Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Endre tilbehør til bunad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du bilde av den?

AnonymBruker
Skrevet

Ja hvorfor valgte du egentlig festdrakt? Du kunne jo bare gått i vanlig kjole så kunne du gått i de skoene og valgt den veska og de smykkene du ville......

Jeg svarte på dette tidligere i tråden. Det var et veldig press på familien om at jeg måtte ha bunad. Men jeg fant en festdrakt isteden som var billigere og jeg synes er finere. Så nå er alle fornøyd :) TS

Anonym poster: f352c22e07ec8e0bfcdf63d88ccd5028

AnonymBruker
Skrevet

Vet dere om det finnes en type bunadskjorte som er smalere i armene da? Trenger ikke være helt stram og inntillsittende, men bare ikke fullt så "oppblåst" som de vanlige. TS

Skrevet

Det er jo litt viking-stil over den, her kan du vel ihvertfall ha noen litt grove smykker og helt enkle sko. Lave pumps, for eksempel?

• Liker 1
Skrevet

Og utslått hår er kjempestilig til denne. :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo litt viking-stil over den, her kan du vel ihvertfall ha noen litt grove smykker og helt enkle sko. Lave pumps, for eksempel?

Ja, det er det viking-preget jeg liker så godt med den :)

Jeg har hår til midt på ryggen, så jeg tenkte å ha litt volum i krona, og så krølle håret, og ha et sånn bunad-bånd eller sånn. Er det noen regler på disse båndene også?

Omtrent sånn, bare med bunad-bånd istedenfor det svarte. http://4.bp.blogspot.com/_ncLevZKGcFU/TK03TLmRXDI/AAAAAAAAACc/w7F9XYicAEU/s1600/hairstyles-for-curly-hair.png TS

Skrevet

Du kommer til å se helt koko ut om du velger tettsittende hvit skjorte.

• Liker 10
Skrevet

Det synes jeg absolutt du kan ha ja, det passer mye bedre enn noe annet hodeplagg! :)

Til den stilen der hadde det også passet bra med en hvit skjorte med ganske åpen utringning og alveermer/middelalderermer. Ikke veldig voldsomme selvsagt, men litt. :)

AnonymBruker
Skrevet

Du kommer til å se helt koko ut om du velger tettsittende hvit skjorte.

Jeg skrev jo at jeg ikke vl ha en tettsittende skjorte. Men en som har litt mindre oppblåste armer enn det som er vanlig. Jeg har ikke så velig lyst til å se 30kg tyngre ut på 17.mai. TS

AnonymBruker
Skrevet

Det synes jeg absolutt du kan ha ja, det passer mye bedre enn noe annet hodeplagg! :)

Til den stilen der hadde det også passet bra med en hvit skjorte med ganske åpen utringning og alveermer/middelalderermer. Ikke veldig voldsomme selvsagt, men litt. :)

Litt utrigning kunne vært fint til denne ja. SIden den har litt sånn "korsett, knytting" foran i sølvlenker. Så det er en mulighet å ikke bruke tradisjonell bunadskjorte altså? Er det mange som bruker andre typer skjorter? TS

Skrevet

Nei, det er ikke mange.

• Liker 2
Gjest Marmot
Skrevet

Det er jo ikke snakk om å bruke helt vanlige sko. Men jeg lurte på om det fantes en annen type enn de standarsskoene med tykk hær og firkanta spenne.

Ja, du kan bruke snørestøvler, om det hjelper.

snorestovler_Large.jpg

• Liker 2
Skrevet

Synes det er veldig rart å lese at det er så mange meninger om at det må være sånn og sånn. Jeg har fått vite at fra gammelt av oppsto bunader av tøyrester som man sydde sammen og laget drakter av. Man hadde ikke råd til å kjøpe det ene og det andre fordi det absolutt skulle se ut på en måte.

• Liker 2
Skrevet

En må ikke bruke hodetøy på bunad heller. Men som sagt; det er ikke det samme med en festdrakt. Husfliden har faktisk fått inn et par nye bunadsskosom jeg sikler på. Uansett kan du fint bruke noen diskret andre sko til denne. Den var forresten en veldig fin drakt.

De vil jeg også ha! :)

• Liker 1
Annonse
Skrevet (endret)

Hodeplagg er frivillig, så det trenger du ikke bruke. Til min bunad som er sunnmørsbunad finnes det hodeplagg, men det er ytterst få som bruker det.

Vanlig skjorte til bunad er ikke fint, da kan du droppe å bruke bunaden. Har en venninne som måtte ha det som kriseløsning ett år da hun brant i stykker skjorta under stryking, ikke fint! Ha på bunadskjorte.

Synes det er finest med bunadsko, enig at de ikke er noe spesielt lekre, men om man kommer med stillethæler til bunad ser det bare merkelig ut. Ha på bunadsko.

Om du ikke har bunadøredobber ville jeg bruk noen små i samme farge som resten av bunadsølvet. Ikke noe store hengende greier nei.

Du må ikke bruke veska, men om du har slik som meg så henger den vel på forklet? Om du ikke har tenkt å bruke bunadvesken synes jeg ikke du skal ha noen annen veske, da bør du gå uten. Så enten bunadveske eller ingen veske.

Jeg bruker selv en del sminke, det synes jeg er greit, liker å se bra ut selv om jeg har bunad. Med mindre du har type voldsomt gothsminke så kan du godt ha på øyenskygge og farge på leppene, sotede øyner blir for mye. Prøv å velge litt naturlige farger.

Neglene kan du lakke, men velg en farge som passer til bunaden. Jeg har mye rødt i min, så jeg har noen ganger hatt rød neglelakk på.

Så da har du min mening :)

Edit: Ser at du mener du ser tykkere ut i bunad pga skjorta eller noe? Ja, det gjør vi alle! Jeg får flodhesthofer og ser ut som en tønne, er normalt slank til vanlig. Synes allikevel bunad er kjempefint! Ikke tenk på det. Likt for alle.

Endret av belle_
  • Liker 2
Skrevet

Case a: Du har ekte bunad/tradisjonell festdrakt:

Skjorte, stakk, forkle og lomme er en helhet som hører sammen. Du bør absolutt ikke droppe eller bytte ut noe av det. Hodeplagg og eventuelle belter er tilbehør som ofte kan droppes.

Bruk søljer og knappe som hører til, og nøytral ørepynt/ringer som du trives med.

Bruk nøytrale svarte sko som er gode å gå i.

Case b: Du har "lekebunad":

Gå bananas og kos deg med spennende kombinasjoner.

PS: Jeg tror ikke jeg hadde reagert om noen brukte bunadskjorte til jeans, men bunadstakk uten skjorte ser veldig dumt ut!

AnonymBruker
Skrevet

Hodeplagg er frivillig, så det trenger du ikke bruke. Til min bunad som er sunnmørsbunad finnes det hodeplagg, men det er ytterst få som bruker det.

Vanlig skjorte til bunad er ikke fint, da kan du droppe å bruke bunaden. Har en venninne som måtte ha det som kriseløsning ett år da hun brant i stykker skjorta under stryking, ikke fint! Ha på bunadskjorte.

Synes det er finest med bunadsko, enig at de ikke er noe spesielt lekre, men om man kommer med stillethæler til bunad ser det bare merkelig ut. Ha på bunadsko.

Om du ikke har bunadøredobber ville jeg bruk noen små i samme farge som resten av bunadsølvet. Ikke noe store hengende greier nei.

Du må ikke bruke veska, men om du har slik som meg så henger den vel på forklet? Om du ikke har tenkt å bruke bunadvesken synes jeg ikke du skal ha noen annen veske, da bør du gå uten. Så enten bunadveske eller ingen veske.

Jeg bruker selv en del sminke, det synes jeg er greit, liker å se bra ut selv om jeg har bunad. Med mindre du har type voldsomt gothsminke så kan du godt ha på øyenskygge og farge på leppene, sotede øyner blir for mye. Prøv å velge litt naturlige farger.

Neglene kan du lakke, men velg en farge som passer til bunaden. Jeg har mye rødt i min, så jeg har noen ganger hatt rød neglelakk på.

Så da har du min mening :)

Edit: Ser at du mener du ser tykkere ut i bunad pga skjorta eller noe? Ja, det gjør vi alle! Jeg får flodhesthofer og ser ut som en tønne, er normalt slank til vanlig. Synes allikevel bunad er kjempefint! Ikke tenk på det. Likt for alle.

Så det er såpass strengt. Det er ikke forkle på festdrakten min, så veska henger i beltet. Jeg hadde ikke tenkt å bruke en vanlig veske for det ser jo merkelig ut. Hadde vel egentlig ikke tenkt å ha noen veske, men det blir jo upraktisk. Hmm, kanskje det blir bunadveska da.

Jeg har grønn festdrakt, så grønne negler blir kanskje litt i overkant :fnise: Men bra at det ikke er "forbudt" med neglelakk ihvertfall. Når det gjelder sminke er det kun 1 stil som kler meg, litt sånn 50-tallssminke. Omtrent sånn http://favimages.com/image/305339/ Blir det for voldsomt?

Og noen øredobber som dette? http://img1.etsystatic.com/009/0/6404021/il_340x270.436357985_kcye.jpg

Jeg vet at det er sikkert flere som føler de ser litt store ut i bunader. Men størrelsen min er mitt aller største kompleks. Og selve kjolen ser jeg bra ut i, den fremhever midjen min og alt. Så da er det så kjedelig at de skjorteermene skal være så himla store og ødelegge alt :fnise:

TS

Skrevet

Jeg får ikke opp noen av bildene du linker til, så det er ikke godt å si...

Bunader fremhever pupper, midje og hofter/rumpe, så du må bare akseptere at du "ser 30 kg større ut".

30 kg er en voldsom overdrivelse, men trøsten får være at alle andre ser likedan ut. Forresten er det ikke skjorteermene som legger imaginære kilo til vekta, men selve stakken.

Skrevet (endret)

Så det er såpass strengt. Det er ikke forkle på festdrakten min, så veska henger i beltet. Jeg hadde ikke tenkt å bruke en vanlig veske for det ser jo merkelig ut. Hadde vel egentlig ikke tenkt å ha noen veske, men det blir jo upraktisk. Hmm, kanskje det blir bunadveska da.

Jeg har grønn festdrakt, så grønne negler blir kanskje litt i overkant :fnise: Men bra at det ikke er "forbudt" med neglelakk ihvertfall. Når det gjelder sminke er det kun 1 stil som kler meg, litt sånn 50-tallssminke. Omtrent sånn http://favimages.com...image/305339/ Blir det for voldsomt?

Og noen øredobber som dette? http://img1.etsystat...7985_kcye.jpg

Jeg vet at det er sikkert flere som føler de ser litt store ut i bunader. Men størrelsen min er mitt aller største kompleks. Og selve kjolen ser jeg bra ut i, den fremhever midjen min og alt. Så da er det så kjedelig at de skjorteermene skal være så himla store og ødelegge alt :fnise:

TS

Får heller ikke opp bildene dine! Men vil gjerne se :)

50-tallssminke kan være veldig fint, så tror i grunn det skal gå greit. Trenger kanskje ikke klæsje på med masse rød leppestift da :)

Hvilke type øredobber er det snakk om? Og hvilken bunad/festdrakt har du? Litt enklere å se for seg ting om man vet hvordan den ser ut.

Tviler på det er skjorten som gjør du ser større ut! Min er også veldig fluffy i armene, synes det er fint i grunn.

Jeg har denne bunaden http://www.bunadrose...d/sunnmorsbunad , så er ikke akkurat et forkle, men sånn omslag. Så vesken henger sånn på siden. Er utrolig praktisk å ha den, akkurat plass til mobil, bankkort, snus og andre småting :)

Du kunne kanskje ha neglene i en naturlig farge for anledningen? Noe lyst, litt sånn nudeish.

Edit: Så du hadde lagt ut bilde nå! Den var kjempefin, synes du skal ha skjorten til.

Endret av belle_

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...