*Shira* Skrevet 4. april 2004 #1 Del Skrevet 4. april 2004 Etter søk på KG fant jeg ut at mange her hadde forsøkt dette med godt resultat. Jeg vurderer å male mine gipsvegger. Hvordan gjøres dette? - Sparkle godt i skøter og skrue/spikerhull - pusse sparkle 1-2 ganger til - sparkle godt i hjørner Hva mer? Må jeg grunne? Og hvilke maling egner seg best? Thanks Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 4. april 2004 #2 Del Skrevet 4. april 2004 Gipsplatene har en svak fordypning i skjøten, det er for at man skal legge i en papir skjøtestrimmel. Den skal legges vått i vått i sparkelen, dvs at du legger i sparkel, glatter strimmelen på det, og legger ny sparkel på toppen. Jeg har bare gjort det i tak, det er vanskelig å få pent. Det er viktig at det ikke blir luftbobler under papirstrimmelen, da blir det nemlig bulker etterpå. Antar at dette er mye enklere på vegg enn i tak Det finnes egen gispplatesparkel, den er kjempefin å jobbe med, og lett å pusse. NÅr sparkelen er tørr skal den pusses, før du legger på nytt lag - og ev.- enda et lag. Det er helt avhengig av hvor røff du har vært med monteringen av platene! Ett triks er å male ett strøk når du tror sparklinga er bra - da ser du fort om det stemmer. Hvis ikke må du gå over med en runde sparkel til. Vannbasert maling er helt fint, tørker fort og kan males over mange ganger samme dag. Bruk rull. I hjørner og kanter må du bruke pensel, pass på å gå over med rulla etterpå, slik at du ikke får penselstriper i malinga. Vannbasert tørker fort, og det blir veldig synlig hvis du har brukt litt pensel og litt rulle, uten å jevne overgangene. Lykke til! Jeg skal også montere og male gipsplater i påsken - gleder meg!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 5. april 2004 #3 Del Skrevet 5. april 2004 Og bruk akryl i hjørnene. Lettere å få jevnt og den sprekker ikke om det skulle bli litt bevegelse senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Shira* Skrevet 5. april 2004 Forfatter #4 Del Skrevet 5. april 2004 Kanskje et dumt spm. men er ikke akryl og vannbasert maling det samme :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 5. april 2004 #5 Del Skrevet 5. april 2004 Jeg snakker om akrylmasse . I stedet for vanlig sparkel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 5. april 2004 #6 Del Skrevet 5. april 2004 Må bare være med å skryte av akrylmasse. Det er et mirakelmiddel til å tette gliper og sprekker mellom ulike bygningsmaterialer. I motsetning til silikon kan det males over - det er helt glimrende. Uten akryl kan f.eks. et nymalt vindu se ganske så sjabert ut - med sprekker mellom foringer, listverk og karm. Med en stripe akrylmasse blir alt så tett og fint - råproft! Og rent praktisk: Kjøpes i tuber i fargehandelen, slike som du må ha trykkpistol for å bruke. Skru på tuten (nesten som kremsprute for kaker) og tykk ut. Behøver ikke tømme tuten etter hver gang - det er bare den ytterste cm som tørker, og den er lett å trykke ut neste gang. Våt akrylmasse kan vaskes bort med vann. Åhhh - hvordan skulle jeg klart meg uten akrylmasse :hjerter2: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 5. april 2004 #7 Del Skrevet 5. april 2004 Jeg hadde knapt hørt om akrylmasse før vi innredet. Nå er jeg avhengig :oops: . Særlig merker jeg forskjell på hjørnene (vi har veggspon, ikke gips) der vi har brukt akryl i stedet for sparkel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 5. april 2004 #8 Del Skrevet 5. april 2004 Jeg hadde knapt hørt om akrylmasse før vi innredet. Me too! Har noen sparklede skjøter som har sprukket opp siden den gang, ja. En anne nerfaring: Akrylmasse MÅ males over. Jeg har hvite lister, og gikk over skjøtene med hvit akrylmassse. Det så bra ut for 5 år siden, men ikke nå :oops: Akrylen gulner litt, og er dessuten såpass klebrig at støv og smuss fester seg på den. Så det er bare å gå løs med malerkosten et siste strøk, ja..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 5. april 2004 #9 Del Skrevet 5. april 2004 og er dessuten såpass klebrig at støv og smuss fester seg på den. Så det er bare å gå løs med malerkosten et siste strøk' date=' ja.....[/quote'] uff, sånn er det i vinduskarmene på soveværelset vårt også :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Shira* Skrevet 6. april 2004 Forfatter #10 Del Skrevet 6. april 2004 Takk for tips, og for nyyyyydelig kjærlighets erklæring Twigi Anse akrylmasse som herved innkjøpt :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. april 2004 #11 Del Skrevet 6. april 2004 Behandling av ubehandlede gipsplater: Start med å gå over platene. Skjær bort løs papp, evt. skader (der gipsen er brekt eller knust) må "åpnes" og fylles med husfix el. Skjøter som ikke har falsekant (der platene har en fals fra fabrikken) må en skjære en smal fas (skråskjær begge endene på plata). Sjekk at alle skruer er skrudd langt nok inn. Strimling: Du trenger papirstrimmel, platesparkel og sparkler som helst ikke er for brede. Start med å måle opp hvor lang papirstrimmelen skal være. Legg platesparkel i "gropa" i skjøten. Begynn øverst, og legg strimmelen i sparkelen. Hold strimmelen litt ut fra veggen og styr med den ene hånda, mens du drar over med en sparkel med den andre hånda. Prøv deg frem slik at du får rett vinkel på sparkelen når du drar over strimmelen. Hvis den krøller, bobler el. må du dra den av og begynne på nytt. Ikke legg på sparkelen særlig bredere enn det falsen er, men selvsagt heller ikke smalere. ALLE skjøter skal strimles. Også hjørner og tak/vegg. La sparkelen tørke og puss bort kanter. Nå sparkler over du skjøtene med medium/LS to ganger. Litt lenger ut på hver side hver gang, slik at du den siste gangen sparkler ca halv meter bredt. Det kan være lurt å sparkle en side av et hjørne om gangen, og la sparkelen sette seg godt før du tar den andre siden. Slip bort kanter mellom hver gang. Den siste gangen du sliper må du være mer nøye. målet er å få en rett vegg, ikke en som går i bølger der sparkelen er. Skruehull sparkles to ganger. Sår og skader sparkles til overflaten blir glatt og fin. Store hull krever flere omganger enn små. Mal ett strøk og flekksparkle der det trengs. La tørke og slip glatt. Flekkmal over sparkelen og ta deretter et strøk på hele rommet. Anbefaler deg å ta en titt på sidene til www.norgips.no -maler'n Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 6. april 2004 #12 Del Skrevet 6. april 2004 Tusen takk, maler'n! Dette var nyttig - selv om jeg ikke likte helt dette med strimler overalt :-? Men, men. Må man så må man. Skjønner logikken med skråskjæring av skjøter uten fals, for jeg vet at de kan lage kant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå