AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #1 Del Skrevet 9. mai 2013 Jeg er egentlig ganske kresen på bunader, og synes mange er mindre fine, og noen få er fine. Så jeg lurer på om det er lov å bruke tilbehøret på en måte jeg selv synes er fin? Det virker som alle er så strenge på dette, så er litt usikker. Det jeg vil gjøre er: (Jeg har forresten ikke bunad, men en festdrakt i svart og grønn) * Jeg synes ikke hodeplaggene er fine, så jeg lot være å kjøpe det, men da mamma fikk vite det ble hun ganske sur.. Så er det feil å gå uten hodeplagget? Er det feil å ikke eie hodeplagg til festdrakt? * Jeg synes ikke bunadskjorter er fine fordi armene er så "oppblåste". Det ser ihvertfall ikke pent ut på meg som er litt kraftig i utgangspunktet. Er det lov å bruke en vanlig hvit skjorte? Eller finnes det bunadskjorter som ikke har så svære armer? * Finnes det en annen type sko enn de vanlige skoene med tykk hæl og den firkanta spenna? Er festdraktsko annerledes enn bunadsko? * Jeg har ikke bunadøredobber og liker ikke å bare bruke små kuler/perler. Liker litt store øredobber som henger. Er det fritt fram for å velge den ørepynten man liker selv? * Må jeg bruke den veska som følger med? * Jeg ser virkelig mindre pen ut med naturlig sminke. Så jeg bruker litt markant sminke til vanlig, med svart eyeliner og en god del mascara og gjerne leppestift. Men på 17.mai så ser det jo ut som ingen bruker sminke omtrent.. MÅ jeg ha veldig naturlig og usynlig sminke når jeg bruker festdrakt? * Jeg har veldig lange negler, må jeg lakke disse i en nøytral farge? Pleier å bruke rød, gull, grå osv. Jeg er helt ny på dette. Har aldri brukt festdrakten min før, så håper noen kan hjelpe meg med disse spørsmålene Anonym poster: b2459e27e6f2ecfd9a311d64d1bc4fd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #2 Del Skrevet 9. mai 2013 Hvorfor har du egentlig bunad? Er det noe som helst du liker med den? Personlig, så synes jeg man skal bruke bunaden slik den er, med rett veske, skjorte, sko, nøytral sminke osv. Men ingen arresterer deg om du gjør som du vil... (og så håper jeg dette egentlig er en trolletråd) Anonym poster: 972ed236a968967d60fc2c5688b0c212 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #3 Del Skrevet 9. mai 2013 Hvorfor har du egentlig bunad? Er det noe som helst du liker med den? Personlig, så synes jeg man skal bruke bunaden slik den er, med rett veske, skjorte, sko, nøytral sminke osv. Men ingen arresterer deg om du gjør som du vil... (og så håper jeg dette egentlig er en trolletråd) Anonym poster: 972ed236a968967d60fc2c5688b0c212 My thoughts exactly. Foruten hodeplagg, som forøvrig er valgfritt, synes jeg resten burde holdes så naturlig og tradisjonellt som mulig! Anonym poster: 732b7cccbda9c5ba8fb11a3527acacfb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #4 Del Skrevet 9. mai 2013 Oi, det var krasse svar. Min familie er veldig opptatt av tradisjoner, så det var et veldig press om at jeg måtte kjøpe meg bunad. Fant da en festdrakt som jeg likte. Og jeg synes selve kjolen er veldig fin Jeg liker bare ikke tilbehøret. TS Anonym poster: f352c22e07ec8e0bfcdf63d88ccd5028 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sheltay Retrac Skrevet 9. mai 2013 #5 Del Skrevet 9. mai 2013 Hvis du har en festdrakt uten røtter i historien er det vel bare å gå nuts med tilbehøret. Ikke noe av det er historisk riktig uansett. Hadde du hatt en skikkelig folkedrakt derimot, ville jeg blitt irritert om du ødela den med ideene dine. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #6 Del Skrevet 9. mai 2013 Hvis du har en festdrakt uten røtter i historien er det vel bare å gå nuts med tilbehøret. Ikke noe av det er historisk riktig uansett. Hadde du hatt en skikkelig folkedrakt derimot, ville jeg blitt irritert om du ødela den med ideene dine. Det er en festdrakt fra det stedet halve slekta mi stammer fra. Så det er jo litt røtter i historien da. Men på den andre siden så er det jo ikke en ordentlig bunad. Er det "bunad polititet" like nøye og pirkete på festdrakter også? Har jo hørt mange ganger at spesielt eldre damer følger nøye med på bunadene til folk og vurderer "riktigheten". Men de har vel ikke like god oversikt over festdrakter? TS Anonym poster: f352c22e07ec8e0bfcdf63d88ccd5028 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sheltay Retrac Skrevet 9. mai 2013 #7 Del Skrevet 9. mai 2013 Du får nok noen blikk, ja. Men du, det finnes mye bunadøredobber som er store og dinglende, ihvertfall. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miaw Skrevet 9. mai 2013 #8 Del Skrevet 9. mai 2013 Jeg må innrømme jeg hadde tenkt mitt dersom jeg hadde sett noen med vanlig hvit skjorte og vanlige sko i festdrakt! Øredobber kan du jo velge selv, men da må de være diskre. Fjærøredobber f.eks ser jo helt fjernt ut.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sheltay Retrac Skrevet 9. mai 2013 #9 Del Skrevet 9. mai 2013 "Bunadpolitiet" sendte stygge blikk på skoene mine i fjor, men de er helt riktige til bunaden min. Dufsesko, det hadde de tydeligvis ikke sett før, haha. De har ikke så god peiling, alle disse gamle damene. Hvilken drakt er det snakk om da? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #10 Del Skrevet 9. mai 2013 Festdrakt er jo ikke det samme som bunad, så fritt frem! Får jo kjøpt festdrakt til en billig penge på Sparkjøp, så er vel ikke noe historisk å ta hensyn til med de..... Anonym poster: 20031478660b7a6d7ed7f940914040d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #11 Del Skrevet 9. mai 2013 Jeg må innrømme jeg hadde tenkt mitt dersom jeg hadde sett noen med vanlig hvit skjorte og vanlige sko i festdrakt! Øredobber kan du jo velge selv, men da må de være diskre. Fjærøredobber f.eks ser jo helt fjernt ut.. Det er jo ikke snakk om å bruke helt vanlige sko. Men jeg lurte på om det fantes en annen type enn de standarsskoene med tykk hær og firkanta spenne. Anonym poster: f352c22e07ec8e0bfcdf63d88ccd5028 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #12 Del Skrevet 9. mai 2013 "Bunadpolitiet" sendte stygge blikk på skoene mine i fjor, men de er helt riktige til bunaden min. Dufsesko, det hadde de tydeligvis ikke sett før, haha. De har ikke så god peiling, alle disse gamle damene. Hvilken drakt er det snakk om da? Jeg er veldig redd for å få stygge blikk, det er jo ikke særlig gøy. Men samtidig vil jeg jo føle meg vel i det jeg har på meg. Den typiske naturlige "bunad-stilen" er virkelig ikke helt meg, så derfo håper jeg at det er mulig å inngå litt kompromisser. Det er festdrakten som heter Elise. TS Anonym poster: f352c22e07ec8e0bfcdf63d88ccd5028 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miaw Skrevet 9. mai 2013 #13 Del Skrevet 9. mai 2013 Etter en rask tur innom google fant jeg dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Golde Skrevet 9. mai 2013 #14 Del Skrevet 9. mai 2013 Det er jo ikke snakk om å bruke helt vanlige sko. Men jeg lurte på om det fantes en annen type enn de standarsskoene med tykk hær og firkanta spenne. Anonym poster: f352c22e07ec8e0bfcdf63d88ccd5028 Jeg synes du kan bruke nøytrale, svarte skinnsko til en festdrakt om du ikke liker de typiske bunadskoene. Skoene tar ikke så mye oppmerksomhet uansett. Men ellers ville jeg holdt meg til det tilbehøret som hører til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miaw Skrevet 9. mai 2013 #15 Del Skrevet 9. mai 2013 Det virker jo ikke som du føler deg vel i festdrakten din generelt. Kanskje du heller bør finne deg en fin kjole? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #16 Del Skrevet 9. mai 2013 Etter en rask tur innom google fant jeg dette De er så like som det, ja. Ikke store forskjellen, men ut fra disse bildene synes jeg nummer 7 var de peneste Men de koster vel en god del? Da er det kanskje best med nøytrale skinnsko som en annen foreslo. TS Anonym poster: f352c22e07ec8e0bfcdf63d88ccd5028 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #17 Del Skrevet 9. mai 2013 Det virker jo ikke som du føler deg vel i festdrakten din generelt. Kanskje du heller bør finne deg en fin kjole? Jeg føler meg vel i selve kjolen. Den er kjempefin. Men jeg er sånn at jeg gjerne vil være på mitt peneste, samtidig som jeg vil følge så mye tradisjon som mulig. Men her blir det da litt vanskelig, og jeg må prøve å inngå litt kompromiss. Fordi jeg ser SVÆR ut i bunadskjorte, og jeg ser virkelig mindre pen ut med naturlig sminke. Er det så galt å prøve å gjøre sånn at jeg er på mitt peneste og føler meg vel, samtidig som jeg prøver å følge reglene da? TS Anonym poster: f352c22e07ec8e0bfcdf63d88ccd5028 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miaw Skrevet 9. mai 2013 #18 Del Skrevet 9. mai 2013 Jeg føler meg vel i selve kjolen. Den er kjempefin. Men jeg er sånn at jeg gjerne vil være på mitt peneste, samtidig som jeg vil følge så mye tradisjon som mulig. Men her blir det da litt vanskelig, og jeg må prøve å inngå litt kompromiss. Fordi jeg ser SVÆR ut i bunadskjorte, og jeg ser virkelig mindre pen ut med naturlig sminke. Er det så galt å prøve å gjøre sånn at jeg er på mitt peneste og føler meg vel, samtidig som jeg prøver å følge reglene da? TS Anonym poster: f352c22e07ec8e0bfcdf63d88ccd5028 Det er absolutt ikke galt å prøve sånn at du føler deg mest vel! Jeg tolket bare innleggene dine til at du kanskje ikke følte deg så vel i festdrakt generelt. Kanskje bunadskjorten er litt for stor til deg? Du kan jo gå til en husflid butikk og prøve litt andre bunadskjorter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cordelia Skrevet 9. mai 2013 #19 Del Skrevet 9. mai 2013 (endret) En må ikke bruke hodetøy på bunad heller. Men som sagt; det er ikke det samme med en festdrakt. Husfliden har faktisk fått inn et par nye bunadsskosom jeg sikler på. Uansett kan du fint bruke noen diskret andre sko til denne. Den var forresten en veldig fin drakt. Endret 9. mai 2013 av Cordelia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 9. mai 2013 #20 Del Skrevet 9. mai 2013 Ja hvorfor valgte du egentlig festdrakt? Du kunne jo bare gått i vanlig kjole så kunne du gått i de skoene og valgt den veska og de smykkene du ville...... 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå