Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en liten en på 10 måneder. Da han legges klokka syv så sover han kanskje 30 min - 1 time før han er våken igjen og da kan han være våken i et par timer uansett hva vi gjør.

Jeg har tatt han med til lege (pga sykdom for noen uker siden) og det er ikke noe galt med han. Han spiser bra, har regelmessig avføring, er aktiv og blid. Men om kvelden så er han et lite monster av en baby. Og det har vart i flere måneder (selvfølgelig av og på). Og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg blir gal!

Er jeg den eneste?

Anonym poster: 1e26bef02d06acccb0f8912efc6a6d69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt var også sånn at han våknet ofte på kvelden frem til vi la oss, men det var heldigvis bare å fylle på med pupp, så sovnet han igjen. Det roet seg da pappaen begynte å legge og var den som gikk inn hver gang han våknet.

AnonymBruker
Skrevet

Han sover kanskje for mye på dagtid??

Anonym poster: 493ae1b9112caa8d9e461d9f2d3f978a

AnonymBruker
Skrevet

Han sover kanskje for mye på dagtid??

Anonym poster: 493ae1b9112caa8d9e461d9f2d3f978a

1,5-2 timer fordelt på to dupper.

Skrevet

Han her kan finne på å være sånn også.. Det har stort sett vært tenner eller forkjølelse når han har vært sånn.

AnonymBruker
Skrevet

Vår sønn på 1 år våkner flere ganger per natt, men det er etter vi har lagt oss. Har ventet og ventet på at han skal vokse det av seg. Men nei. Selv om vi iflg helsesøster gjør alt rett (far som går inn og roer, puppenekt, mye mat til kvelds og på dagtid, eget rom, etc). Det er kjempeslitsomt!

Vi har et eldre barn, hun var aldri slik.

Anonym poster: 3202a7cf429cd8be972435509f9190b0

Skrevet

Mener vi kuttet til én dupp på den tiden, og det hjalp veldig.

Skrevet

Jeg ville også forsøkt å kutte ned til én dupp. Det gjorde underverker for nattesøvnen til eldste her i huset. :)

Ellers så er jeg ikke enig i "masse mat til kvelds"; om jeg spiser et digert måltid før jeg legger meg blir jeg ganske urolig i magen utover natten. Til mine to har jeg synets det har fungert best med et litt mindre måltid til kvelds, og heller fylle opp mer ila. dagen.

AnonymBruker
Skrevet

Han plages ikke av tenner, da? Da min fikk tenner gikk søvnen fra middels til helt elendig, med hyppige oppvåkninger natta igjennom (det ble noen runder med paracet da, ja). Jeg ser at du skriver han har vært sånn i "flere måneder", men når min har fått tenner har han gjerne vært plaga i flere uker for hver runde, og de har jo føltes som år ;)

Anonym poster: d8141b03186add6f369bbb96cdf28c3e

Skrevet

Hva skjer etter at han har vært våken noen timer, da?

Vi hadde også veldig mye styr med vår yngste, husker ikke helt når det begynte, men det var i alle fall ganske ille i månedsvis. Hvis babyen sover godt resten av natta, ville jeg bare slått meg til ro med at det kommer til å gå over senere. Hbis hele natta er ille, kan du forsøke å justere på dagsøvnen. Karin Naphaug anbefaler en kort og en lang lur, men jeg husker ikke nå hvilke tidspunkt. Du kan jo sjekke det opp.

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Han sover ca 30 min- 1 time første dupp og så 1-2 timer andre dupp. Og da er han stup trøtt klokka 19. Vi har akkurat kuttet ut dupp nr tre. Tror ikke han holder hele dagen ved en dupp.

Han er rolig etter han først har sovnet for kvelden. Så det er bare den "perioden" han er våken som er ille da.

Skrevet

høres ut som han har et godt sove og spisemønster, men hva gjør dere når han våkner etter han er lagt da? tar dere han ut av soverommet eller blir dere der inne?

AnonymBruker
Skrevet

høres ut som han har et godt sove og spisemønster, men hva gjør dere når han våkner etter han er lagt da? tar dere han ut av soverommet eller blir dere der inne?

Vi blir inne på soverommet. Vi har gått ut en sjelden gang, og da har det vært sykdom så han har bare ville ligge på puppen. Da har han stort sett vært så dårlig at han bare sovner ved puppen, men våknet hvis jeg flytter han. Men det er et par måneder siden sist.

Da han holder på så prøver jeg å amme, synge eller stryke han i søvn. Som regel sovnet han til slutt ved syning. Tar han ikke opp, og han gråter aldri så lenge vi er på soverommet.

AnonymBruker
Skrevet

Vi slet med akkurat det samme, og gjør det 2,5 år etterpå. Ingenting funka her, så vi har bare innsett at det er sånn. Nå ligger far på rommet med han når han våkner, men det skal sies at ikke hver natt er sånn.

Vi kutta ned til kun en dupp rundt 1 års alder, men det hadde i grunn liten effekt. Fkk vite vi gjorde alt riktig, barnet er friskt og blid. Tror noen barn har mer vanskeligheter enn andre med å sove.. Lykke til :)

Anonym poster: 09853850088e4b607b2f8097382740a2

Gjest Elyssa
Skrevet

[...]

Han er rolig etter han først har sovnet for kvelden. Så det er bare den "perioden" han er våken som er ille da.

[...]

han gråter aldri så lenge vi er på soverommet.

Okei, jeg skjønner at det kan være slitsomt, men skjønner ikke helt at du 'blir gal' av dette? Vi har akkurat hatt perioder der lillegutt våkner hver time hele natta, eller der han våkner flere ganger og hylskriker. DA blir man gal!

Det er jo selvfølgelig ikke ideelt, men det kunne vært verre! :)

Kan du ikke sette deg og lese eller noe da? Og bare la han holde på?

Skrevet

Jeg synes også at dette høres fint ut, både dagsovingen og måten dere takler våkenperioden virker bra. Mitt råd vil være å fortsette som før, og forsøke å fokusere på det positive.

AnonymBruker
Skrevet

Okei, jeg skjønner at det kan være slitsomt, men skjønner ikke helt at du 'blir gal' av dette? Vi har akkurat hatt perioder der lillegutt våkner hver time hele natta, eller der han våkner flere ganger og hylskriker. DA blir man gal!

Det er jo selvfølgelig ikke ideelt, men det kunne vært verre! :)

Kan du ikke sette deg og lese eller noe da? Og bare la han holde på?

Han våkner for mat ofte om natta. Det er veldig sjeldent jeg mater mindre enn 5 ganger om natta. Men jeg ser på det som "ikke" problem fordi han sovner med en gang etterpå. Og da han var mindre våkna han og kanskje hver time en periode, og det var ikke så problematisk for meg, men nå barnet ikke sover og ingenting du gjør "virker". Og hver kveld blir en kamp, og pappa'n kan gå inn innimellom, men alikevel så klarer ikke jeg og slappe av da jeg vet han er våken. Jeg lurer jo på hva som er problemet, lirer på om noe er galt, er han dårlig osv, og det er vel det som tynger ekstra.

Og å sitte på rommet med han i mørket i 3-4 timer kanskje hver kveld, du synes ikke det høres slitsom ut? Ikke kan jeg lese, eller E på tlf for da vil han jo bare krabbe dit og se. Så jeg må ligge og fundere over hva jeg gjør galt ettersom han uken sovner.

Skrevet

Jeg skjønner godt at det er slitsomt, både å ikke ha kvelder med voksne, og å amme masse. Men jeg tror absolutt ikke dette betyr at det er noe galt med barnet. Det er helt normalt at de er sånn.

Hvis du vil gjøre noe med helheten, synes jeg dere skal nattavvende. Sett av en helg til det. De to første nettene kan være ille, men så pleier det å bli bedre. Vi trappet først ned to to amminger på natt, men jeg vet at flere her synes det virker tullete. Du kan også kutte helt, f.eks. mellom 23 og 5.

OG hold ut! Det kommer til å bli bedre!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt at det er slitsomt, både å ikke ha kvelder med voksne, og å amme masse. Men jeg tror absolutt ikke dette betyr at det er noe galt med barnet. Det er helt normalt at de er sånn.

Hvis du vil gjøre noe med helheten, synes jeg dere skal nattavvende. Sett av en helg til det. De to første nettene kan være ille, men så pleier det å bli bedre. Vi trappet først ned to to amminger på natt, men jeg vet at flere her synes det virker tullete. Du kan også kutte helt, f.eks. mellom 23 og 5.

OG hold ut! Det kommer til å bli bedre!

Litt OT, men vi tenker å nattavvenne snart, derfor spør jeg her: Hvis man kutter amming helt for eksempel mellom kl 23 og 5, vekker man da baby litt før kl 23 (hvis den ikke har våknet av seg selv) og ammer, sånn at man er sikker på at baby har litt mat i magen før den "ammefrie perioden" starter? Eller lar man bare baby sove videre kl 23, og gir uansett ikke mat før kl 5, selv om man vet at baby ikke har spist for eksempel siden kl 19?

Anonym poster: 81c7340fccc8e9474c4abfe13fceaba4

Skrevet

Vi har nattavvendt nå. Eller, forsøker å nattavvenne.. Vi er på tiende dagen hvor jeg sover på eget rom. Han våkner fortsatt flere ganger hver natt som regel i 22-23-tida, og så går det et par timer eller mindre mellom hver oppvåkning. Han reiser seg i senga og pappan legger ned igjen og så sover han videre. Noen ganger må han bysses litt. Men når klokka er rundt 05 så våkner han helt og må inn til meg for å få mer mat. .

Vi begynte med å kutte ammingen mellom 19 og 22-23 for et par måneder siden, og planen var nå at han skulle få mat 22-23 før ammefri periode frem til 05, men han sov den første kvelden, så vi droppet det.

Han våkner mao ikke mindre nå enn før, så føles litt bortkastet at vi begynte med dette, men det er i det minste pappan som er i permisjon som får belastningen og ikke jeg som er i jobb. Jeg tror ikke nødvendigvis at avvenning er løsningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...