Gå til innhold

Klarer ikke å bestemme meg. Skal jeg avbestille flyreisen. SA

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kort fortalt:

Første gang jeg ble gravid brukte jeg ca 5 måneder. Men det endte med SA i uke 6.

Vi prøvde igjen, og i mellomtiden bestilte vi oss tidenes drømmereise til sommeren. Alt er betalt og det kostet sitt ja! Vi gleder oss enormt!

Så ble jeg gravid. Vi er overlykkelige, men klarer ikke helt å slå oss til ro siden det endte med SA sist gang. Samtidig så skal vi jo på sommerferie og ut å fly og der er det delte meninger. Jeg vil være i uke 9/10 når vi skal reise.

På en måte ser jeg på ferien som noe positivt med tanke på å komme vekk fra hverdagen og kose oss sammen. Men så er det dette flyet da. Ca fire timer! vi har bestilt VIP og har derfor ekstra god benplass så det er ikke et problem. Problemet er at jeg leser forskjellige meninger på internett angående det å kjøre fly og få SA. Mesteparten sier at de har flydd uten at noe har skjedd. Men så er det de som sier at de fikk en SA etter flyturen. Men tanken min er at det er jo ikke bevist at det er flyturen i seg selv som er grunnen. Det er veldig mange delte meninger. jeg sendte avgårde en del mailer til ulike jordmødre og kvinneklinikker med spørsmålet og 2 av 10 anbefalte å ikke fly. De to som ikke anbefalte sa at de hadde sett at det gikk bra, men også det motsatte. De lurte på om det kunne skyldes blodet. De anbefalte ikke å fly de første 12 ukene. Alle andre sa at det ikke er noen sammenheng og at vi bare skulle reise og kose oss. Skjer det så skjer uavhengig av flyturen . Har googlet på amerikanske nettsider og det sies det samme der.

Så tenker jeg at det kanskje ikke anbefales kanskje fordi dersom man opplever en SA så er man langt fra hjemme og trygge omgivelser. Kanskje det er en grunn?

jeg er så i tvil. Jeg har bestilt legetime og skal forhøre meg der. Skal også ta en innvendig ul i uke 8 og se om det er noe liv. Tenker at kanskje det roer meg litt ned.

På en annen side ville det vært utrolig kjipt om vi avbestilte turen nå, ikke fikk penger tilbake også mister jeg før vi i utgangspunktet skulle ha reist! Men på en annen side så er det kjipt hvis vi mister på ferien også og jeg skal skylde meg selv og tenke at jeg kanskje kunne unngått det..Selvom det er en liten stemme inni meg som sier at det ville ha skjedd uavhengig av flyturen.

MEN sist og ikke minst, jeg var faktisk ute å fløy for noen uker siden og da var jeg 4 uker på vei. Visste selvfølgelig ikke at jeg var gravid da, men allikevel har jeg jo utsatt meg for den eventuelle faren! Jeg har ( bank i bordet) ikke mistet per dags dato.

Jeg vet jo heller ikke om jeg har anlegg for å miste, kun vært gravid engang og kun hatt SA engang..

Jeg er så vanvittig i tvil..Men en indre stemme sier at jeg skal leve normalt og reise og kose meg..MEN.......hjelp meg jenter....

Anonym poster: 5fe90648c7357c0d37e424a1b369e40c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

reis. ja grunden er det med langt hjemmefra ved sa ikke at risikoen er større. hilsen rejsemedisineren. klem

Anonym poster: d97836333ff20871f9e386594eaf8ed6

AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig å leve også. Graviditet og det å få barn skal ikke forbindes med at man "ikke kan" da kan det fort bli negativt å skulle bli foreldre. Det er vell så viktig å slappe av å ikke engste seg. Reis på den ferien! Det fortjener dere, det blir en stund til det bare blir dere to igjen. Ofte er grunnen til spontan aborter misdannelser hos foster allerede fra unnfangelse av. En SA er kroppens måte å "ordne opp" tøft for de som opplever dette, men graviditeter som ender i SA er ofte fosteret så sykt at det aldri vil ha en sjangs til å overleve, derfor støter kroppen det fra seg. En SA kan også forårsaket av fysiske årsaker som harde slag/støt mot magen, røyking, og stort alkohol forbruk etter man har fått vite man venter barn. En flytur vil påvirke menneskekroppen minimalt. Tenk deg når flyet tar av eller lander, for ikke å snakke om kjører flere hundre kilometer i timen. Alle organer og alt blir på plass i kroppen, det blir også fosteret. Den ligger godt beskyttet i livmoren og det er for meg ingenting som skal tilsi at det vil ta noe skade.

Anonym poster: 7fa117c5edd9fc40df2a2093ef3c3944

• Liker 1
Skrevet

Reis på tur og kos dere :) Du kan kjøpe deg støttestrømper for å minske risikoen for blodpropp :) Særlig hvis flyturen er lang?

Skrevet

Det er mye synsing på nett. Det er ingen bevist sammenheng mellom fly og SA. Jeg har en jobb der de fleste er på fly minst 1-2 ganger i uka, og alle flyr gjennom hele graviditeten helt til det er stopp hos flyselskapet.

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Jeg syns du skal reise og kose deg!

Men husk at formen kan være varierende da. Jeg hadde ikke klart å dra på ferie da jeg var i første trimester, rett og slett fordi jeg var helt elendig.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode svar og tilbakemeldinger. Ja det er sant, det er veldig mye synsing på nett.

Nå har jeg faktisk veldig lite symptomer så får håpe det holder seg sånn..

tror nok jeg ender opp med å reise....også håper jeg inderlig at det går bra!

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Tusen takk for gode svar og tilbakemeldinger. Ja det er sant, det er veldig mye synsing på nett.

Nå har jeg faktisk veldig lite symptomer så får håpe det holder seg sånn..

tror nok jeg ender opp med å reise....også håper jeg inderlig at det går bra!

Håper jeg også! God tur :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan oppdatere denne litt fra jeg la inn innlegget.... Jeg sendte eposter til 10 ulike kvinneklinikker / jordmødre i hele landet og fikk respons. Av disse ti var det 2 som anbefalte meg å IKKE reise med fly, en sa at dette måtte jeg velge selv og resten sa at jeg bare skulle reise og kose meg......

De som ikke anbefalte dette var feks en kvinneklinikk som hadde sett at det hadde gått bra, men også sett det motsatte. Ettersom de arbeidet med kvinner som har mistet flere ganger og sliter med å bli gravid ville de ikke anbefale fly.

hun som sa at dette var et vanskelig valg, sa at faren er ikke knyttet til direkte fare for sa men blodpropp som igjen gir SA. hun anbefalte mye bevegelse, veske og støttestrømper....

Så som dere ser er det ingen som kan gi et helt konkret svar. Jeg velger nok å reise, men med forholdsregler. Jeg tror nok at jeg innerst inne vil hate meg selv om det skulle gå galt, men på den annen side er det en liten stemme som hvisker at jeg allerede har kjørt fly og det gikk bra, ikke har anlegg for blodpropp og at jeg vet at det er nok ikke flyet sin skyld....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...