Gå til innhold

tips? rådløs..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ett lite problem med ene hunden min. Jeg flyttet for meg selv med 2 av hundene mine. Ene tispa jeg har, har jeg litt problem med etter flytting, hun var husren der jeg bodde før, men etter jeg flyttet, så gjør hun fra seg inne, og dette skjer kunn når jeg ikke er hjemme selv.

Og når det skjer når jeg ikke er hjemme, så får jeg jo ikke jobbet med det.

Hun får turer både før jeg drar på jobb, og når jeg kommer hjem selfølgelig.. hun får mental trening, og hele pakka egentlig.

Hadde og problem med at hun var så tynn en periode da hun var skikkelig stresset en liten periode, rett etter jeg flyttet, men har fått "fetet" henne opp igjen, så det problemet har jeg ikke lengre, heldigvis.

Er det noen som har vært borti noe lignende selv, noen med tips?

Anonym poster: 76b61102559ad1e7a043ac54dd61432c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge er det siden du flyttet?

Noen hunder er vare og bruker lang tid på å bli husvarm, og kjent med nye lyder og lukter

Kan det være markering mon tro?

Skrevet (endret)

Noen hunder er vare og bruker lang tid på å bli husvarm, og kjent med nye lyder og lukter

Endret av Syden
AnonymBruker
Skrevet

Vi flyttet i starten av mars 2013.

Tviler på at det er markering, for det er skikkelig basjklatter og tissedammer. :(

Skrevet

Da kan det være flyttingen. Start med do trening som du ville med en valp og ikke stress ( om du klarer)

Kan være at hunden ikke føler seg helt trygg ennå- Gi det tid

Har ikke noe annet som dukker opp i hodet sån umiddelbart.

Skrevet (endret)

Da kan det være flyttingen. Start med do trening som du ville med en valp og ikke stress ( om du klarer)

Ja, do trening var ett godt tips :) så det holder jeg også med.. har hun faste plasser hun gjør ifra seg da?

Endret av Syden
AnonymBruker
Skrevet

Jamen, do trening? hun gjør jo ALDRI fra seg inne når jeg er hjemme..

Skrevet

nei,men at du starter slik du gjorde med en valp.Ut etter mat ,lek og soving.

Skrevet

Kanskje en hund som har bodd der tidligere ikke har vært stueren, og at tispa påvirkes av dette? Du tror du har vasket godt nok, men hundens luktesans kjenner ingen grenser. ;)

Skrevet

Jeg ville gått for mye ros og rutine når det kommer til dette. Sørg gjerne for å ha en fast plass utendørs hvor hun får gjøre fra seg, og få henne gjerne til å forbinde det med et ord. Premier og den slags er en god hjelp til å begynne med, men husk på å behandle dem likt. Selv om den andre hunden din ikke har dette problemet, så bør du gjøre det samme med dem begge. Premiér og ros dem for ønsket oppførsel!

Hadde en stor hund som jeg fikk da den var voksen, og den var overhodet ikke stueren. Nå har jeg gjennom å rose ham ute fått han til å skjønne at når jeg sier ordet, så er det dét jeg vil at han skal gjøre, så nå har vi grei rutine på det. Kan gjerne bare åpne døren og si hva jeg vil at han skal gjøre, og så gjør han det og labber rolig inn igjen. Etterhvert har det blitt en god rutine som han virker svært tilfreds med.

En annen ting er å jobbe med stresset hennes. Har du investert i noen gode aktiviteter dere kan drive med? Da min hund hadde problemer med enkelte steder i huset, sørget jeg for å leke med favorittleken hans på de stedene - slik fikk han gjøre gode mentale koblinger til hele huset. En annen ting er at mye aktivitet og leking gjør at de stresser mindre, rett og slett fordi de blir glade og får mindre energi til å bruke på å stresse. Det er litt som når vi mennesker begynner å trene for å dempe angst, depresjon osv. :)

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje en hund som har bodd der tidligere ikke har vært stueren, og at tispa påvirkes av dette? Du tror du har vasket godt nok, men hundens luktesans kjenner ingen grenser. ;)

Det har aldri bodd en hund inne i dette huset, hun er den første hunden inn her..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gått for mye ros og rutine når det kommer til dette. Sørg gjerne for å ha en fast plass utendørs hvor hun får gjøre fra seg, og få henne gjerne til å forbinde det med et ord. Premier og den slags er en god hjelp til å begynne med, men husk på å behandle dem likt. Selv om den andre hunden din ikke har dette problemet, så bør du gjøre det samme med dem begge. Premiér og ros dem for ønsket oppførsel!

Hadde en stor hund som jeg fikk da den var voksen, og den var overhodet ikke stueren. Nå har jeg gjennom å rose ham ute fått han til å skjønne at når jeg sier ordet, så er det dét jeg vil at han skal gjøre, så nå har vi grei rutine på det. Kan gjerne bare åpne døren og si hva jeg vil at han skal gjøre, og så gjør han det og labber rolig inn igjen. Etterhvert har det blitt en god rutine som han virker svært tilfreds med.

En annen ting er å jobbe med stresset hennes. Har du investert i noen gode aktiviteter dere kan drive med? Da min hund hadde problemer med enkelte steder i huset, sørget jeg for å leke med favorittleken hans på de stedene - slik fikk han gjøre gode mentale koblinger til hele huset. En annen ting er at mye aktivitet og leking gjør at de stresser mindre, rett og slett fordi de blir glade og får mindre energi til å bruke på å stresse. Det er litt som når vi mennesker begynner å trene for å dempe angst, depresjon osv. :)

Hun var jo veldig stresset i starten da vi flyttet, men hun har roet seg veldig ned(har fått rapport av de som bor i hovedhuset :)

Men jeg får vell prøve med mye rosing når hun gjør fra seg ute :)

og ja, andre hunden må vell og få ros, hun andre gjør heldigvis ikke fra seg inne :)

AnonymBruker
Skrevet

Noen her inne anbefaler dotrening hele tiden, som på en valp. Det er ingen vits i å trene på det når hun ikke gjør det når du er hjemme. Det er jo når du er borte hun burde trent på det i så fall.

Kanskje det er stress pga flyttingen. Det kan være lurt å utelukke noe fysisk også, hos veterinær. Jeg hadde ikke gitt mat på morgenen før du drar på jobb, kun vanntilgang. Og gitt middag når du kommer hjem. Prøv å redusere tiden du er borte fra henne. Eventuelt få en til å se til hundene en gang i løpet av arbeidsdagen. Legg plast med aviser over der hun pleier å gjøre fra seg inntil hun er ren, så slipper du å ødelegget gulvet helt (noen vil da argumentere med at det er et signal om at å gjøre fra seginne er greit, men jeg gjorde det selv da jeg øvet opp min valp på å bli renslig og det fungerete helt fint - den foretrakk å gå ut).

Anonym poster: 580ae4d71a554453b9771eeef5f3fca5

Skrevet

grunnen til at jeg sier dotrening,er å få inn rutinene igjen. En stresset hund må av og til bli påminnet hva en skal og ikke skal. ;)

Skrevet

grunnen til at jeg sier dotrening,er å få inn rutinene igjen. En stresset hund må av og til bli påminnet hva en skal og ikke skal. ;)

Signerer denne.

Rutine hjelper en del hunder med å redusere stress - mennesker også, forsåvidt.

AnonymBruker
Skrevet

Noen her inne anbefaler dotrening hele tiden, som på en valp. Det er ingen vits i å trene på det når hun ikke gjør det når du er hjemme. Det er jo når du er borte hun burde trent på det i så fall.

Kanskje det er stress pga flyttingen. Det kan være lurt å utelukke noe fysisk også, hos veterinær. Jeg hadde ikke gitt mat på morgenen før du drar på jobb, kun vanntilgang. Og gitt middag når du kommer hjem. Prøv å redusere tiden du er borte fra henne. Eventuelt få en til å se til hundene en gang i løpet av arbeidsdagen. Legg plast med aviser over der hun pleier å gjøre fra seg inntil hun er ren, så slipper du å ødelegget gulvet helt (noen vil da argumentere med at det er et signal om at å gjøre fra seginne er greit, men jeg gjorde det selv da jeg øvet opp min valp på å bli renslig og det fungerete helt fint - den foretrakk å gå ut).

Anonym poster: 580ae4d71a554453b9771eeef5f3fca5

Hun har nettopp vært hos veterinær på vaksine og helsesjekk, og jeg nevnte samtidig problemet hjemme, og han kunne ikke se noe uvanlig på hunden. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får prøve til med dotrening igjen på henne, og se om det kan hjelpe :)

Er jo domt at jeg skal ødelegge en leilighet jeg leier pga hundeshit og hundepiss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...