Gå til innhold

Skal dere skifte navn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ikke diskutert det, men har vel alltid sagt at når jeg gifter meg skal jeg ikke skifte navn, og trur ikke jeg har skiftet mening :) Så kommer nok til å beholde mitt navn og ikke ta hans sitt navn. Litt fordi mitt navn ikke er vanlig her (innflytter) menst hans navn er et stedsnavn her.

Videoannonse
Annonse
Gjest lisha
Skrevet

Vi vil bruke begge mitt som mellomnavn og hans som etternavn :)

• Liker 2
Gjest dette
Skrevet

På en måte synes jeg det er koselig å bytte til samme navn, om det så hadde vært hans eller mitt navn. Men... Mitt fornavn kler virkelig ikke å stå sammen med hans etternavn. Virkelig. Haha, jeg tror ikke jeg kan bytte etternavn. Hans fornavn kler ikke mitt etternavn heller. La meg si det sånn at jeg har trauste for- og etternavn, mens hans er mer fancy, og det blir virkelig krasj... Tror ikke noen av oss bytter.

AnonymBruker
Skrevet

Vi vil bruke begge mitt som mellomnavn og hans som etternavn :)

Hvorfor ikke hans som mellomnavn og ditt som etternavn?

Anonym poster: 5445dbb62966b1fbafc6a9acc2d055cb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke hans som mellomnavn og ditt som etternavn?

Hvorfor ikke hennes som mellomnavn og hans som etternavn?

Anonym poster: 1a970cde01106b33d0d67a29d5b51bc1

• Liker 6
Gjest Daenerys
Skrevet

Vi skal sannsynligvis bruke mitt som etternavn og hans som mellomnavn, eventuelt sette en bindestrek mellom navnene i samme rekkefølge :) Klinger best, og ingen av oss vil miste navnet sitt. Begge navnene er veldig sjeldne.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke hennes som mellomnavn og hans som etternavn?

Det er jo det de har bestemt seg for. Jeg lurer på hvordan de endte opp med den rekkefølgen. Var det loddtrekning? Kanskje alfabetisk rekkefølge?

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo det de har bestemt seg for. Jeg lurer på hvordan de endte opp med den rekkefølgen. Var det loddtrekning? Kanskje alfabetisk rekkefølge?

Sånne spørsmål vet du selv at sender signalet "hvorfor skal akkurat mannen få sitt navn som etternavn?". Du hadde jo neppe spurt om det der dersom rekkefølgen var omvendt. De har bestemt seg for å gjøre det slik. Hvorvidt det har med tradisjon, klang eller loddtrekning å gjøre er vel uten betydning.

• Liker 4
Skrevet

Kanskje det klinget best den rekkefølgen?

• Liker 1
Skrevet

Nei, vi skal ikke skifte navn. Vi har begge sjeldne etternavn, og mitt brukes ofte i stedet for fornavnet mitt fordi vi er flere med samme fornavn i vennegjengen, så å fjerne det er for meg veldig unaturlig.

Skrevet

Ja, fordi jeg har et veldig vanlig etternavn, mens hans er sjeldent. Jeg har søskenbarn med samme etternavn som meg, mens han er alene om det, så det er viktigere for han å føre navnet videre :-) Hadde det ikke klinget greit ville jeg ikke skiftet, men helt sikkert gitt det til barna.

AnonymBruker
Skrevet

Sånne spørsmål vet du selv at sender signalet "hvorfor skal akkurat mannen få sitt navn som etternavn?". Du hadde jo neppe spurt om det der dersom rekkefølgen var omvendt. De har bestemt seg for å gjøre det slik. Hvorvidt det har med tradisjon, klang eller loddtrekning å gjøre er vel uten betydning.

Jeg hadde vel vært enda mer nysgjerrig dersom de hadde bestemt seg for hennes navn som etternavn, da dette ville vært svært utradisjonelt.

Hvorvidt det er uten betydning for deg hvorfor de valgte slik, er ikke særlig relevant for meg. Jeg spurte jo nettopp fordi jeg ønsket et svar, hvilket vil si at det ikke er uten betydning slik jeg ser det.

Dersom de hadde valgt denne løsningen utelukkende fordi mannens etternavn tradisjonelt blir det dominerende, hadde jeg synes det var en dårligere grunn enn om de for eksempel hadde foretatt en loddtrekning.

Jeg ønsket et svar på spørsmålet mitt, ikke en ubetydelig kommentar fra det jeg antar er en mann som desperat kjemper mot moderniseringen av samfunnet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde opprinnelig ikke tenkt at vi skulle bytte navn, men etterhvert som jeg tenkte på det så fikk jeg litt lyst. Det er fint å symbolisere at man hører sammen, og vi har tilsammen fire etternavn, noe som gjør at det blir litt vel mye navn på postkassen. Men jeg misliker symbolikk som har røtter i gamle kjønnsdiskriminerende praksiser, så for meg personlig er det utelukket å fjerne mitt etternavn til fordel for hans. Han sa han godt kunne ta mitt, men jeg synes det blir feil også. Derfor har vi funnet en løsning jeg liker. Vi heter noe a la dette:

Jeg: Aomame Olsen Hansen

Han: Aomamemannen Svensen Eriksen

Så hvis vi bestemmer oss for å bytte blir det slik:

Jeg: Aomame Eriksen Hansen

Han Aomamemannen Hansen Eriksen

Vi tenker altså å kutte mellomnavnene våre og ta den andre sitt etternavn som mellomnavn.

Skrevet

Ja, jeg har etternavnet til eksmannen og har ikke giddet og bytte , tilfelle jeg skulle gifte meg på nytt . Slipper å styre med det flere ganger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde opprinnelig ikke tenkt at vi skulle bytte navn, men etterhvert som jeg tenkte på det så fikk jeg litt lyst. Det er fint å symbolisere at man hører sammen, og vi har tilsammen fire etternavn, noe som gjør at det blir litt vel mye navn på postkassen. Men jeg misliker symbolikk som har røtter i gamle kjønnsdiskriminerende praksiser, så for meg personlig er det utelukket å fjerne mitt etternavn til fordel for hans. Han sa han godt kunne ta mitt, men jeg synes det blir feil også. Derfor har vi funnet en løsning jeg liker. Vi heter noe a la dette:

Jeg: Aomame Olsen Hansen

Han: Aomamemannen Svensen Eriksen

Så hvis vi bestemmer oss for å bytte blir det slik:

Jeg: Aomame Eriksen Hansen

Han Aomamemannen Hansen Eriksen

Vi tenker altså å kutte mellomnavnene våre og ta den andre sitt etternavn som mellomnavn.

Det høres ut som om du har en svært moderne mann :) Er for øvrig enig med deg i at man ikke bør la det gå den veien heller, men i stedet inngå et kompromiss i tråd med det dere har bestemt dere for. Lurt tenkt :)

Men hva tror du blir løsningen hvis dere får barn?

Skrevet

Det høres ut som om du har en svært moderne mann :) Er for øvrig enig med deg i at man ikke bør la det gå den veien heller, men i stedet inngå et kompromiss i tråd med det dere har bestemt dere for. Lurt tenkt :)

Men hva tror du blir løsningen hvis dere får barn?

Ja, heldigvis er han det :) Vi har ikke bestemt oss for hvordan vi gjør det med barn. Men jeg tenker meg at det kan bli aktuelt med en loddtrekning f.eks. Vi finner nok ut av det når det blir aktuelt.

Skrevet

Vi skiftet navn. Mitt mellomnavn + hans etternavn med bindestrek gjorde navnet til det eneste i sitt slag i Norge, og klinger fint. Etternavnet mitt er nå mitt mellomnavn fordi jeg ikke ønsket å slette noen av de.

Grunnen til at vi gjorde det på denne måten? Fordi det er absolutt det beste, og endelig har jeg ett etternavn som jeg ikke behøver å stave hver eneste gang.

Skrevet

Når jeg gifter meg skal jeg beholde navnet mitt, det er helt uaktuelt å bytte fordi jeg føler at navn ikke er noe som skal byttes unnsett om man gifter seg. Men Har tenkt å gi barna mannens navn siden det er mest vanlig, pluss at det er det han ønsker, Hans navn er i tilleg mye mer uvanlig enn mitt, siden han er utenlands av opprinnelse :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg var helt klar for å ta mannens etternavn da jeg vokste opp. MEN, etterhvert som jeg har blitt eldre føler jeg at jeg ikke vil miste navnet mitt likevel. Vi har også to etternavn hver, men vi har valgt å ta et etternavn av hver av oss og lage det til et dobbelt med bindestrek. Synes vel egentlig at det kan høres tungvint ut, men det er nå det vi begge vil :)

Skrevet

Nei, vi skal ikke bytte navn. Fatter ikke hvorfor folk gjør det når de gifter seg.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...