Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter kraftig med pms plager hver bidige måned. Jeg føler meg svært oppblåst, blir irritabel, depriert, får uren hud, jævlig ømme bryster og dette varer jo et par uker til jeg får mensen. føler dette har blitt værre med årene. Jeg har vel en ti-femten år igjen til overgangsalder så håper det går ann å gjøre noe med dette.

jeg syns det er plagsomt for min egen del og tenker at humøret mitt går utover andre, særlig familie. Prøver selvfølgelig holde meg i skinnet og ikke la frustrasjonen min gå utover dem, men det er litt vanskelig til tider.

Er det andre som sliter med det samme, og som kan gi noen råd som faktisk funker?

Hørt noe om nattlysolje og johannesurt, men ikke prøvd dette ennå, da det kan fjerne effekten av andre medikamenter. (ihvertfall johannesurt) ?

noen andre kjærringer der ute med samme problemet?

Anonym poster: 0f5bb7df1a49940f3f6a99ccbd03fe46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HAh, jeg sliter med det samme. For meg hjalp det egentlig veldig å føre kalender over syklusen (som sikkert de fleste allerede gjør), sånn for å kunne bla opp i boken og innse at det er PMS-en som kødder med meg, og at jeg ikke har blitt deppa eller klikket fullstendig siden jeg plutselig gråter over katten min som døde for sånn fire år siden.

Du kan gå til legen og få antidepressive legemidler for de dagene der plagene er verst. Ellers aner jeg ikke. Jeg gjør ikke noe spesielt. Bare prøver å unngå å konfrontere folk med ting de dagene, siden jeg angrer som en hund dagen etterpå (stort sett irrasjonelle greier). Sjeldent jeg klarer å holde meg. Burde sikkert fått noen sånne tabletter. Heeehehe.

AnonymBruker
Skrevet

HAh, jeg sliter med det samme. For meg hjalp det egentlig veldig å føre kalender over syklusen (som sikkert de fleste allerede gjør), sånn for å kunne bla opp i boken og innse at det er PMS-en som kødder med meg, og at jeg ikke har blitt deppa eller klikket fullstendig siden jeg plutselig gråter over katten min som døde for sånn fire år siden.

Du kan gå til legen og få antidepressive legemidler for de dagene der plagene er verst. Ellers aner jeg ikke. Jeg gjør ikke noe spesielt. Bare prøver å unngå å konfrontere folk med ting de dagene, siden jeg angrer som en hund dagen etterpå (stort sett irrasjonelle greier). Sjeldent jeg klarer å holde meg. Burde sikkert fått noen sånne tabletter. Heeehehe.

Jeg er dårlig på å føre kalender selv men har jo en viss ide, og merker det jo på de kroppslige plagene om når det intreffer. antidepressiva vil jeg ikke på, og helst ikke noe kjemisk medisinering med masse bivirkninger. Har du testa nattlysolje?

Skrevet

Jeg er dårlig på å føre kalender selv men har jo en viss ide, og merker det jo på de kroppslige plagene om når det intreffer. antidepressiva vil jeg ikke på, og helst ikke noe kjemisk medisinering med masse bivirkninger. Har du testa nattlysolje?

Nei, vet ikke hva nattlysolje er for noe engang. ;) Men enig i at det er dumt med div. legemidler ja. Skeptisk til det selv, men vurderer det faktisk seriøst nå. Synes plagene blir verre.

Merker også at jeg blir rastløs og urolig disse dagene. Men det fungerer å trene ut en del følelser da. Løpe...

Ellers vet jeg ikke. Utrolig plagsomt bare. Jeg får også veldig ømme bryster og vondt i hodet. Og det der med oppblåst. Medikamentene hos legen fungerer vel uansett bare mot humørplagene, vil jeg tro.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, vet ikke hva nattlysolje er for noe engang. ;) Men enig i at det er dumt med div. legemidler ja. Skeptisk til det selv, men vurderer det faktisk seriøst nå. Synes plagene blir verre.

Merker også at jeg blir rastløs og urolig disse dagene. Men det fungerer å trene ut en del følelser da. Løpe...

Ellers vet jeg ikke. Utrolig plagsomt bare. Jeg får også veldig ømme bryster og vondt i hodet. Og det der med oppblåst. Medikamentene hos legen fungerer vel uansett bare mot humørplagene, vil jeg tro.

AnonymBruker
Skrevet

http://nhi.no/livsstil/helsetjenesten/alternativ-komplementer-medisin/nattlysolje-34452.html

AnonymBruker
Skrevet

ts. skal jaggu meg prøve nattlysolje gitt..hjelper mot ømme jur og premenstruelle plager... kanskje tilogmed noe av ad-hd n min :danse:

Skrevet

Dette hørtes voldsomt kjent ut! For min del hjelper det med paracet og varmeflaske på smertene, samt holde meg i ro. :)

Den psykiske delen er verre. Hvis man er tydelig klar over at man er i en slik periode, så burde man rett og slett bare bruke litt lenger tid på å tenke gjennom ting før man responderer til noe som blir sagt, og spørre seg selv grundig om det er din oppriktige mening, eller om det er hormonene som prater.

Hvis det er alvorlige ting som blir diskutert, gjør du nok lurt i å vente til perioden er over hvis du sliter med å få følelsene under kontroll.

Personlig opplever jeg at hvis man har et godt kosthold og ikke stresser, hjelper dette på en mye mer stabil og behagelig periode! Og nok søvn :sove: !

Gjest Gjest
Skrevet

Husker ikke hvilket program det var, eller hvilken kanal programmet gikk på, men meieriprodukter viste seg å hjelpe de fleste kvinnene i testen som ble gjennomført. Altså en diett med mye meieriprodukter. Dette roet ned både fysiske og psykiske reaksjoner på pms. Alt ble ikke tipp topp, men det roet ned det verste.

Søk på Google! :) lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter veldig med det samme selv, synes nesten det bare blir værre og værre fra mens til mens. Er litt yngre en deg, så jeg er forsatt i ferd med å utforske hva som hjelper for meg (dette varierer jo), men har en mor som har hatt det som meg hele livet, og hun har funnet mange måter å gjøre pms'en lettere for seg.

- Føre kalender over syklusen (IKKE bare dagene med mensen, men også dager før og etter mens, og gjerne eggløsning). Dett av de 3-4 neste mnd, lag en notat hver dag (hele mnd) hvordan dagsform er, humør, fysisk og evt andre ting som kan være aktuelt, prøv også å ikke tenke over syklusen din når du skriver ned, så det blir mest mulig "objektivt". Når du har gjort dette stryker du over alle dagene med "dårlig humør" "sterke fysiske plager" "gode dager" osv. i forskjellige farger (du kan f.eks også ha en skala på 1-4 hvor 1 = lett dag og 4=veldig vanskelig) . Du vil nok ganske fort kunne se et mønster, og også kanskje få noen overaskelser. Du vil få et ganske fint skjema over perioder med mensen, premenstruell, etter mensen, eggløsning, og vil kunne se hvilke deler av mnd som er de tøffeste.

Så er det bare å begynne å tilpasse. Legg planer som kan vente på andre dager enn de værste, unngå stressfaktorer, planlegg ting du vet hjelper, om du har fleksibel jobb, så kan du f.eks. planlegge 1 time ekstra søvn de dagene du har det værst eller gå tidligere fra jobb disse dagene. Du kan også være obs på å legge deg litt tidligere dagene du har det ille. Også å få unnagjort ting før disse dagene kommer, så du har tid og rom til å ta det litt roligere. Har du barn som må passes så avtal med besteforeldre, far eller lignende at det er disse dagene det passer med avlastning.

- Mosjon. Trening under menstruasjon er ikke så behagelig om man sliter med mage og ryggsmerter, kvalme, lavt energinivå, og generelle plager. Men det å passe på å mosjonere ellers i mnd har stor effekt for mange, man blir litt mer hardbarket for smerter osv om man er godt trent, og kroppen har det generelt bedre. Jeg pleier også å gjøre veldig milde yoga/pusteøvelser under mens, man skal helst ikke gjøre yoga under mens, men det kan være fint med noen øvelser som fokuserer mer på pust og avslapning/avstressing.

- Kosthold, spis variert, få i deg nok væske (dette gjelder hele tiden). Under mens er det lurt å huske væske og å få i deg nok jern (brunost, leverpostei). Unngå fett og sukker, og generelt usunt, under mensen selvom du kanskje har lyst på denne typen mat, fokuser mer på å få i deg rikelig med næringsrik mat, og spis gjerne litt mer enn du gjør ellers i mnd, men sørg for at dette er sunn mat. Lag deg gjerne noen juicer eller smoothier med gulerot spinat osv. Jeg aner jo ikke om dette vil hjelpe på din pms, men jeg erfrarer hvertfall at dette får meg til å føle meg "renere" og mer pigg generelt, og også under mensen. Det skader i hverfall ikke.

Vil også annbefale deg en tur innom legen, få sjekket jernlagre og evt vitaminmangel. Jeg fikk konstantert jernmangel, d-vitamin mangel, og a-vitaminmangel. I forhold til jernmangel merket jeg en stor forskjell under mens da jeg begynte å ta tilskudd.

Sørg for å få i deg tran eller omega.

- Varme puter (kirsepute), god hodepute, madrass, varmeflaske, ibux, massasje enten i form av kjæreste, venninne, dusjen, profesjonell massasje, nok med søvn osv, er alle jenters gode hjelpemidler under mens.

- nattlysolje, har selv prøvd dette, merket ikke noen revlosjonerende effekt, men skal gi det en til sjangse, da jeg ikke føler jeg prøvde det over lang nok tid. Min mor har hatt kjempe gode effekter med det.

Lykke til!

Anonym poster: 1a3597e23919cb1be856ea122b1e8c7e

Skrevet

Noen som har prøvd akupunktur? Det hjelper mot mange typiske "dameplager" og kan bidra til å roe ned systemet :)

Gjest Gjest
Skrevet

P-piller kan i noen tilfeller hjelpe, for meg var cerazette livredning men den drepte lyst da...

Ikke spis sukker eller mel.

Ta noe vanndrivende.

Gå til en som kan skikkelig dypvevsmassasje!

Gjest Gjest
Skrevet

En venninne skryter veldig av nattlysolje. Tok henne tre sykluser så merket hun- og familien hennes - forskjell.

Skrevet

Sjekk ut Efamol kosttilskudd. Tok bare to sykluser så merket ikke samboeren at jeg hadde pms engang ;)

Gått på det ett år nå og er kjempefornøyd. Godt for huden er det å :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...