Gå til innhold

Spare-/høyrentekonto i barnets eller ditt navn?

16 stemmer

1. 1. Står spare-/høyrentkontoen til barnet i barnets eller ditt navn?

• I mitt navn
      12
    • I barnets navn
      4

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og fortell gjerne hvorfor dere har valgt den løsningen (og hvor gammelt barnet er), og opplys gjerne om når (alder på barnet) dere eventuelt skiftet fra å ha det i ditt navn til å la barnet stå som "eier"

Per i dag har vi en sparekonto som står i mitt navn, men pga bankskifte i løpet av de neste 3-6 månedene lurer vi på om det lønner seg å fortsette på dette viset eller la det stå i barnets navn. Barnet er 1 år og det er kun snakk om 10.-12.000 på kontoen per d.d. og ingen utsikter for store "inntekter" - kun bursdagsgaver o.l.

Anonym poster: f3fda5c70a461f8af783c09d9d747b7d

Videoannonse
Annonse
Gjest Little princess
Skrevet

Det er vel best å la kontoen stå i foreldrenes navn tenker jeg. Om beløpet dere sparer overstiger 70.000 så kommer jo overformynderiet og 'passer på' pengene fram til barnet er 18 år, tar jeg ikke helt feil.

Skrevet

vi hadde sperret konto i barnas navn.Men som nevnt over,når beløpet kommer over 70.00 tar Fylkesmannen over (før var det overformynderiet) ansvaret for pengene.

AnonymBruker
Skrevet

Kan man ikke da opprette en ny konto i foreldrenes navn når barnets konto (i barnets navn) nærmer seg 70.000 hvis det skjer før fylte 18 år?

Skrevet

splitte opp pengene før det er 70.000? Joda. Men da står det ikke i barnets navn lengre.

Det å ha pengene hos Fylkesmann er ikke så dumt,renten var 4,25%

AnonymBruker
Skrevet

Mente at når barnet har f.eks. 65.-70.000kr inne, så kan man åpne en ny konto i foreldrenes navn og spare videre der dersom barnet ikke ha rukket å fylle 18 år

Skrevet

Mente at når barnet har f.eks. 65.-70.000kr inne, så kan man åpne en ny konto i foreldrenes navn og spare videre der dersom barnet ikke ha rukket å fylle 18 år

Regner jeg med du kan,men du får bedre rente hos fylkesmannen OG pengene står veldig trygt

Skrevet

Sparer i barnas navn. Pengegåver pluss fast månedlig, men det kjem ikkje til å overstige 70 000 før barna er myndig.

Eventuelle større pengegåver (til setifikat/konfirmasjon) vil bli oppretta i sperra konto.

Skrevet

Jeg skulle ønske mine foreldre sparte til meg:( jeg ble kjempeinspirert til å starte med sparing til fremtidige barn nå:O Hvor mye sparer dere i mnd? Fast trekk? Takk for svar, er nysgjerrig

Gjest Marmot
Skrevet

Sparer i eget navn, jeg vil ha full kontroll på pengene selv. Dette har mest med situasjonen mellom pappaen og meg å gjøre, men også litt med at jeg ikke vil at 18-åringen plutselig skal få tilgang til 50-60.000,-

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har forløpig ikke spart noe fast til barnet vårt, men etterhvert er planen å sette inn en liten sum (100-300kr) fast hver måned. Nå er det kun penger fra dåp, jul, bursdag og noen småbeløp fra besteforeldre utenom som står på kontoen.

Sperret konto til førerkort, bosted, konfirmasjon o.l. var lurt, *Frida*!

TS

Skrevet

Her står pengene i mitt navn. Mest pga situasjonen med far, men også for at vi skal ha tilgang itl pengene OM det skulle være behov for noe; framfor å måtte søke Fylkesmannen. Tippet 50 000 da jentene var ca 13 år gamle, når konfirmasjons-pengene kom begge over 70 000.

Jeg har spart fast i alle år; med litt varierende beløp. De første årene var det snakk om en hundrelapp eller to hver måned, de siste årene trekker jeg tusen kroner til hver av jentene når jeg får lønn. Også blir det noen kroner ekstra her og der; f.eks når jeg får igjen på skatten, litt av feriepengene, når det har vært igjen litt mer på konto ved månedslutt enn forventet osv.

Jeg har hatt som mål at jentene skal ha 100 000 når de blir atten, og ser ut til å få til det nå til eldstemann som blir atten til høsten. Har enda to år på å spare de siste kronene til yngstejenta.

Jentene vet hvor mye penger de har; og vi har pratet mye om hva de skal brukes til. Jeg blir kjempelei meg om pengene søles bort på festing og tull; jeg har spart for at de skal ha en solid buffer for å gjøre starten på voksenlivet litt enklere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her har vi en sparekonto som er sperret med penger fra dåp, dit skal også bursdagsgaver/julegaver, konfirmasjon osv. Dette er penger jeg ser for meg kan brukes til bil etc.

Også skal jeg ha en konto med barnetrygden satt inn hver måned til han blir 18 år. Slik at den dagen han skal kjøpe seg bolig så har han en egenandel. Men den skal han uken vite om før den dagen det er aktuelt, han skal få spare på BSU i tillegg selv.

Anonym poster: 59dd9b2b930ccd69069315f97812bb6d

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en konto hvor vi setter inn barnetrygda hver mnd. Denne er sperret frem til barnet er 25, men jeg og pappan kan ta ut pengene før den tid (med godkjenning fra begge). Grunnen til at vi har sperret konoen helt til barna er 25, er at vi ikke vil at barna skal få fri tilgang på pengene når de er 18. Har sett flere eksempler på at dette har ført til vill sløsing fra umodne 18-åringer! Pengene skal gå til bolig, sertifikat eller lignende.

I tillegg har vi en vanlig sparekonto som står i hvert av barnas navn. Her settes bursdagspenger o.l inn, og disse pengene får de lov å bruke. Dette for å lære dem litt sparekultur fra de er barn.

Anonym poster: 9d69fe6eaf4a8eacc2fb62f5ff435f50

• Liker 1
Gjest mamma
Skrevet

Den kontoen som er sperra til barnet er 25 , står den på barnets navn ?

Skrevet

Hvis en har spart penger i barnets navn vil dette stå som oppsparte midler/formue og kan gjøre at barnet ikke får lån i lånekassen til studier - dette selv om barnet ikke har tilgang til pengene..

AnonymBruker
Skrevet

i mitt navn, noe annet er idioti.

Anonym poster: 218b50a715fb55a59b275887f86148f3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke barn ennå, men planlegger å spare på egen konto og ikke i barnets navn av flere grunner. Hovedgrunnen er at jeg vil ha kontroll på når pengene skal gis til barnet og kunne føle meg trygg på hva pengene går til. Jeg tenker at pengene skal gå til tilskudd for å komme seg inn på boligmarkedet eller noe tilsvarende viktig.

Anonym poster: 93fe57d5de379691c13cc4def2519172

Skrevet

Vi sparer på konto i barnets navn. Regner med vi kommer over grensen for overformynderiet før han blir myndig, men det gjør ingen ting. Pengene skal kun godgjøre seg der uansett og ikke brukes til ufornuftige ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...