EvenS Skrevet 10. mai 2013 #21 Skrevet 10. mai 2013 Noe så trettende og kjedelig som hele livet igjennom å måtte skrive den samme signaturen under brev og dokumenter! Hånden min måtte da bli lam til slutt av bare vemmelse og lede! Hvilken velgjerning, hvilken stimulans og hvilket friskt moment i tilværelsen å kunne forestille seg og bli tiltalt med et nytt navn! Muligheten av å bytte navn i alle fall en gang på livets middagshøyde synes meg å være en stor begunstigelse av det kvinnelige kjønn fremfor det mannlige som denne hjertestyrkning er så godt som moralsk forbudt. 1
Anglofil Skrevet 10. mai 2013 #22 Skrevet 10. mai 2013 Vi har ikke skiftet navn, det er ikke så viktig for oss. Får vi barn har vi snakket om å kanskje bruke mitt etternavn som etternavn for oss alle, mens det ene etternavnet hans blir et slags mellomnavn. Mvh Yvonne
septemberbrura Skrevet 10. mai 2013 #23 Skrevet 10. mai 2013 Siden jeg fortsatt har min eksmanns etternavn, kommer jeg til å ta min tilkommende manns etternavn. Pikenavnet er ikke aktuelt å ta tilbake. Både fordi det for meg er et tilbakelagt kapittel - og fordi det er et veldig vanlig navn i motsetning til kjærestens ettternavn. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #24 Skrevet 10. mai 2013 Vi aner ikke hva vi skal gjøre. Vi har lyst til å ha samme etternavn på oss og fremtidige barn, men vi har helt forskjellige navn! Mitt er skikkelig norsk (inneholder æøå-bokstav bl.a.) og hans er veldig eksotisk. Samme med fornavnene, og det blir helt horribelt, uansett hvordan vi snur å vender på det Mitt navn ville blitt noe ala Silje dos Fernandos og hans ville blitt noe ala Nascimento Mæland Bare egentlig enda værre Så vi har strengt tatt vurdert å lage et eget etternavn, om vi klarer å trikse og blande litt med besteforeldres etternavn eller noe slikt, men hittil ser det dårlig ut Anonym poster: ad0594207d5af8ea0e66b72999baa48a 1
Trollmortil3 Skrevet 10. mai 2013 Forfatter #25 Skrevet 10. mai 2013 Vi aner ikke hva vi skal gjøre. Vi har lyst til å ha samme etternavn på oss og fremtidige barn, men vi har helt forskjellige navn! Mitt er skikkelig norsk (inneholder æøå-bokstav bl.a.) og hans er veldig eksotisk. Samme med fornavnene, og det blir helt horribelt, uansett hvordan vi snur å vender på det Mitt navn ville blitt noe ala Silje dos Fernandos og hans ville blitt noe ala Nascimento Mæland Bare egentlig enda værre Så vi har strengt tatt vurdert å lage et eget etternavn, om vi klarer å trikse og blande litt med besteforeldres etternavn eller noe slikt, men hittil ser det dårlig ut Anonym poster: ad0594207d5af8ea0e66b72999baa48a Hadde min mann hatt et eksotisk etternavn, så hadde jeg vurdert sterkt å skifte trur jeg Uansett hvor norskt fornavnet mitt er
Gjest lisha Skrevet 10. mai 2013 #26 Skrevet 10. mai 2013 (endret) Hvorfor ikke hans som mellomnavn og ditt som etternavn? Anonym poster: 5445dbb62966b1fbafc6a9acc2d055cb Jeg syns det er litt stas å legge til mannens etternavn jeg! Rekkefølgen spiller egentlig ingen rolle for meg sånn sett Men navnet klinger best når det er satt sammen slik blir det motsatt, blir det litt tyngre å uttale også. Har også byttet navn på jenta mi! før het hun XX mitt etternavn barnefars etternavn. nå når jeg byttet navn etter bryllupet, blir hun hetende XX barnefars etternavn mitt nye etternavn. (bf har selvfølgelig skrevet under skjemaet) syns det er veldig fint, for da har alle samme etternavn får vi flere barn etterhvert, så vil alle ha samme etternavn! Bare mellomnavnet som vil være annerledes, og det blir jo forkortet til en bokstav uansett. Jeg for min del syns det er litt rart når det står f.eks fire forskjellige etternavn på postkassen til en familie på fem.. Endret 10. mai 2013 av lisha
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #27 Skrevet 10. mai 2013 Hadde min mann hatt et eksotisk etternavn, så hadde jeg vurdert sterkt å skifte trur jeg Uansett hvor norskt fornavnet mitt er Ja, moren hans er norsk og har et veldig norsk navn, men allikevel klinger det fint med det eksotiske etternavnet. Mitt derimot høres bare helt horribelt ut uansett hvor mye godvilje man ligger til I tillegg liker vi veldig godt gamle norrøne navn og kunne tenkt oss det til fremtidige barn, men det blir også helt banalt Ideelt sett klarer vi å finne noe som gjenspeiler både det eksotiske og det norske, men hittil har vi ikke funnet på noe lurt . Nå er vi heller ikke forlovet enda engang, så vi har heldigvis god tid på oss! Anonym poster: ad0594207d5af8ea0e66b72999baa48a
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #28 Skrevet 10. mai 2013 Vel, da har jeg krysset 15-20 personen av "mulig ektefelle" listen. Er kanskje gammeldags, men jeg synes at kvinnen skal ta mannens navn. Selv har jeg et navn som kun 2 andre menn i Norge har (søskenbarn), så både jeg og mine barn skal hete det jeg heter nå. Så får kona bare finne seg i det =D Hun er heldigvis enig.. Anonym poster: b59659f6b28ce9ec88be1b279e2ee827 1
Trollmortil3 Skrevet 10. mai 2013 Forfatter #29 Skrevet 10. mai 2013 Vel, da har jeg krysset 15-20 personen av "mulig ektefelle" listen. Er kanskje gammeldags, men jeg synes at kvinnen skal ta mannens navn. Selv har jeg et navn som kun 2 andre menn i Norge har (søskenbarn), så både jeg og mine barn skal hete det jeg heter nå. Så får kona bare finne seg i det =D Hun er heldigvis enig.. Anonym poster: b59659f6b28ce9ec88be1b279e2ee827 ja hadde mannen min ikke hatt et stedsnavn som er flere slekter på denne plassen her har, så hadde jeg kunne tatt mitt til mellom og hans til etternavn. Men nå er jeg alene i hele denne kommuna med mitt etternavn, barna mine har det som mellomnavn, og da har ikke jeg lyst å bytte nei og i tilegg få ei navnesøster som vil hete samme som meg på fornavn og etternavn
Gjest Linaria Skrevet 10. mai 2013 #30 Skrevet 10. mai 2013 Han er islending, så nei. Det blir litt rart om jeg kaller meg sønnen til svigerfar.
Berit Skrevet 10. mai 2013 #31 Skrevet 10. mai 2013 (endret) Jeg har byttet og tatt min manns etternavn. Synes det er fint at vi har samme etternavn. Det kunne likeså godt vært at vi begge tok mitt, men syntes hans var greiest. Vi har valgt å ikke ha giftering. Ingen av oss liker å gå med ringer. Synes det var litt vittig å høre at ektefolk synes det var så viktig med ring for det var noe som bandt dem sammen, viste at de tilhørte hverandre. Men det gjør det vel enda mer ved å ha samme etternavn! Endret 10. mai 2013 av Berit 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #32 Skrevet 10. mai 2013 Ikke blitt enige enda om hvordan vi gjør det:-( Ca tre mnd til bryllupet så må vel snart bestemme oss. Mitt etternavn er det bare min familie som heter og for meg er det ikke aktuelt å fjerne mitt eget etternavn. Han har et typisk .....sen navn som halve Norge har. Barna våres har hans navn som mellomnavn og mitt som etternavn. Men det var heftige diskusjoner her hjemme før det ble slik. (Hans bestemor har ikke akseptert dette enda og bruker konsekvent mitt som mellomnavn og hans som etternavn om ho sender noe i posten, julekort etc. Nå er eldste barnet skolebarn.) Håper jeg får overtalt mannen til å ta mitt etternavn men tror ikke det går:-( Jeg vurderer å bytte mitt mellomnavn og ta hans etternavn til nytt mellomnavn. Da vil jeg og barna ha samme mellomnavn og etternavn. Mens han vil da beholde sitt eget etternavn. Anonym poster: 53b390ad64c45ec271afbcdb0e0d3e6c
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #33 Skrevet 10. mai 2013 Jeg skal ikke skifte navn, har sterk tilknytning til begge etternavna mine. Han har sagt at han synes det er praktisk at alle i familien har samme etternavn, men tror ikke han har bestemt seg ennå. I så fall blir det han som tar mitt. Anonym poster: 836c85aa646368ea0daa8a8909af6abe 1
Aomame Skrevet 10. mai 2013 #34 Skrevet 10. mai 2013 Så fint å se at det er mange damer som verner om navnene sine og sin identitet og ikke bare tar mannens navn "fordi sånn er det". Jeg som hadde inntrykk av at alle damer fjernet navnet sitt når de gifter seg om dagen. Jeg tok visst feil 5
CathFoto Skrevet 10. mai 2013 #35 Skrevet 10. mai 2013 Vel, da har jeg krysset 15-20 personen av "mulig ektefelle" listen. Er kanskje gammeldags, men jeg synes at kvinnen skal ta mannens navn. Selv har jeg et navn som kun 2 andre menn i Norge har (søskenbarn), så både jeg og mine barn skal hete det jeg heter nå. Så får kona bare finne seg i det =D Hun er heldigvis enig.. Anonym poster: b59659f6b28ce9ec88be1b279e2ee827 Ja, du er gammeldags når du mener at det bare finnes en riktig løsning. Heldigvis for deg har du funnet en som deler ditt syn.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #36 Skrevet 10. mai 2013 Så fint å se at det er mange damer som verner om navnene sine og sin identitet og ikke bare tar mannens navn "fordi sånn er det". Jeg som hadde inntrykk av at alle damer fjernet navnet sitt når de gifter seg om dagen. Jeg tok visst feil Jeg synes også det er veldig bra at så mange unngår den gammeldagse, diskriminerende varianten. Har inntrykk jeg også av at det er mange som fortsatt gjør det på den gamle måten, men tror det kommer til å endre seg veldig fremover. Heldigvis! Er virkelig på tide Anonym poster: 5445dbb62966b1fbafc6a9acc2d055cb 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #37 Skrevet 10. mai 2013 Vel, da har jeg krysset 15-20 personen av "mulig ektefelle" listen. Er kanskje gammeldags, men jeg synes at kvinnen skal ta mannens navn. Selv har jeg et navn som kun 2 andre menn i Norge har (søskenbarn), så både jeg og mine barn skal hete det jeg heter nå. Så får kona bare finne seg i det =D Hun er heldigvis enig.. Anonym poster: b59659f6b28ce9ec88be1b279e2ee827 Tror nok at du med den kommentaren sikret deg ganske mange flere enn 15-20 kvinner som krysset deg av SIN liste - spesielt med uttalelsen "Så får kona bare finne seg i det". Håper du er klar over at du ikke ville hatt en slik makt dersom konen din var uenig. Antar at du vet det, siden du sier "heldigvis". Og dersom hun var uenig, og f eks ønsket en situasjon hvor dere trakk lodd om hvem sitt etternavn ungen skulle få, hadde det vært en dealbreaker for deg da? For hvis det er slik, er du virkelig tragisk. Blir litt satt ut av hvor gammeldagse enkelte menn er. Anonym poster: 5445dbb62966b1fbafc6a9acc2d055cb 4
cecilie85 Skrevet 10. mai 2013 #38 Skrevet 10. mai 2013 Jeg gleder meg til å bytte etternavn! Jeg fjerner mellomnavn og etternavn og tar mannens etternavn. Jeg føler det markerer at vi et blitt familie, og syns det er veldig fint. Vi snakket litt om å finne et helt nytt, slik at vi i rettferdighetens / likestillingens navn begge to kunne bytte. Men mannen har et sjeldent navn han har sterk tilknytning til, så det ble vanskelig for han. Jeg syns det er litt vemodig å gi fra meg navnet mitt, men mest av alt syns jeg det er fint 1
White Skrevet 10. mai 2013 #39 Skrevet 10. mai 2013 Jeg fjerner mitt mellomnavn som kommer fra farssiden, og begge tar mitt etternavn som mellomnavn og hans etternavn som etternavn. Vi har begge beskyttede etternavn, og de klinger best i rekkefølgen mitt hans.
hjärterdam Skrevet 13. mai 2013 #40 Skrevet 13. mai 2013 Jeg har et stedsnavn (gården mammas familie er fra) og et -sen navn. Stedsnavnet har sønnen min fått, i kombinasjon med hans fars etternavn (hans far en min eks). Jeg kommer aldri til å bytte bort stednavnet mitt, men -sen navnet har jeg ikke like sterke følelser for. Alle mine barn skal ha det stedsnavnet som mellom- eller etternavn, siden mitt første barn har det. Som det ser ut nå vil jeg ende opp med et navn med Æ i, og et med Ø i, om jeg bytter til min forlovedes etternavn, noe jeg i grunn har tenkt. Jeg kommer med andre ord til å beholde det navnet som betyr mest for meg selv som mellomnavn (noe det allerede er), samt legge til hans som etternavn da det er vesentlig mer spesielt enn mitt -sen navn. Han får velge selv, han er velkommen til å ta mitt stednavn som mellomnavn, men jeg vil at han i så fall skal ønske det selv, ikke at det blir "bare fordi".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå