Gjest Embla s Skrevet 4. april 2004 #1 Del Skrevet 4. april 2004 Jeg funderer litt på dette med katolisisme. Lurer på hva det innebærer å være en troende/praktiserende katolikk i dagens norge. Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lampeskjerm Skrevet 4. april 2004 #2 Del Skrevet 4. april 2004 På http://www.katolsk.no står det mye bra stoff om den romersk katolske kirken i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 5. april 2004 #3 Del Skrevet 5. april 2004 Jeg funderer litt på dette med katolisisme. Lurer på hva det innebærer å være en troende/praktiserende katolikk i dagens norge. Noen som vet? Jeg har en katolsk venninne. Jeg har prøvd å finne ut litt i forhold til hvordan hun lever, men hun er fra en annen kultur også, slik sett blir det kanskje litt vanskelig for meg å sette fingren på hva som er kultur og hva som er religion. Jeg merker ikke store forskjellen, men hun er kanskje litt mer konservativ. Hun legger veldig godt merke til når andre jenter kler seg i for korte skjeør f.eks. Men det er vel sikkert store forskjeller innenfor katolismen som det er innenfor kristendommen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 5. april 2004 #4 Del Skrevet 5. april 2004 Jeg har en katolsk venninne. Jeg har prøvd å finne ut litt i forhold til hvordan hun lever, men hun er fra en annen kultur også, slik sett blir det kanskje litt vanskelig for meg å sette fingren på hva som er kultur og hva som er religion. . Skjønner, problematisk å skille religion/kultur - det går jo i hverandre.. Takk for link, Lampeskjerm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. april 2004 #5 Del Skrevet 6. april 2004 Jeg er både Troende & Praktiserende Katolikk og for meg innebærer det at jeg; * går til Messe hver søndag * skriftemål i hvertfall 2 ganger i året * Fasten i Faste & Abstinenstiden * oppdrar datteren min Katolsk * Lever et liv i henhold til den Katolske lære Kan også anbefale å låne den Katolske Kirkes Katekisme på Biblioteket. Det er et eneste stort oppslagsverk om alt du måtte ønske å vite Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 6. april 2004 #6 Del Skrevet 6. april 2004 Dette er ikke ment fornærmende, men jeg har et sterkt inntrykk av katolisme som en paraply-religion. Det virker ikke som om det er personlig og individuell religion. Det er masse regler (paraplyer) og så lenge du klarer så presse deg under de, så er alt greit. Hvorvidt du egentlig følger regelen, er ikke så nøye. Derav mine tanker om at det ikke virker som en personlig religion. Jeg tenker spesielt på den regelen om ikke sex før ekteskapet, noe som angår jenter. Jeg har inntrykk av at den regelen blir tolket til "jomfruhinnen skal være intakt på bryllupsnatten" for å være en god katolikk. Og videre tolket til at all annen sex med andre kroppsåpninger er fritt frem. Dette er hva jeg mener med paraplyer. Jeg har selv kristne religiøse slektninger, og for dem betyr regelen om at sex hører til i ekteskapet at de faktisk ikke har sex før de gifter seg. De driver ikke å lurer med reglene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tristessa Skrevet 6. april 2004 #7 Del Skrevet 6. april 2004 Nåja, det er med katolikker som med protestanter, ikke alle følger den ideelle levemåten! Synes folk flest har tendenser til å glemme dette når de snakker om andre trossamfunn. Det vi lærer er ikke alltid realiteten, men idealet. Eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 6. april 2004 #8 Del Skrevet 6. april 2004 Nåja' date=' det er med katolikker som med protestanter, ikke alle følger den ideelle levemåten! Synes folk flest har tendenser til å glemme dette når de snakker om andre trossamfunn. Det vi lærer er ikke alltid realiteten, men idealet. Eller?[/quote'] Men jeg synes likevel det er forskjell på å ærlig innrømme at man ikke følger idealet, og å gi skinn av å gjøre det selv om man ikke gjør det. Jeg synes det er helt greit at muslimer drikker alkohol, sålenge de har en grei holdning til det. Jeg har ikke noe krav om at det skal være 100% eller ingenting.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. april 2004 #9 Del Skrevet 7. april 2004 Øh Veslebråka - heller ta og prat med en Katolikk før du gjør opp meninger som du hører fra media. Katolisismen er ikke noe Paraplyorganissasjon Tilbake til HOVEDTEMA - sjekk ut Katekismen - den gir deg ganske mange svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hillary- Skrevet 7. april 2004 #10 Del Skrevet 7. april 2004 Jeg er ikke selv katolikk (og blir det ikke...), men mitt inntrykk er at katolisismen er adskillig mer kosekvent enn protenstantisk kristendom. Vatikanet er det eneste utgangspunktet for læren... Ellers kan jeg anbefale "Tyngdepunktet" av Janne Haaland Matlary, som konvertete til katolisismen i 20-årene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå