mel i stedet for hvetemel, meierismør og vanlig melk/fløte/rømme/yoghurt, skal det noe til at det smaker helt likt, kan man si. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke funnet laktosefri kremost noen steder her oppe i nord :( De fleste butikker her fører både laktosefri melk, fløte, rømme og yoghurt men ikke kremost. Har så lyst å bake laktosefri ostekake.

Det er nesten ikke laktose i vanlig kremost, eller i hvite oster....

Anonym poster: aedf1634aaddab8893caf3ea4a7bd660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Det er nesten ikke laktose i vanlig kremost, eller i hvite oster....

Kremost har nesten like mye laktose som kremfløte og det er nok til at laktoseintolerante kan bli dårlig. For å være på den sikre siden vil jeg gjerne få tak i laktosefri kremost.

Endret av Ylvina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Kremost har nesten like mye laktose som kremfløte og det er nok til at laktoseintolerante kan bli dårlig. For å være på den sikre siden vil jeg gjerne få tak i laktosefri kremost.

Allergikokken:

http://www.allergikokken.no/allergi-intoleranse/laktoseintoleranse/dette-kan-du-spise--drikke/

Ost

• Jarlsberg
  • Norvegia
  • Gouda
  • Edamer
  • Synnøve gulost
  • Vita hjertegod ost
  • ridderost
  • magre smøreoster
  • muggoster

Faste hvite oster og smøreoster inneholder svært lite laktose, og kan også brukes av de med laktosefri kost. Brunost og prim inneholder derimot mye laktose.

Er laktose intolerant selv, har aldri blitt dårlig av å spise mager kremost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Kjæresten min spiser hvitost (faste oster) og smøreost på tube men holder seg unna kremoster. Det varierer hvor mye laktose hver enkelt tåler før man blir dårlig så jeg gidder ikke pushe grensene hans ved å lage kake med laktose.

Hvis jeg først skal lage en god ostekake som han også kan spise ønsker jeg å bruke kremost og da helst ikke mager kremost (nå har f.eks. Philadelfia light like mye laktose som vanlig Tine kremost, så det har uansett lite å si om man velger mager).

Det finnes jo også andre alternativer til melkeprodukter, men jeg ønsker å få tak i laktosefri kremost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å meierismør inneholder 0.6 g laktose pr 100 gram smør. Jeg tror kanskje den der kremosten AB prater om er av merket Toufutti? ICA supermarked eller Eurospar bruker å ha produkter fra Toufutti. Tror det er en tofu kremost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...