Gå til innhold

Skal dere skifte navn?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg byttet etternavn, men IKKE til mannens, men derimot til gårdsnavnet på gården vi har flyttet til. Barna har også fått dette gårsnavnet, og mannen har tatt det som mellomnavn for å ha denne knyttingen til barna.

Før het vi altså:

Anne Land

Per Haug

Nå heter vi:

Anne Land Statsgård

Per Stasgård Haug

Junior Stasgård

Lille Stasgård

Mikro Stasgård

Anonym poster: a5c4140f74e127a515d828630a319225

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal ta mannens etternavn. Men er usikker på om jeg skal ha mitt ene til mellomnavn.

Hege Tverberg Grønnberg blir liksom litt tungt:P

Skrevet

Jeg tar mannens etternavn og beholder mitt som mellomnavn. Da heter jeg det samme som ungene. Helt uaktuelt for mannen å ha inn mitt navn på noen som helst måte. Han er litt gammeldags der, helt greit for meg.

• Liker 1
Skrevet

Kommer ikke til å bytte navn. Fordi jeg har både et mellomnavn og et etternavn som er relativt sjeldne, og dessuten så sier jo navnet mitt hvilken slekt jeg kommer fra. Jeg har jo ikke blitt i slekt med mannen min selv om vi har giftet oss.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer ikke til å skifte navn. Dersom han ønsket at vi har et felles navn, så kan jeg vurdere legge til hans med bindestrek. Men selvsagt bare dersom han gjør det samme med mitt.

Anonym poster: c258a9ae5f80a6b94e8f87c87104457a

• Liker 1
Gjest Ciegus
Skrevet

Jeg har et etternavn jeg virkelig ønsker å beholde, han har et etternavn han ønsker å beholde. Vi har begge lyst til at vi skal dele etternavn, men ingen vil gi opp sitt etternavn, og vi er ikke så begeistret for å ha mellomnavn heller. Da fører man jo bare problemet videre til ungene, hvilke navn skal de beholde/forkaste når de gifter seg. Hele navnet mitt blir litt vel langt om jeg skal ha mellomnavn.

Og hvor mange bruker egentlig mellomnavnet sitt så mye at det er av betydning?

Skrevet

Jeg har et etternavn jeg virkelig ønsker å beholde, han har et etternavn han ønsker å beholde. Vi har begge lyst til at vi skal dele etternavn, men ingen vil gi opp sitt etternavn, og vi er ikke så begeistret for å ha mellomnavn heller. Da fører man jo bare problemet videre til ungene, hvilke navn skal de beholde/forkaste når de gifter seg. Hele navnet mitt blir litt vel langt om jeg skal ha mellomnavn.

Og hvor mange bruker egentlig mellomnavnet sitt så mye at det er av betydning?

Jeg bruker alltid mellomnavnet mitt, med mindre jeg snakker med noen som jeg ikke vil skal vite akkurat hvem jeg er (mange pinlige øyeblikk hvor de jeg har hilst på vet alt om meg og familien min). Vil sannsynligvis beholde mitt mellomnavn (enten som mellomnavn eller etternavn) når jeg en gang gifter meg. Syns ikke det å føre mellomnavn videre er et problem. Da kan jo barna dine velge hvilke navn de vil ha når de gifter seg igjen. Valgmuligheter er positivt.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har begge to -sen-navn.

Jeg har et sjeldent fornavn, så uansett hvilket etternavn jeg får er det omtrent bare jeg som heter det. Men selv om jeg har et helt vanlig -sen-navn til etternavn så identifiserer jeg meg med det.

Han har et veldig vanlig fornavn, men etternavnet er veldig mye mer spenstig og sjeldent enn mitt, så for han er det uaktuelt å ta mitt etternavn, for da blir han plutselig bare én av ørten som heter det. Det er også uaktuelt å ta hverandres navn som mellomnavn. To -sen-er klinger ikke så godt.

Jeg tipper vi begge blir å beholde våre etternavn, og så får ungene våre hans etternavn.

Anonym poster: b4fc81b3fe6199720fe341d421524b88

Gjest Fluttershy
Skrevet

Her blir det mitt til mellomnavn og hans til etternavn. Eneste grunnen til at jeg ønsker å beholde mitt er pga et barn fra før som har mitt som mellomnavn. Hadde ikke hatt noen problemer med å droppe mitt etternavn hvis det ikke hadde vert for det. Jeg synes at man skal hete det samme når man gifter seg og mitt etternavn er langt og veldig tungt å si, så jeg kunne godt ha kvittet meg med det.

Skrevet

Vi bytter.

Jeg er Petalouda Sommer Himmel og han er RIchard Gere

Jeg blir Petalouda Sommer Himmel Gere og han blir Richard Himmel Gere

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bytter.

Så heldig du er som skal gifte deg med Richard Gere :fnise:

Anonym poster: 688a68e2df07bb51de3caa17f6aefca3

• Liker 3
Skrevet

He he ja ikke sant :) Min egen offiser i uniform, og jeg bytter ikke med noooen :)

AnonymBruker
Skrevet

He he ja ikke sant :) Min egen offiser i uniform, og jeg bytter ikke med noooen :)

;) Jeg skal også gifte meg med en offiser i uniform. Men han er bare min da :fnise:

Sorry OT!

Skrevet

;) Jeg skal også gifte meg med en offiser i uniform. Men han er bare min da :fnise:

Sorry OT!

Vi er søren meg bra heldige :) Luft, vann eller asfalt .. ?

AnonymBruker
Skrevet

Vi er søren meg bra heldige :) Luft, vann eller asfalt .. ?

Jeg føler meg som verdens heldigste iallefall, og det ser det ut som du og gjør ;)

Asfalt her, der da?

Skrevet

Jeg føler meg som verdens heldigste iallefall, og det ser det ut som du og gjør ;)

Asfalt her, der da?

Finnes ikke noe bedre enn offiserer, de er ekte gentlemen :)

min er luft :)

• Liker 1
Skrevet

Vi bytter.

Vi har begge sjeldne etternavn som ingen vil miste.

Jeg velger å endre mitt:

Jeg er Suzi Chr. Winter og han er RIchard Gere

Jeg blir Suzi Chr. Gere Winter og han blir fortsatt Richard Gere

Har en felles datter som i dag heter LillePrinsesse Gere-Winter.

Synes selv det hadde vært ok med et felles navn, men han er ikke så lysten på det og det er ikke så viktig for meg så jeg gidder ikke lage noe nummer av det.

Har vært gift en gang før og da byttet jeg ikke navn. "Richard" ble ganske rørt over at jeg ville ta hans navn som mellomnavn. :-)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer nok til å bytte. Mellomnavnet mitt bruker jeg ikke pr i dag, og etternavnene våre klinger ikke bra sammen, ***land og ****lund. Så da blir det nok til at jeg bytter, har ikke noe spesielt forhold og spesielt ønske om å beholde mitt eget, noe han har. :)

Anonym poster: 4b1904c7d7edcc6b82d88cb1bc7c0a94

Skrevet

Jeg sendte inn navneendring mandag kveld. I går fikk jeg mail om at det er godkjent og at jeg får kvittering i posten. Det var raskt! Jeg tar med denne kvitteringa og ordner pass osv da sikkert?

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal eventuelle barn hete da?

Nei, vi skal ikke skifte navn. Vi har begge sjeldne etternavn, og mitt brukes ofte i stedet for fornavnet mitt fordi vi er flere med samme fornavn i vennegjengen, så å fjerne det er for meg veldig unaturlig.

Anonym poster: db66ada00b31948ade902de3850f36a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...