Gå til innhold

Hvor mye husarbeid gjør deres barn

Anbefalte innlegg

Gjest TS- gjest
Skrevet

Jeg har 2 gutter, 16,15 år gamle. Når de kommer hjem fra skolen, går de som regel opp på rommene sine og enten gjør lekser eller som de gjør mest av spiller dataspill. Så er det middag, da roper vi på de, hvis vi ber de dekke på, kommer de så sent ned at jeg eller faren stort sett har gjort det, de spiser, tar av sine egne fat og glass og opp igjen for å spille, så kommer de ned klokka 2130, for da er det pc slutt. så legger de seg klokka 2230 og 2300

I helgene er det kun spilling som foregår i hodet dems, hvis vi vil ha de med på tur så er det mye klaging og de er sure hele veien, når vi kommer hjem så er det spilling eller furting for at de måtte være med på tur.

Ikke støvsuger de hvis ikke vi ber de om det og selv da er de treige, ikke rydder de etter seg eller noe.

Hvor mye arbeid har deres unger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg var ung måtte jeg rydde rommet ordentlig en gang i uken, hjelpe til på kjøkkenet om jeg ble spurt, rydde etter meg selv og sitte barnevakt for yngre søsken. Disse tingene henger igjen, så jeg har ryddige vaner. Mannen min har aldri hatt noen plikter og det er så vidt han rydder etter seg selv. Om han gjør noe, gjerne etter at jeg har bedt han om det x antall ganger, så skal han ha skryt etterpå. Han løfter ikke på blikket en gang om jeg gjør den samme tingen. Så få satt de i arbeid før en annen stakkars kvinne skal ta over!

Det er forresten absolutt ikke meningen å være frekk, hvis du tolker det som det. Jeg vet hvordan gutter i den alderen er, og det kan ikke være enkelt å få de til å gjøre ting.

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

Bør ikke rydde- og hjelpe til vaner innføres ganske tidlig? Altså allerede i 3-4 årsalderen, men så klart tilpasset alder deretter.

Jeg vet ikke, men å forvente at en 16-åring skal rydde og hjelpe til når han aldri har gjort det før uten at det har fått konskevenser - vel det tror jeg ikke går?

Gjest Gjest
Skrevet

jeg kjenner forresten til de tenåringene som rydder fint når a mor er ute av huset.

To grunner til det.

1. orker ikke verken "så flink du var" eller "nå var det bra du begynte å gjøre noe" - kommentarer

2. eller beskjeder om at ting skal gjøres på den og den måten (altså moras måte) og ikke sin egen måte.

AnonymBruker
Skrevet

Bør ikke rydde- og hjelpe til vaner innføres ganske tidlig? Altså allerede i 3-4 årsalderen, men så klart tilpasset alder deretter.

Jeg vet ikke, men å forvente at en 16-åring skal rydde og hjelpe til når han aldri har gjort det før uten at det har fått konskevenser - vel det tror jeg ikke går?

Jeg tror du har et poeng. Jeg har en snart 3-åring hjemme, og han må rydde opp egne leker fra stua før han legger seg, legge egne klær i riktig skittentøyskurv, sette eget fat og bestikk på benken ved oppvaskmaskinen, dekke bordet før vi spiser osv, dette har han gjort i godt over et år allerede. Det er temmelig enkelt og uproblematisk å få en toåring til å hjelpe til, men det tar tid fra meg til å rettlede; f.eks. hva er rett skittentøyskurv for strømpebuksa, hva skal vi dekke bordet med osv. Jeg tror likevel at når dette er rutine allerede fra han er så liten, at sannsynligheten er langt større for at han fortsetter å bidra når han blir eldre enn om jeg gjorde alt selv nå. Også passer jeg på å fortelle ham at jeg blir glad når han hjelper meg og at det gir meg mer tid til å leke eller lese sammen med ham.

En 15-åring som ikke har noe av dette inne i det hele tatt, tror jeg nesten man kan gi opp. Men du kan jo prøve å ha husmøte, TS, der du og mannen din forteller at dere ikke gidder å være hushjelper mer. Å ikke gidde å komme ned for å dekke bordet handler jo om at de vet dere gjør det selv og at det ikke får konsekvenser. Gi dem faste oppgaver og la det være kjipt å ikke gidde.

Anonym poster: 2f3e8e07f87ab48c425407d711d39902

• Liker 1
Skrevet

jeg kjenner forresten til de tenåringene som rydder fint når a mor er ute av huset.

To grunner til det.

1. orker ikke verken "så flink du var" eller "nå var det bra du begynte å gjøre noe" - kommentarer

2. eller beskjeder om at ting skal gjøres på den og den måten (altså moras måte) og ikke sin egen måte.

Det her er veldig riktig! Ikke noe er mer irriterende enn å høre "Det er bedre å gjøre sånn..." når man prøver å hjelpe til!

• Liker 2
Skrevet

Nå er mine barn ganske små fortsatt, men toåringen rydder ut av oppvaskmaskinen og dekker bordet når hun får beskjed om det.

Det er viktig at barna forstår at det er de voksne som bestemmer. Når man ber barnet gjøre noe, så må det få konsekvenser hvis det ikke blir gjort. Hvis du har bedt dem om å støvsuge, så skal de støvsuge. Om nødvendig, får du låse inn nintendoen deres til de har gjort som du ba om.

• Liker 3
Skrevet

Mine gutter på 16 og 17 gjør lite hvis de ikke får beskjed om det, tror ikke de ser at noe bør gjøres.

De rydder jo av bordet etter seg hver dag, og rydder ut av oppvaskmaskinen hvis jeg ber om det. Støvsuger hvis jeg ber om det. Andre ting også, men kun på forespørsel - tror jeg har skjemt dem bort... :P

Gjest Fluttershy
Skrevet

Nå har vi bare en 5åring i hus, men h*n rydder sitt eget rom så klart, tørker støv en gang i uken på plasser som nås, vasker stuebordet og rydder opp etter seg selv når vi har spist. H*n hjelper meg også ofte med å putte klær i vaskemaskinen og å henge opp klær.

Når jeg var 15-16 år hadde jeg som fast å vaske det ene badet hjemme minst en gang i uken, ta ut av oppvaskmaskinen når jeg så at det trengtes og å rydde mitt eget rom.

Gjest Gjest
Skrevet

Kommer an på hva de har vert vant med fra de var små.

Har ungene aldri vert vant med å hjelpe til og gjort ting i huset fra de var små. Er det litt sent å plutselig begynne eller forvente det når de er en 15-17 år eller eldre.

Jeg var hjemme med ungene til de startet skolen begge to. De var med på alt jeg gjorde. Alt fra å grovarbeid i hagen, matlaging, husvask, klesvask osv.

Hadde eget utstyr til dem. Ute var det egen trillebår, rake, spader og bøtter. De hermet etter hva jeg gjorde med å flytte sten og gjord.

På kjøkkenet hadde jeg bokser og annet matlage/bake utstyr. I starten blandet de jo byggeklosser og slikt i bollene for å lage mat :-)

Var det baking på gang fikk de en egen bit av deigen å ordne med (Rimelig klinete og søl over alt da men.... de fikk lage noe de også, det var det viktigste)

Med husvask hadde de egen bøtte og kluter. I starten uten vann, men "latesom" vask.

Etterhvert som de ble større fikk de gjøre mer av slik vi voksne gjør det. I starten laaangt fra slik det skulle gjøres (gjorde det meste opp igjen når de ikke var tilstede) men guuuu så kry de var etter å ha støvesugd og vasket selv.

Nå som de er 15-19 år. Er de så vant med at slike ting kan de også gjøre. Kan være at jeg må si fra noen ganger før de gjør det. Men stort sett ikke noe problem.

Begge kan lage full middag, holde huset og klær rene og vet hva som skal gjøres i hagen. De klarer det fint fordi de har fått lov.

Gjest TinaT
Skrevet (endret)

Mine gutter har ikke gjort noe hjemme uten at jeg har bedt dem om det.

Men etter at de flyttet for seg selv så fikk de omtrent støv på hjernen. Eldstemann har tellekanter i klesskapet og man finner aldri en skitten tallerken eller kopp på kjøkkenbenken ..

Selv gjorde jeg heller ikke noe særlig hjemme, men etter at jeg flyttet hjemmefra snudde det seg og jeg har aldri tålt rot og skitt rundt meg.

Jeg tror at dersom man er vokst opp i et ryddig og rent hjem så får man de verdiene med seg selvom man ikke har ansvar for rengjøringen i barndomshjemmet. Mor var husmor på sin hals og hennes verdier ble videreført meg uten at hun noensinne trengte si noe.

Mannen min er forresten heller ikke vant til å gjøre noe hjemmefra. Men en mer nøye mann når det kommer til rydding skal man lete lenger etter. Han er systematiker deluxe og elsker å rydde og hater rot.

Endret av TinaT
Skrevet

Vi har en 2 åring. Hun rydder av bordet, setter i oppvaskmaskinen, rydder leker, hiver bleiene sine osv. HELT FRIVILLIG så klart :) Jeg tror det er viktig å begynne tidlig :)

Skrevet

Vel, jeg er 17 selv, og bor hjemme (iallefall i en måned eller to til).

Jeg rydder av ca halve ffrokostbordet, og innimellom etter middag. Grunnen til at jeg ikke rydder mer etter middag er ganske enkelt at jeg trener flere dager i uken, og rekker derfor ikke middag med de andre.

Min faste oppgave er å vaske "mitt" bad. (Er ikke mitt, men mest jeg som bruker det)

De andre søsknene mine (5, 10 og 15), gjør ikke så alt for mye, men hjelper til å rydde av etter middag. De har også "arbeidsliste", der de krysser av. Da får de for eksempel 5 kr for å ta ut av oppvaskmaskinen. På den måten må de gjøre noe for å få lommepenger.

Da jeg var rundt 15-16 ble mamma veldig inspirert av en tante, og plutselig skulle alt forandres. Barna skal hjelpe til meg hjemme, telefon utenfor rommet ved leggetid osv osv. Det var ingen suksess, og antagelig mest fordi det var en for bra forandring.

Lillebroren min er selv 15, og bruker alle ledige tider foran pcen, så vil ønske deg lykke til med å få guttene dine til å gjøre noe husarbeid, men tror ikke det er noe vits fordi det kommer så sent. La dem bare ha ansvar for eget rom, og spillinga får du ikke gjort noe med!

Et siste tips: Hjelper sønnene dine til, kom aldri med kommentarer som "så fint at du også gidder å gjøre noe" (blir oppfattet spydig enten du mener det eller ikke), Og la dem gjøre det på sin egen måte. Min stefar er ikke sånn, og det har gjort at jeg absolutt for alt jeg kan unngår å være i situasjoner der jeg må hjelpe til og han er der. For eksempel får jeg ikke ha for hard stråle, eller bruke varmtvann når jeg skyller tallerkner (fordi det bruker så mye vann, og dyrt med varmtvann), og tallerkene må se ut som de er rene når de går inn i oppvaskmaskinen. Man blir dritt lei, og orker ikke hjelpe til

Skrevet

Her må mi jenta på 4år prøvd å holde rommet sitt ryddig i løpet av uken, og ordentlig rydding av rommet ca ei gang i uka. Også hjelper hun meg med klesvasken og div små ting. I tillegg må hun ta ut av nistepakken sin når hun kommer hjem fra bhg og sette i oppvaskmaskinen, det samme gjelder når hun har spist opp at alt av bestikk osv settes inn i maskinen, med mindre det er fullt eller reint da. Når hun gjør det hun skal får hun ukepenger som hun setter på sparegrisen og det fungerer veldig greit :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...