AnonymBruker Skrevet 15. mai 2013 #61 Skrevet 15. mai 2013 Hva skal eventuelle barn hete da? Anonym poster: db66ada00b31948ade902de3850f36a3 Det lurer jeg også på! Anonym poster: 5445dbb62966b1fbafc6a9acc2d055cb
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2013 #62 Skrevet 15. mai 2013 Jeg har tatt min manns navn og gått fra å ha et beskyttet "eksotisk" navn, til et -sen navn. Åååå hvor deilig det er å slippe "HÆ!? Hva sa du? Hvordan staver du deeet da???" Anonym poster: ab117b52eae638f8e2a4618be534c1a5
Ea_ Skrevet 15. mai 2013 #63 Skrevet 15. mai 2013 Både jeg, mannen og bebis på vei skal hete hans etternavn som mellomnavn og mitt som etternavn.
pusla Skrevet 20. mai 2013 #64 Skrevet 20. mai 2013 Jeg har alltid sagt at jeg skal bytte når jeg gifter meg, og sånn blir det også. Nå som det nærmer seg en realitet har jeg vurdert å beholde mitt etternavn som mellomnavn, men blir nok bare hans etternavn. Datteren vår heter også bare hans etternavn og jeg har ikke så veldig sterke bånd til etternavnet mitt egentlig.
panic-attack Skrevet 20. mai 2013 #65 Skrevet 20. mai 2013 jeg tar mannen sitt etternavn, barna våre har også hans navn. mitt etternavn er et -sen navn så kommer ikke til å bruke det til mellomnavn heller, med fornavn på 9 bokstaver og hvis jeg hadde gått for mitt opprinnelige etternavn som mellomnavn er de på 9 bokstaver å hans er også på 9 bokstaver så blir det et ufattelig langt navn! så for å gjøre det enkelt tar jeg hans som også er gårdsnavnet her vi har bosatt oss :D
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2013 #66 Skrevet 21. mai 2013 Etternavnet hans er (i følge SSBs navnestatistikk) 20(!!!) ganger mer vanlig enn fornavnet mitt, og jeg har ikke et spesielt uvanlig fornavn. Jeg har i tillegg et veldig uvanlig og norsk etternavn, så håper inderlig jeg får overtalt ham til å ta mitt navn, og da eventuelt bruke sitt som mellomnavn. Selv han, med sitt ganske vanlige fornavn, vil bli den eneste i verden med det navnet hvis han velger å kun ta mitt etternavn. Anonym poster: 39ea17bc43c9cfc186dc0066d30e428d
Bridezilla2014 Skrevet 21. mai 2013 #67 Skrevet 21. mai 2013 Hmm, dette med navn er vi veldig usikre på.. Jeg har et veldig vanlig og kjedelig Hansen/Olsen/Nilsen-type etternavn mens han har et litt mer spesielt navn, men likevel ikke uvanlig. Det samme gjelder hans mellomnavn som han til daglig bruker som etternavn. Han ønsker å kutte ut etternavnet sitt og bruke mellomnavnet som etternavn etter vi gifter oss.. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, men har flere alternativer... 1: Jeg tar hans etternavn og kutter ut mitt eget 2: Jeg tar mitt navn som mellomnavn og hans som etternavn (dette er logisk, men klinger ikke godt) 3: Jeg tar hans navn som mellomnavn og beholder mitt som etternavn (ulogisk, men høres bedre ut, vi har da på papiret forskjellig etternavn) 4: Jeg lager en bindestrekløsning (vi har da forskjellige etternavn) Jeg tenker kanskje egentlig at den første løsningen er grei, men tenker litt på hvordan det blir hvis vi skulle gå fra hverandre og spesielt i forhold til fremtidige barn. Jeg syns det er koselig å se barn som har etternavnet til begge foreldrene slik at du kan "se hvor barnet kommer fra". Og hva hvis vi går fra hverandre? Da har han og barna samme etternavn og jeg må endre tilbake.. Skal jammen ikke være lett dette her (luksusproblem).. Noen tanker?
Aomame Skrevet 21. mai 2013 #68 Skrevet 21. mai 2013 1: Jeg tar hans etternavn og kutter ut mitt eget 2: Jeg tar mitt navn som mellomnavn og hans som etternavn (dette er logisk, men klinger ikke godt) 3: Jeg tar hans navn som mellomnavn og beholder mitt som etternavn (ulogisk, men høres bedre ut, vi har da på papiret forskjellig etternavn) 4: Jeg lager en bindestrekløsning (vi har da forskjellige etternavn) Hvorfor er nr. 2 logisk mens 3 ulogisk?
Bridezilla2014 Skrevet 21. mai 2013 #69 Skrevet 21. mai 2013 Hvorfor er nr. 2 logisk mens 3 ulogisk? Logisk er kanskje ikke riktig ord, men.. Ved å velge nr. 2 får vi samme etternavn, mens ved å velge nr. 3 får vi ulike etternavn..
Aomame Skrevet 21. mai 2013 #70 Skrevet 21. mai 2013 Logisk er kanskje ikke riktig ord, men.. Ved å velge nr. 2 får vi samme etternavn, mens ved å velge nr. 3 får vi ulike etternavn.. Man må jo ikke ha samme etternavn selv om man er gift Som nevnt tidligere i tråden kommer ikke jeg og min mann til å ha samme etternavn, men hverandres etternavn som mellomnavn. Det er nok for meg for å føle en familietilknytning.
Bridezilla2014 Skrevet 21. mai 2013 #71 Skrevet 21. mai 2013 Man må jo ikke ha samme etternavn selv om man er gift Som nevnt tidligere i tråden kommer ikke jeg og min mann til å ha samme etternavn, men hverandres etternavn som mellomnavn. Det er nok for meg for å føle en familietilknytning. Skjønner hva du mener, og jeg hadde nok tenkt det samme hvis det bare skulle være meg og mannen.. Men jeg tenker på navn i forhold til fremtidige barn.. Ønsker egentlig at alle da skal ha samme etternavn (gjerne kombinert med etternavnet til den andre som mellomnavn)
Aomame Skrevet 21. mai 2013 #72 Skrevet 21. mai 2013 Skjønner hva du mener, og jeg hadde nok tenkt det samme hvis det bare skulle være meg og mannen.. Men jeg tenker på navn i forhold til fremtidige barn.. Ønsker egentlig at alle da skal ha samme etternavn (gjerne kombinert med etternavnet til den andre som mellomnavn) Jeg har vokst opp med foreldre med ulikt etternavn, og følgelig har jeg ikke hatt samme etternavn som begge mine foreldre (har min mors). Jeg føler meg ikke mindre i familie med min far av den grunn. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2013 #73 Skrevet 21. mai 2013 men tenker litt på hvordan det blir hvis vi skulle gå fra hverandre og spesielt i forhold til fremtidige barn. Jeg syns det er koselig å se barn som har etternavnet til begge foreldrene slik at du kan "se hvor barnet kommer fra". Jeg synes det er veldig lurt å tenke så langt når det gjelder barnas navn. At DE i alle fall skal slippe å bytte navn ved evt samlivsbrudd. Anonym poster: a5c4140f74e127a515d828630a319225
Gjest bustyvel Skrevet 21. mai 2013 #74 Skrevet 21. mai 2013 Hvis vi gifter oss vil jeg ha etternavnet hans Mye finere enn mitt, og jeg synes det høres flott ut å dele etternavn.
missdior Skrevet 21. mai 2013 #75 Skrevet 21. mai 2013 Jeg kommer til å ta hans navn den dag det blir aktuelt
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2013 #76 Skrevet 23. mai 2013 Vi vil ha samme etternavn. Vi vil ikke ha dobbeltnavn, bare ett. Mitt er ganske vanlig og veldig enkelt, ikke noen alternative stavemåter. Hans er et ekstremt vanlig -sen navn som må staves. Mine foreldre beholdt sitt navn, vi barna har fått pappas etternavn. Mammas etternavn er sjeldent, kort og veldig vakkert. Litt trøblete staving siden folk ikke har hørt det før (Eksempel: La oss si det var Tinn, noen vil kanskje tro det staves Thinn eller Tind) Vi har diskutert å ta mammas etternavn begge to når vi gifter oss, men det som stopper oss er familien hans Min kjære har en nygift bror som har tatt etternavnet til kona, noe familien hans syns var skikkelig trist og sårende. (Uventet reaksjon...) Så da tør ikke mannen gjøre det samme. Tipper vi ender opp med -sen navnet hans. Det eneste som kommer til å bli veldig rart, er at jeg har et fornavn med veldig mange vokaler, og etternavnet hans har mange vokaler. Skal prøve å dikte opp et navn som kan illustrere det: Amalie Olaisen Føler liksom munnen står på vidt gap når jeg uttaler det. Aaaah... i-lands-prblem... Anonym poster: d553dcfa1f44c469e219bd15de840d36
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #77 Skrevet 27. mai 2013 Synes det er helt latterlig at så mange kvinner fortsatt velger å ta mannens etternavn. Hvorfor velger dere å følge en gammeldags, kvinnediskriminerende tradisjon som innebærer at dere blir en del av ham, men han ikke blir en del av dere? Anonym poster: 5445dbb62966b1fbafc6a9acc2d055cb 4
hjärterdam Skrevet 27. mai 2013 #78 Skrevet 27. mai 2013 Synes det er helt latterlig at så mange kvinner fortsatt velger å ta mannens etternavn. Hvorfor velger dere å følge en gammeldags, kvinnediskriminerende tradisjon som innebærer at dere blir en del av ham, men han ikke blir en del av dere? Anonym poster: 5445dbb62966b1fbafc6a9acc2d055cb Ser ikke problemet med at folk gjør det. Det hadde først vært et problem om man måtte det. Min eks-svigermor måtte på åttitallet ha mannens signatur på at hun kunne bytte tilbake til pikenavnet sitt siden de fortsatt var gift. Vi er der at vi har valgfrihet og da bør man klare å respektere hverandres valg.
Zess Skrevet 27. mai 2013 #79 Skrevet 27. mai 2013 Helt uaktuelt å ta hans navn! Forstår ikke dem som skifter navn - for meg er det en total identitesforandring, som en plastisk operasjon. Hva angår barn synes jeg også det er konservativt tull at mannens etternavn skal foretrekkes. Her synes jeg den med det sjeldneste navnet skal trumfe. Dersom begge navnene er sjeldne får man diskutere saken. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå