Gå til innhold

Terskelen for å melde ifra til mattilsynet?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Når ville du kontaktet mattilsynet med bekymringsmelding for hunder?

Er bekymret for to hunder i nabolaget. De bjeffer døgnet rundt, og kan bjeffe i timevis om netten. Det høres ut som de er ute på natten også. Når jeg går forbi er hundene alltid i bur på terassen og bjeffer med en gang de hører folk. I dag når jeg gikk forbi kom eier ut i terassedøren og brølte "hold kjeft", med en gang han såg meg hoppet han til. Har alltid en utrolig dårlig følelse i magen når jeg må gå forbi.

Edit: hørte tidligst i dag at man kunne melde fra til mattilsynet, men hva er egentlig terskelen til å melde ifra? Har du meldt i fra om lignende tilfeller?

Endret av lillemeg90
Videoannonse
Annonse
Gjest Adera
Skrevet

Bedre å melde ein gang for mye enn ein gang for lite.

Men tviler på at mattilsynet gjør noe med saken, dessverre..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville meldt fra! :)

Jeg tror ikke folk har så høy terskel. Når jeg var yngre ble jeg utsatt for omsorgssvikt, men det var aldri noen som meldte fra til barnevernet. Når vi fikk oss hund derimot som også ble mishandlet, da gikk det 6 måneder før hunden var tatt fra oss, og da hadde stefar/mor fått mange advarsler i mellomtiden. Folk hadde vært på tomta vår og stjålet med seg den stakkars hunden hele 7 ganger, og de kunne "hoppe over hekken" og kjefte grenseløst på stefar om de var vitne til mishandlinga.

Anonym poster: e054fb8368817cc7718f45e341cebb7f

Skrevet

Hvorfor ikke kontakte Dyrebeskyttelen om de finnes der du bor. De har ikke myndighet til å gripe inn i saker direkte, men dersom de mener at det er grunnlag for reaksjon etter en befaring, vil en melding til Mattilsynet fra dem kanskje gi større tyngde. Muligens.

AnonymBruker
Skrevet

Vi meldte en gang en nabo til mattilsynet fordi han slapp ut sine 4-5 hunder uten bånd eller tilsyn. Det var riktignok små hunder, men de gneldra og gjorde fra seg ovetalt, samt at de terrorisette alle kattene i området. Vi hadde prøvd å si i fra på en fornuftig måte før vi meldte. Ikke lenge etter var vedkommende på tur med hundene i bånd, og vi så de ikke løs siden. Om det var at vi (og flere naboer) sa i fra eller om mattilsynet hadde vert i kontakt med han vet vi ikke.

Anonym poster: e3fb6743ae11db673b182c17dce6fe38

AnonymBruker
Skrevet

Heller en gang for mye enn en gang for lite tenker jeg.

Anonym poster: e3fb6743ae11db673b182c17dce6fe38

Skrevet (endret)

.

Endret av fruBeist
Skrevet

Hvorfor ikke kontakte Dyrebeskyttelen om de finnes der du bor. De har ikke myndighet til å gripe inn i saker direkte, men dersom de mener at det er grunnlag for reaksjon etter en befaring, vil en melding til Mattilsynet fra dem kanskje gi større tyngde. Muligens.

Har ikke erfaring med ar dyre eskyttelsen griper inn i slike saker, men kan jo ta kontakt med dem først for å høre hva de tenker:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa fra om en labrador som ble utnyttet tiltigging. De grep inn. Et er veterinærer der som bryr seg. Hadde ringt inn en bekymringsmelding om det er slik ts beskriver.

Anonym poster: 3e6a234573634ff81bd370eebaa98089

AnonymBruker
Skrevet

Meld ifra.. Jeg ventet litt for lenge med å melde fra om dårlig hestehold i vinter og det endte med at en av naboens hester ble påkjørt og måtte nødavlives. Ville vente å se om de utbedret gjerdene sine selv etter å ha sagt ifra om at det burde de gjøre. De har heldigvis ikke lenger den gjenlevende hesten hjemme.

Anonym poster: 3b3b56ff7b75a91287d695760de7098a

Skrevet

Bedre å melde ein gang for mye enn ein gang for lite.

Men tviler på at mattilsynet gjør noe med saken, dessverre..

Tenker at det er en god innstilling å ha. Selv om de kanskje ikke griper inn direkte, så kan det hende vedkommende får seg en støkk så han begynner å behandle dyrene bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...