Gå til innhold

Endre tilbehør til bunad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En festdrakt har ikke røtter i historien, så hvordan kan man da kritisere noen for å bære den feil? Her har jo designeren tatt elementer fra både vikingtid, middelalder og 1700-tallet og klæsjet det sammen i en drakt. Får vel egentlig ikke blitt mer kræsj enn det allerede er.

Skrevet (endret)

Veldig fin festdrakt, men siden det er en festdrakt og ikke en offisiell bunad så synes jeg nok du står litt friere. Men er enig med de andre som har svart her - bunadsskjorte bør du ha. Vanlig hvit skjorte vil se litt for merkelig ut. Men du kan sjekke med Husfliden, jeg tror muligens de har noen enkle, litt mer hverdagslige bunadskjorter enn dem som brukes til de offisielle festbunadene.

Hodeplagg er ikke noe must, synes jeg. Jeg har droppet hodeplagget til min bunad,( men nå som jeg er blitt godt voksen kunne jeg faktisk tenkt meg å få det sydd).

Synes også du kan greie deg med nøytrale sko, men tenker du f.eks. stiletthæler så blir det litt merkelig. Det bryter fullstendig med stilen. Ser du nøye på den "hoppedamen" på nettsiden (hun i hvit drakt) så ser du at hun har brune pumps med moderat hæl. De snørestøvlene ser litt OK ut, men blir kanskje litt varme om sommeren. Veska er fin, synes jeg.

Skjønner faktisk at du ikke er overbegeistret for smykkene som hører til. Muligens kan du finne noen OK alternativer her?

Endret av Cata
  • Liker 1
Skrevet

Nå så jeg også linken... Som sagt i en annen tråd: Jeg er usigelig treg.

Det der er ingen bunad, men en festkjole inspirert av norsk folkedrakttradisjon, middelalder og vikingtid.

Personlig synes jeg beltet var råstilig.

Jeg hadde definitivt IKKE brukt vanlige søljer til denne, og antakelig ikke bunadsko heller. På bildene ser det ut som modellen har brune ballerinasko?

Jeg ville beholdt beltet, snøringene og skjorta, kanskje også lomma, og kjørt på med vikingsmykker.

Sminken synes jeg er helt super, men ørepynten hadde jeg bytta ut med noe tøft i sølv eller tinn.

• Liker 1
Skrevet

De vil jeg også ha! :)

Har sett de utstilt i vinduet hos Husfliden her jeg bor, så de bør gå an å få tak rundt omkring. Kanskje hos vanlige skoforretninger også.

Skrevet

Har sett de utstilt i vinduet hos Husfliden her jeg bor, så de bør gå an å få tak rundt omkring. Kanskje hos vanlige skoforretninger også.

De har Husfliden her i byen også, så får stikke innom der :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...